Tummen upp för flängridning.

Såg Josefines inlägg hon skrivit idag, som svar på detta inlägg av Nellie Berntsson.
Och jag vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta. Men jag väljer nog att skratta.
 
Om ni läser inlägget Nellie skrivit så skiver hon att det gör henne förbannad när människor
behandlar sina hästar som "cirkus hästar" och sitter upp otränsat och "flänger runt i en paddock"
lär ponnysarna att stegra och - gud förlåte mig - hoppas!! UTAN TRÄNS??!
 
Och att det gör henne upprörd eftersom att man inte kan ge rätt signaler i grimmskaft och
att det både ser illa ut och är synd om hästen. Men frihets dressyr är ju okej.
 
... lilla gumman.
 
Men nu ska jag inte klanka ner på någon här. Hon får väl tycka som hon gör, det gör mig ingenting.
Även om det roar mig att frihets dressyr är okej men att om man inte kan ride den ordentlig i dressyr
så är det flängridning. Ni vet, antingen är man proffs på direkten eller så är man inte. Att hon även
kallar det att vi behandlar hästarna som cirkushästar är ju också ganska roande.
Men hur som, vad som däremot oroar mig är kommentarerna.
 
 Mer än hälften av alla kommentarer är med henne och tycker hon har 100% rätt.
Hälften av kommentarerna skriver också saker som:
"Jag tycker att hästar ska ridas ordentligt"
"Jag blir så arg när vissa inte behandlar hästen med respekt!!"
"Det ska vara ordentlig utrustning på hästen!"
 
dessutom dum-förklarar sig hälften av kommentarerna redan senare i samma kommentar.
 
Så jag vill bara fråga..
Så om jag inte rider med sadel och träns; är jag en flängridare som inte respekterar min häst då?
Och om frihetsdressyr är okej, hur fan tror ni man börjar?
 
Jag tycker att nästan är som en förolämpning när de säger att min häst skulle må dåligt av att jag rider den utan träns när de flesta som säger det är tävlingsryttare som inte direkt ger någon harmonisk känsla ifråg sig när man ser dem på banan. Tycker ni verkligen att ni visar hästen mer respekt än vad jag gör när ni sliter runt den i snävaste svängarna för att få en chans till placering?
 
Nu är jag jävligt sugen att exempelvis ta en bild från Nellies blogg och jämföra med en av mina egna.
 
Och det här raseriet om att hoppa utan träns som om det vore en synd, what the fuck?
Någon som är emot det, snälla kan ni förklara för mig varför ni tycker att det är helt galet?
Vad jag läst så tycker folk att det skadar hästen rygg, men det är ju om du är totalt osmidig och bara sitter på rumpan och skumpar, jag står alltid lätt när jag rider barbacka i snabbare gångarter än skritt.
 
Jag säger nu inte att bara mitt sätt är rätt, men jag vill fan inte höra av en massa hjärntvättade småbarn att jag inte sköter min häst ordentligt och att det är synd om den. Kära nån när jag var liten var det min stora dröm att kunna rida utan sadel och träns. barn nu för tiden..
 
HÄR FÅR NI EN HÄRLIG DOS FLÄNGRIDNING FÖRRESTEN
 
 

Kommentarer
Postat av: Josefine

Åh sååååå bra!!!

Svar: Haha kände att jag ville fylla ut ditt inlägg, blev så jäkla arg när jag såg hennes inlägg!
Josäfin Andersson

2012-10-16 @ 21:16:00
URL: http://fantasias.blogg.se/
Postat av: Josefine

Åhh jag då!??!?!?! blev rasande, bara spydde upp mitt inlägg!!! bläää.

Fast seriöst nu.. FAN VA DU FLÄNGER!!!! :OOOOO

Svar: Haha jag visste verkligen inte om jag ville skratta eller gråta!! Haha xd
.. MEN LÅT MIG FLÄNGA DÅ OM JA VILL! :''(((((
Josäfin Andersson

2012-10-16 @ 21:21:46
URL: http://fantasias.blogg.se/
Postat av: Josefine

SV; sålänge du gör det i smyg.. för det är verkligen inte okej!!! Sätt på ett hack du kan slita i, och några benskydd och rejsa på hoppbanan och luta dig 90 grader i svängarna - DET är ok.

._____.

Svar: jaaa för om jag visar det kanske andra försöker göra samma sak och dör...
Josäfin Andersson

2012-10-16 @ 21:32:44
URL: http://fantasias.blogg.se/
Postat av: Alice (:

Är på din sida 100%. Man måste ju få ha kul, och låta hästen ha kul. Att rida utan träns osv. är väl bara att visa sin häst MER respekt? Haha, ja alla har ju sina egna åsikter.. ;)

2012-10-16 @ 21:40:38
URL: http://fotohunden.blogg.se
Postat av: Josefine

SV: Haha...... av att döma av bilderna kan både du och din häst dööö :OOOOO oansvarigt ;)

2012-10-16 @ 21:45:10
URL: http://fantasias.blogg.se/
Postat av: anna

HAHA what the fuck hahaha man bara skrattar åt henne , verkligen hahahhaha

2012-10-16 @ 21:57:22
URL: http://bafama.blogg.se
Postat av: amanda

HAHA jag kände bara VART ÄR VÄRLDEN PÅ VÄG, det är nog bra om jorden går under i december för den nya generationen är ju inte riktigt klok...

2012-10-16 @ 22:05:23
URL: http://amandahed.blogg.se
Postat av: amanda

haha liksom hur kan det vara mer rätt att rida med träns och sadel än att rida utan?! OMG bara skriker okunskap om henne stackarn, men fatta va mycket besökare hon fick nu.. säkert därför hon skrev så, det hoppas jag i alla fall annars är det synd om henne!

2012-10-16 @ 22:07:30
URL: http://amandahed.blogg.se
Postat av: Jennifer

Du och Amigo har ju kul och det är väl det som är huvudsaken?!
Josäfins style är att rida utan träns och sadel,om du skulle rida vanligt som nästan alla andra skulle det inte Josäfins style,right? ;)

2012-10-16 @ 22:08:12
URL: http://www.zaally.blogg.se
Postat av: kajsa

YOU GO GIRL!!!

2012-10-16 @ 22:18:01
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se
Postat av: Ebba

Mår hästen inte bättre av att ridas i repgrimma än att ridas i träns med ett metallbett i munnen? Jag tycker att så kallad "flängridning" är det roligaste som finns! ;>
Btw ÄLSKAR din blogg! :)

2012-10-16 @ 22:18:15
URL: http://inthesaddle.blogg.se
Postat av: Peggy

Håller helt med dig! Förstår inte riktigt hur Nellie tänkte där... om jag vore häst skulle jag hellre vara utan träns ;)

2012-10-16 @ 22:21:01
URL: http://peggylindberg.wordpress.com
Postat av: Wilma

haha bäst!

nellib <3. döör på allt. HAHA

2012-10-16 @ 22:22:19
URL: http://Macintosh.blogg.se
Postat av: jossan - hamreryttarna

HAHA WTF?! helt sjukt ju!
det är väl en självklarhet att fri ridning med så lite hjälper som möjligt (alltså som du rider amigo) är mer harmoniskt än vad vanlig dressyr och hoppning är. Det kan tom. jag säga som själv rider så. Asså va töntigt av henne att ens ta upp, gillar själv inte hennes ridning om jag ska vara ärlig. Där kan man snacka flängridning och rosettplockarridning!

2012-10-16 @ 22:35:44
URL: http://hamreryttarna.blogg.se
Postat av: Elin

Håller helt med dig!

Sedan så är det ganska uppenbart att du (om jag inte misstar mig helt) har mycket bättre kontroll över Amigo och har en bättre relation till honom än vad hon har till sina hästar.

Tack för en superbra blogg! :D

2012-10-16 @ 22:37:32
URL: http://kackellackan.blogspot.com/
Postat av: Sofie

Josse, skillnaden är att du låter hästen vara häst och slippa förskarpa bett i munnen medan de istället ger hästen skarpa bett och sliter i hästens mun. Du leker med hästen och Amigo kan i princip välja att göra som han känner om han skulle vilja, det kan inte en riktig tävlingshäst på samma vis.

Jag ska akta mig lite nu i och med att jag faktiskt tävlar lite ibland, men inte alls på den nivån där man faktiskt sliter i hästens mun för att den ska svänga oerhört skarpa svängar. Tycker inte att det är fel att tävla, men det är garanterat fel att klanka ner på någon som låter hästen vara häst på riktigt och som verkligen har en riktig kemi med sin häst. Tror faktisk Amigo trivs riktigt bra med sitt liv!

2012-10-16 @ 22:40:55
URL: http://sofiehaagensen.blogg.se
Postat av: Matilda

Haha kunde inte sagt det bättre själv! Jag rider med träns och sadel men tycker verkligen inte att det är fel att rida utan, tycker snarare tvärom att hennes ridning är mer fel!

2012-10-16 @ 22:42:58
URL: http://nattstad.se/matildaeliesersson
Postat av: Sara

Men lilla Josse... Du ser väll hur plågad din häst ser ut när han får galoppera fritt över en äng?? Sätt på honom ett pelham och ryck lite i munnen så blir han gladare!!!

2012-10-16 @ 22:53:02
URL: http://fjuarna.blogg.se/
Postat av: keela

Men gud..... haha finner inga ord. :P

2012-10-16 @ 23:10:42
URL: http://kthenewone.blogg.se
Postat av: Molly Rodin

Hon fattar bara inte vad hon snackar om och vill nog även provocera. Håller med dig i allafall :)

2012-10-17 @ 07:41:41
URL: http://mollyrodin.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Fan va bra skrivet Josse! Du skulle lagt upp kontrabider från dina tävlingsbilder där hästarna ser *host* harmoniska ut med skarpa bett och slitande ungar så får vi se vilken häst som ser ut att må bäst...Sen finns det ju de som tävlar som sköter sig också, inget klanka ner på tävlingsryttare.

2012-10-17 @ 08:05:56
URL: http://orsundsbrofarg.blogg.se
Postat av: Amanda Leander

Hur fan kan de t.ex vara fel att rida utan sadel och träns?!? Hästen mår väll tamefan bättre av att inte ha något bett i munnen? Och den mår väll bättre utan en sadelgjord? Eller har jag helt fel?

!

2012-10-17 @ 09:56:23
Postat av: Evelinn

Håller helt & hållet med dig.

2012-10-17 @ 10:34:26
URL: http://evelinnbladstrom.blogg.se
Postat av: Anonym

Fast det värsta är nog att hon.plackat bort massa kommentarersm inte håller med henne.

Svar: Haha ja, min kommentar har tagits bort ;)
Josäfin Andersson

2012-10-17 @ 10:58:51
Postat av: Karin

Jag kan inte annat än att hålla med dig till 100%. Iofs så är det väl en stor chans att mycket i hennes inlägg är för att provocera men jag skulle väl vilja säga som så att den som kan rida sin häst utan utrustning nog har mer koll (dvs mindre flängridning) än någon som inte kan det.

Dessutom tycker jag (utan någon som helst fakta förutom min egen åsikt) att typ 80% av alla som tävlar hoppning med sina ponnys flängrider när det tävlar. (Här kan ju alla som inte har en ponny som ränner runt i 180 låta bli att ta åt sig)

Nä go you, mer "flängridning" åt folket!

2012-10-17 @ 11:56:24
URL: http://egnor.blogg.se
Postat av: Elin- Northern Showhorses

Bra skrivet :D

2012-10-17 @ 12:15:57
URL: http://www.northernshowhorses.blogg.se
Postat av: hannah

GUD vad jag älskar detta inlägg xD ! Så klockrent!
Heja flängridningen :D!!!!
Du har helt rätt ;)!

2012-10-17 @ 12:41:17
URL: http://sobbe.blogg.se
Postat av: s

men "lilla gumman" du verkar ha fått det om bakfoten.
FLÄNGRIDNING snackar hon om. och om man FLÄNGRIDER UTAN UTRUSTNING blir det bara värre eftersom man tex. inte har en sadel som gör att den trycker på rätt stället utan istället en röv som trycker på en liten del.
OCh hon skriver ju att hon ser det på facebook, och Nellie är 12 år gammal så många av hennes facebook vänner är också runt 12 år och FLÄNGRIDER.
Kan inte ni som "inte" flängrider sluta få sån jävla damp för det verkar som ni gör det för varför annars skulle ni kick up such a fight?
Ok sorry jag ska inte bete mig som en ung dum tjej när jag är en vuxen kvinna men blir så trött på alla

Svar: Grejen med allt är ju att hon kallar det vi gör att 'flängrida' och att vi är respektlösa mot våra hästar, vilket jag uppfattar kränkande därav inlägget. :>
Josäfin Andersson

2012-10-17 @ 13:15:57
Postat av: my

ja alltså jag tycker så himla synd om lilla Amigo. Ser du inte hans öron bakåt och man riktigt ser huuuuuuuuuuuuuur mycket han lider!!!

Alltså herregud jag trodde faktiskt bättre om Nellie! Att rida utan utrustning är ju mer respektfullt?! Då visar man ju att man litar på hästen och allt istället för att sätta på sadel, träns, martingal, förbygel, benskydd och allt. Varför har man all utrustning egentligen? Jo för att underlätta för ryttaren, inte har man martingal för att visa respekt för hästen? Inte har man skarpa bett för att visa respekt för hästen?

Herregud!

2012-10-17 @ 13:56:24
URL: http://monkiapa.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Du har så HIMLA rätt! Håller med dig till 1000, fett sämst att hon raderat alla kommentarer som inte tyckte som hon. xd

2012-10-17 @ 14:24:58
URL: http://littlemissbeckie.blogg.se/
Postat av: cajsa

Gåller med dig till 99%! men förlåt men jag tycker inte om när man hoppar utan, jag tycker det ser sjukt coolt ut men stackars hästen, det måste göra ont utan stöt dempning! men va vet jag jag rider alltid med sadel och träns!:)

2012-10-17 @ 14:41:40
URL: http://cajsadanielsson.devote.se
Postat av: Karin

Min uppfattning är inte att du "flängrider" du strävar emot harmoni? Uppfattar jag det rätt då? Det är klart alla måste börja någonstanns, men det är skillnad på att sträva emot harmoni och ha kul med sin häst gentomot att inte sträva efter något alls, allt är bara heybaburiba. Dåligt förklarat kanske, men förstår du hur jag menar?
// En som är FÖR frihetsdressyr :)

2012-10-17 @ 15:04:48
URL: http://arhamn.wordpress.com
Postat av: Anna

Hej. jag är en ridskole ryttare som aldrig fått rida utan träns. utan sadel fine.
På mina hopplexioner ska vi lära oss balans.
min rid lärare säger att vi ska kunna hoppa utan händer. vilket vi ska få lära oss. tycker att trick osv är nått man kan göra. Det är ett bevis på att hästen liter på en.
mvh PKS ANNA

2012-10-17 @ 15:46:14
URL: http://ponnikompisar.blogg.se
Postat av: Ida Bååth

Jag kallar inte det där fläng ridning utan ett bra samspel mellan ryttare och häst!
Kan ju säga att Nellies ridning är med fläg ridning en någonsin!

2012-10-17 @ 15:55:54
URL: http://idabaath.blogg.se
Postat av: Mimmi

Om man nu är så perfekt att man kan hoppa en häst superbra och har superkoll på hästen innan hindret med utrustning, varför river dom, vägrar och kommer fel ändå då? När en "cirkushäst" lika gärna kan hoppa samma hinder och klara det galant?

2012-10-17 @ 16:04:58
Postat av: Ebba

Håller med dig till 110%!
Man flängrider inte bara för att man inte har träns sadel.Jag tycker det är helt fantastiskt att man kan rida en häst utan träns!:)
Det visar ju vilken duktig ryttare man är,för ridning handlar ju inte om att sitta & dra i ett par tyglar!
Som sagt,håller med dig!:D

2012-10-17 @ 17:20:34
URL: http://luckyriders.blogg.se
Postat av: Elisabeth

Håller med dig! Det är ju mer naturligt för hästen utan sadel och träns. Man kan ju flängrida även med sadel och träns(men du flängrider inte).

2012-10-17 @ 17:56:02
URL: http://bestponyfriends.bloggplatsen.se
Postat av: Ia

MEN HERREGUD FÅR MAN INTE RIDA O HA KUL???????????? VAD FAN ÄR NI FÖR OMOGNA MÄNNSIKOR SOM TROR MAN BARA SKA SITTA O RIDA MED TRÄNS, SADEL, BENSKYDD, TÄCKEN, HACKAMORE, HJÄLM, VÄST, STÖVLAR MM MM????? MAN SKA HA KUL MED INTE BARA JAGA VINSTER, DETTA GÖR NELLIE B. .HON TOM LÅTER MAMMAN O PAPPAN ALLTID GÅ MED SINA PONNYER NÄR HON TÄVLAT, HON TAR ALDRIG HAND OM SINA PONNYER ÖVERHUVUDTAGET! HON HAR DEM P SKRITTBAND! VA? DET ÄR JU SKRATTRETANDE, SKRITTBAND? LINN OLSSON TAR HAND OM SINA HÄSTAR VÄL SE PÅ HENNE. SE PÅ TOBBE LARSSON, OJ OJ NU HAR HON FÅTT EN NY OVÄN I TOBBE JU, HAN KAN INTE VARA GLAD ÖVER HENNES NEDLÅTANDE TON OM HANS SÄTT O HANTERA HÄSTAR?????? ELLER? FÖR FAN RID O HA KUL I STÄLLET.

2012-10-17 @ 18:08:32
Postat av: Andréa

Om du nu flänger, så flänger du med stil! ;)

2012-10-17 @ 18:38:42
URL: http://andreab.blogg.se
Postat av: Fanny

Tycker du har rätt, att rida utan träns och sadel behöver inte betyda att man flängrider. Dock så tycker jag att du hade kunnat sköta detta snyggare. Att skriva "lilla gumman" är ju så otroligt kränkande mot Nellie att det inte är sant, ska inte du som är äldre visa för henne hur man beter sig genom att lugnt säga din åsikt? Eller? ;)

Svar: Haha jo, det kan jag nog kanske hålla med om :)
Josäfin Andersson

2012-10-17 @ 19:02:43
URL: http://fotokusar.blogg.se
Postat av: Fanny

Nu säger jag inte att du har fel eller så, förlåt om du missförstod mig. Tänkte bara att man behöver ju inte reagera SÅ mycket för ett inlägg en tjej skriver. Men jag vet ingenting om dig, du kanske har gått igenom en massa skit tidigare - jag vet ju verkligen inte. Men som sagt, man kan sköta det lite snyggare ändå tycker jag. Ursäkta mig om jag har sårat dig på något sätt.

Svar: Det upprör mig mest eftersom att hon har väldigt många läsare och att många av dem är väldigt unga och ser upp till henne, plus att jag själv tog det lite som en förolämpning då min egen åsikt är att hennes sätt att rida (utav av vad jag sett) är bland det närmaste jag kan tänka mig flängridning :)
Josäfin Andersson

2012-10-17 @ 19:07:25
URL: http://fotokusar.blogg.se
Postat av: Alice

Fick verkligen någon slags panik när jag läste hennes inlägg och tänkte direkt på dig som rider löst och gör det grymt bra och för att visa hästen respekt. Märkligt hur olika åsikter det finns...

2012-10-17 @ 19:11:35
Postat av: Elina

Sjukt bra skrivet!!

Bilderna, är helt underbara förresten! Ser sjukt kul ut, det är det viktigaste! Att ha kul, tänker inte skriva så som jag tycker osvosv men jag tycker som du ungefär! :))

2012-10-17 @ 19:18:21
URL: http://toppryttare.nu
Postat av: Emilia

Kände precis samma sak när jag läste hennes inlägg och kommentarerna! Konstigt tänkande... Om man som du kan rida löst så har man KONTROLL och KEMI mellan sig och hästen..

2012-10-17 @ 19:33:20
Postat av: Sara

stackars din ponny han ser ut att må jättedåligt av att du rider utan utrustning!! :O

eller int

2012-10-17 @ 19:40:30
URL: http://mingus.blogg.se
Postat av: Anonym

Blev så jäääävla arg när jag läste hennes inlägg. jsdflksdfh USCH! folk får man skylla på att hon är 12år men det spelar ingen roll! har man ingen kunskap om saken ska man inte säga ett ord om det heller, speciellt inte när hon tragiskt nog är förebild för många och folk tar efter henne. jättebra att så många gick emot direkt o gjorde inlägg mot det här. Nellie är faktiskt den ända jag sett som FLÄNGRIDIT på den nivån hon faktiskt är på. Bara för att man rider SM behöver man inte vara duktig, speciellt inte när man får SM-ponnyer serverat o klart. Hon sitter ju bara där o sliter, styr och sparkar på. SNORUNGE som tagit över hennes kändisskap lite VÄL mycket.

2012-10-17 @ 20:26:57
Postat av: Anonym

Blev så jäääävla arg när jag läste hennes inlägg. jsdflksdfh USCH! folk får man skylla på att hon är 12år men det spelar ingen roll! har man ingen kunskap om saken ska man inte säga ett ord om det heller, speciellt inte när hon tragiskt nog är förebild för många och folk tar efter henne. jättebra att så många gick emot direkt o gjorde inlägg mot det här. Nellie är faktiskt den ända jag sett som FLÄNGRIDIT på den nivån hon faktiskt är på. Bara för att man rider SM behöver man inte vara duktig, speciellt inte när man får SM-ponnyer serverat o klart. Hon sitter ju bara där o sliter, styr och sparkar på. SNORUNGE som tagit över hennes kändisskap lite VÄL mycket.

2012-10-17 @ 20:26:57
Postat av: cissi

bra skrivet! det visar ju bara att du har kontroll.. ibland undrar man hur folk tänker.....:p

2012-10-17 @ 23:35:41
URL: http://cissipissi.blogg.se
Postat av: Bi

Att rida som du gör Jossan, är inte vad jag kallar flängridning! För att kunna påverka hästen när man inte har bett och tyglar förutsätter att man kan rida med sätet. Jag vet att Amigo mår jätte bra av din ridning och vill också påstå att hans självförtroende har stärkts. Jag skulle önska att ridskolorna var bättre på att lära ut hur man rider med sitt säte så att de som kommer från ridskolor inte skulle slita och dra så mycket i sina stackars hästar. De lär sig heller inte att rida på lång tygel utan sitter och "tjuvhåller" hela tiden. Att lära sin häst frihet under ansvar är inte flängridning! Flängridning är att flänga omkring på ängar och vägar utan att ha kontroll på sin häst, när hästen slängtravar in i galoppen, när ryttaren sparkar igång den för tempoökning och drar i tygeln för att få stopp (har märkt att många tom. lutar sig framåt och ställer sig lite i stigbyglarna.
Att rida är en konst!
Att rida utan tyglar som du gör och ändå kunna påverka honom och samtidigt ha kul utan en massa tävlingskrav är jätte bra! Det är inget fel i att tävla då det ofta fungerar som morot för att man ska utveckla sin ridning. Men jag vet också att när vår prestationsnoja och nervositet kommer med, går det alltid ut över hästen. Tävling är människans uppfinning, inte hästens! När vi rider med skratt och glädje i kroppen, så känner hästen det. När vi blir nervösa och ibland arga så känner dem det också, men förstår inte varför. Så vad är bäst?!
Fortsätt som du gör! Det är det bästa för din fina Amigo! Keep on!!

2012-10-18 @ 09:12:29
URL: http://evabi.blogg.se
Postat av: Wilma

Du flängrider absolut inte!! Håller med dig helt!!:>

2012-10-18 @ 12:56:01
URL: http://teamponnygirlz.blogspot.com
Postat av: Elsa-en fälttävlansryttare

Riktigt bra skrivet!

2012-10-18 @ 13:29:58
URL: http://ezzaaass.blogg.se
Postat av: amanda

Håller med dig till 110% Jossan! Nellie vet väl inte vad kemi mellan ryttare och häst är ;)

2012-10-18 @ 15:53:20
URL: http://chickblog.blogg.se
Postat av: jennie

HELT RÄTT! jag hatade nellie från första början, men nu är det nära att tredje världskriget bryter ut alltså. att hon, en liten 12-åring, sätter sig och skriver ett inlägg om ett ämne som hon inte har någon jävla blekaste aning om?! hon har ju aldrig ens försökt att rida utan träns och sadel... det är mycket naturligare för hästen att ridas utan sadel och träns, om hon ändå bara visste det... :@ hon sitter för fan och drar i tyglarna som en ******* blådåre och det verkar ju inte påverka hästen särskilt mycket, så hon rycker och drar lite till... hon vet inte vad kemi mellan häst och ryttare är, eftersom hon själv aldrig har upplevt det!!!!
(ledsen om jag tog ut ilskan på en kommentar till ditt inlägg, men guud vad skönt det känns, har varit så upprörd i flera dagar...)

2012-10-18 @ 21:13:25
Postat av: Julia

Då jag vag 12 skrev jag inte ens sånt där. Framför allt tänkte jag absolut inte sådär för den delen. Hojja!! Sen när kag väl skriver tänkte jag också säga att jag varit imponerad sen år tillbaka hur du kan rida utan sadel och träns , göra tricks osv med Amigo. Det är verkligen sjukt coolt och där snackar vi samband mellan häst och människa!! Ser verkligen upp till dig!

Svar: Aww tack :')
Josäfin Andersson

2012-10-18 @ 22:03:56
Postat av: Fanny jaensson

HALLELULIJA, GOOOO JOSSSEE!!

2012-10-19 @ 20:11:51
URL: http://hovskrape.blogg.se
Postat av: Ebba

Vad är egentligen mest naturligt för hästen - Munnen "ihopknuten" med massa remmar, mer remmar som drar ner huvudet på hästen, sporrar rakt in i magen och som du säger, dras runt i snäva svängar, eller ett rep runt halsen?

Jag tävlar själv upp till 1.25 hoppning och rider samtidigt så ofta jag kan i halsring, tricktränar och tränar mycket från marken. Utan det skulle jag och min häst inte alls ha samma kontakt som vi har nu och när jag började rida med halsring började jag och min häst lita så otroligt mycket mer på varandra och hoppar nu utan att ens tveka på varandra 1.45 hinder på ridplan och 1.60 träd ute i skogen.

Det ger så otroligt mycket att flängrida!

Svar: Bra skrivet! :) :)
Josäfin Andersson

2012-10-19 @ 21:36:03
URL: http://eebbsi.blogg.se
Postat av: Alexandra

Haha löjligt!! Flängridning! <3

Svar: MER FLÄNGRIDING ÅT FOLKET! Haha ;D
Josäfin Andersson

2012-10-19 @ 22:33:22
URL: http://alexaka.blogg.se
Postat av: e b b a

Shit aso du kan ju inte rida så!!!! DIN HÄST HATAR DET, DÄRFÖR SPETSAR HAN JU ÖRONEN, SER GLAD UT OCH BOCKAR! :OOO FY SKÄMS DIN FLÄNGARE!!!!


HAHA nej jag skojar bara. Din text är så fkn sann josäfin! Får serri nästan damp när folk säger så. Och att "om man har band med den spelar ingen roll". HAHHAH wtf lixom.

Anyway, så himla sant det du skriver!

Svar: Haha ;D
Josäfin Andersson

2012-10-19 @ 23:13:07
URL: http://teamdponnys.blogg.se/
Postat av: e b b a

Såkallad "flängridning" in my ♥

2012-10-19 @ 23:13:43
URL: http://teamdponnys.blogg.se/
Postat av: Filippa

Du har helt rätt!
Höll på att spy när jag läste Nellies inlägg! Själv rider jag både flängridning och inte flängridning. Men flängridning in my <3 Man märker ju att hästen tycker det är skönt när man flängrider ibland utan några krav!

Svar: MER FLÄNGRIDNING TILL FOLKET!
Josäfin Andersson

2012-10-21 @ 15:27:13
URL: http://nattstad.se/filippabroden
Postat av: Emma - Tanneryttarna

superhärliga bilder.. lyckliga osv!
bra skrivet.

2012-10-28 @ 23:10:30
URL: http://tanneryttarna.blogg.se
Postat av: Cornelia

Hihiii min mamma är emot "flängridning" hon tror att dt blir för mycket fläng så att man ramlar av. jag tycker att de är OK, men att man borde rida lite "vanligt2 också. tycker det är roligt, men jag är rädd att ramla av... min häst typ bockar och skenar när man inte har sadel ;P

2012-10-30 @ 17:30:03
URL: http://corrizzzblogg.blogspot.se
Postat av: Indi

Håller med dig till fullo ... har typ drömt om att rida utan sadel och träns huuur länge som helst, har tagit det till att rida utan sadel 99% av tiden...men träns vet jag inte, iallafall inte om det finns gräs i närheten eheh :P

Svar: Haha min är lite samma när det gäller gräs, haha :D
Josäfin Andersson

2014-08-08 @ 21:58:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0