i ridsporten är vi alla offer samtidigt som vi är lite bättre än alla andra.

Okej, jag tror att många här kan ha sett SofieBilders inlägg "ska det se ut såhär?" med massor av bilder från sm i western. I inlägget kan vi se
bilder på gapande och tydligt missnöjda hästar, men vad gör det? Det är ju endå bara en ögonblicks bild. Typ tjugo stycken. Eller?
 
Vet inte om jag ska skratta eller gråta över kommentarerna. "Jag har många bilder på samma ekipage som är fina", jag hade det sett ut sådär
24/7 hade man ju blivit mörkrädd, men det menar väl inte att det inte var så? "Detta är förtal, du har ingen fakta." Okej, hon var ju inte alls där och fotade
samt såg allt och vi ser inte alls på bilderna att hästarna ser väldigt missnöjda ut? Nej jag orkar inte med alla olika sätt bilderna blir försvarade på. Tycker
ni att det här ser okej ut? Vad för ryttare är ni som tycker att det ska se ut såhär? "Detta är kränking, detta ska polisanmälas" bitch please. "Hon tog en
bild när jag ryckte min häst i munnen och la ut den på nätet, alltså jag är utsuddad så man ser inte mig men ändå". Tar du illa upp borde du kanske antingen
fundera på hur du själv behandlar din häst och om du vet att det verkligen bara var en ögonblicks bild finns väl ingen anledning att bli arg? Hon skriver
trots allt inte att ni är djurplågare (som alla säger att de blir anklagade för) utan att hon inte tycker att det är okej att man behandlar hästen så som bilderna
visar; alltså rycker i munen och sporrar samtidigt. Stödjer du den tanken, ja varför då dampa över det? Skriv istället och säg att du vill att hon ska ta bort bilden.
 
Men nu till huvudsaken med mitt inlägg; kommentaren "Och jag skulle vilja se den ryttare som aldrig behöver använda vare sig
skänklar eller ta i tyglarna!!! Skulle vilja se hur ni själva rider?!!" ... #facepalm. Nej men vad ska jag börja ens med denna 
kommentar? Är det inte det alla ryttare strävar efter, att kunna rida med så små hjälper som möjligt? Och har denne person
någonsin hört talas om brideless riding (lösridning)? Och om inte, vilken sten har denna bott under? Och fortfarande; "skulle vilja
se hur ni rider" MEN VA?? VA?!!! Vad menas ens med det? Rider du själv så undrar om det finns folk som rider bättre? Är det
vad som menas med den "piken"? Ska man skratta eller ska man gråta? Och vill du se hur man rider utan varken tyglar 
eller sparkande skänklar med sporrar är du välkommen hem till mig, jag kan styra min häst fint med ett rep om halsen. Såg dessutom
någon som kommenterade att hon skulle vilja se den som ville komma långt inom ridsporten rida in en unghäst "NH stil" och sedan
klättra i klasserna. Även du är välkommen att ge mig en oinriden fin unghäst så kan jag gladerligen bevisa att det är fullt möjligt
att rida in en häst samt träna den utan bett och sedan tävla på den. Detta påstående är okunnigt och endast baserat på fördommar
baserade på att de flesta "NH" människor inte tävlar och därför syns det inte ofta på tävlingsbanorna. Så tack och hej.
 
Sen vill jag påpeka att jag inte ser något fel med att rida med bett och jag förstår att folk kan behöva ta tag i bettet och att 
det då kan se ut liknande. Jag rider själv inte med bett av lite av den orsaken. Vill jag ta tag i hästen om den inte lyssnar vill jag
kunna göra det utan att det får ett ryck i munnen. Jag trycker hellre på nosryggen om ni förstår vad jag menar. Men att se folk
som sliter runt sina hästen, rycker i tyglarna samtidigt som de sparkar på får mig att vilja spy. Man ser tydligt på vissa bilder
hur hårt och snävt de svänger genom att bara dra tygeln rakt ut och rakt bak. Och detta ska ändå vara folk som rider på sm-nivå?
Det är ju skamligt. Förlåt men jag tycker det. När jag själv är på större tävlingar (inom alla grenar) skäms jag ofta för vilka som rider
i de större klasserna. Vissa rider rent ut sagt förjävligt. "Men hur kan de vara så högt upp och vinna mycket dååå??" Men för att
de har för snälla hästar. Hårt men sant, jag tycker verkligen det. Visste de kan rida, men inte fan är det snygg ridning. 
 
Jag brukar inte bry mig om hur andra rider och sköter mig till mitt (sålänge jag inte tycker att de behandlar hästarna riktigt dåligt)
men när jag ser dessa efterblivna kommentarer blir jag galen. Är det såhär hälften av hästfolket i världen tänker? Att "folk rycker sina häster i
munnen ibland, och?"?? Att folk strävar efter att rida så mjukt som möjligt har alltid varit en självklarhet för mig men detta?? "Grattis till din
plats i brottsregistret" kommenterade någon. För vadå undrar jag? För att säga att hon tycker att det är fel att ryttare på sm nivå inte ska
slita runt hästarna? "det är bara ögonblickabilder, du borde skämmas" Detta är det lamaste argumentet någonsin. Visst om du själv
rider på bilden och du ser en där hästen gapar lite, händer nog de flesta som rider på bett iallafall ibland vilket är förståligt. Men att man tydligt
ser att någon drar i munnen och hästen gapar riktigt mycket och sedan säga (när någon då säger att det inte är okej att slita i hästen mun) 
"Amen det är ju bara ögonblicks bilder, du borde skämmas" känner jag mest: Såå om du inte lyssna på mig och jag klappar till dig hårt i
huvudetm så gör det inget va? Jag menar det är ju bara en sekund av ditt liv, det spelar väl ingen roll? - så nej, du borde skämmas. 
 
Och sen grejen (som även Linn Ztreliin tog upp) att hälften av alla kommentarer är "Men åh western får så mycket skit blablabla
stackars oss blablabla MEN ÅK TILL EN HOPPTÄVLING DET ÄR VÄRRE DÄR." ... Du klagar alltså på att westerridning får så mycket
skit samtidigt som så slänger skit på en annan ridgren? Good Job. Och JA detta förekommer i alla grenar. Och JA det är lika hemskt i
alla grenar. Blir så trött på att verkligen alla rent ut sagt bölar över hur mycket skit deras gren får och hur jobbigt det är samtidigt som de
sen smutskastar närmaste annan gren för att det är då verkligen hemskt och djurplågeri och hejfadderallan. Wake up call, det är
väl lika hemskt att någon exmepelvis sliter hästen i munnen oavsett vilken gren det är? Men nej nej, för i ridsporten är vi
alla offer, men samtidigt är vi ju lite bättre än alla andra. Åh men gå och lägg er. Gör ni inte fel, varför då dampa som sagt tidigare? Om någon
skulle lägga upp ett inlägg om NH människor som behandlar hästarna fel skulle inte direkt jag ta illa upp? Jag vet ju att jag behandlar min 
häst bra? Ser mig visserligen inte som en NH människa nu, men det är närmast. Som sagt, det finns skräck-exempel bland alla, även NH.
 
Alltså för att enkelt sammanfatta denna långa roman (som ni borde belöna er själva med en kaka för om ni orkade läsa allt) så blir
jag så trött på att folk rent ut sagt dampar över att någon skrivit ett inlägg och lagt ut bilder (som är cencurerade) och tycker att hon gjort
fel för att det är "ögonblicks-bilder", dessutom blir jag arg att höra att detta inte skulle vara något konstigt "för har ni någonsin sett någon
rida utan tyglar liksom? det går ju inte. Inte heller kan man rida in en unghäst utan bett och sedan tävla med den." Även att folk själva
ser sig som utsatta offer som får massa skit på sin ridgren men samtidigt kastar skit på alla andra gör mig irriterad. Nej det enda som
är synd om dig är din oförmåga att förstå ordet "hycklare". Att kasta skit på någon annan kommer inte ge din gren med "respekt." 
 
Vill även säga att om ni inte håller med är ni välkomna att berätta varför! Vill dock inte höra skit som att "lös-ridning utan bett" är
farligt, för ridning i allmänhet är farligt, så get over yourself. En häst tränad på det kommer svara lika bra som en häst tränad på bett.
Inte heller att jag inte förstår för att jag inte tränar och tävlar, som kan vara ett bra argument (som jag själv även använder ibland) i tävlings-
sammanhang men nu handlar det om hur man behandlar hästen och jag bryr mig mycket mer om hästens välmående är att vinna.
Och jag tävlar helt enkelt inte av anledningen att jag inte har någon tävlingshäst. Tycker dock att det är kul och skulle tävla om jag hade en
till häst. Men i övrigt är ni alla välkomna att skriva vad ni tycker (sålänge ni inte smutskastar andras ridsporter osv, då behöver ni uppenbarligen 
läsa min text igen haha) Men gillar att höra andras åsikter så skriv skriv skriv! Förstår ni inte någon punkt så är det bara att fråga! 
 
 
 
 
*hoppas folk inte känner sig förolämpade av inlägget, det är inte menats så utan som en takeställare. men om så, ber jag om ursäkt*

Kommentarer
Postat av: ˟ Photospiration

Svar: Tack så himla mycket, vad glad jag blir! :)

2013-08-15 @ 22:35:03
URL: http://photospiration.blogg.se
Postat av: Olivia Gustavsson

sv. åh tack så mycket :D

2013-08-15 @ 22:43:46
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se
Postat av: Maja

Kunde inte sagt det bättre själv. Håller helt klar med!

2013-08-15 @ 22:46:47
URL: http://mirakelponnys.blogg.se/
Postat av: Jossan - Ljusdalsryttarna

Tack för ett fantastiskt inlägg, nu ska jag gå och hämta en kaka (hahah)

Hade jag haft egen ponny skulle jag lätt iafl testa "lösridning" för att se om det va nått som passade oss. Jag beundrar vissa som kan rida runt där på sina hästar/ponnys utan nått alls eller bara i halsring. Man behöver inte massa sporrar, spön och skarpa bett för att få hästarna dit vi vill... :)

Svar: Tack :D håller helt med!
Josäfin Andersson

2013-08-15 @ 22:47:25
URL: http://ljusdalsryttarna.blogg.se
Postat av: elin

Visst är det så att ryttare inom alla grenar rider dåligt. Det är ju inget man tänker på så länge man faktiskt inte får se på nära håll. I Falsterbo vet jag inte hur många hästar som gick i rollkur, var väldigt tunna (och då är ändå jag van att se mina fullblod varje dag), samt hästar som såg väldigt missnöjda med vad ryttare ville. Tex en dressyrhäst som levde rövare på dressyrbanan och hästar som blir tvugna att vika halsen på tok för mycket. Jag menar varför göra sånt när man vet att det ändå inte är tillåtet på dressyrbanan och inom hoppningen spelar ju knappast hur mycket hästen kan böja halsen någon roll.
Samtidigt förstår jag inte hur westernryttare kan ha sprorrar med taggiga hjul och bett som har en halvmeter långa skänklar. Detta använder de trots att de säger "ja men min häst är så känslig och jag jobbar på att använda så lite hjälper som möjligt". -ja men inte så konstigt, tycker jag då, för hästen har inte en chans att göra nåt annat eftersom de lär sig att det gör ont om de inte lyssnar.
Hästar är inte dumma djur, utan otroligt förlåtande. Men hur långt kan man egentligen gå utan att förlora deras tillit? Och var finns då känslorna för sitt fantastika djur som bara vill vara tillags? Jag vet inte hur det är med dessa "proffsryttare", men jag älskar mina hästar och skulle lyssna på en gång ifall inte örorna är spikade framåt och de fortfarande känns positiva till arbetet som jag lägger upp.

Svar: Kan inget annat än att hålla med Elin!
Josäfin Andersson

2013-08-15 @ 22:59:32
Postat av: Ponnydressyr - Sara

Haha du gjorde det klockrena inlägget. Fyfan va bra. Finns det något mer att säga, nej jag skulle inte tro det! :) Känner igen typ allt i din text om olika folks "beteende". Det hä'r inlägget borde få lite folk att tänka om! ;)

Svar: Haha tackar :D
Josäfin Andersson

2013-08-15 @ 23:14:40
URL: http://ponnydressyr.se
Postat av: bbecka

sv: ja visst är hon söt! :D

2013-08-15 @ 23:20:05
URL: http://byrrebecka.blogg.se
Postat av: nathalie

du är bara awsome, håller med din text till 100%
Tycker det är synd att nästan alla hästmänniskor alltid tror dem är bäst och aldrig kan dra nytta av kritiken dem får.

2013-08-15 @ 23:27:15
Postat av: ❤ w i l m a ❤

- tusen tack ❤
riktigt fina bilder!

Svar: Tack :D
Josäfin Andersson

2013-08-15 @ 23:42:32
URL: http://wilmalinneas.webblogg.se
Postat av: Ida Barsk - Sveriges Nordligaste Hästblogg

För det första måste jag säga - med mormors stenåldersdator tog det 10 minuter att ladda hela inlägget, ytterligare 10 att läsa igenom det plus att jag dessutom har lagt ännu mer tid på att kunna ladda det så jag kan kommentera. You better feel special ;)
_

Men fasiken vilket grymt inlägg! Det var värt väntan. ;) Jag vill däremot trycka på knappen att det inte ser ut så som på bilderna för alla, så jag tycker det är helt absurt att dra en hel gren och sport över en kam. Men att det finns ryttare som rider så som bilderna visade, vilket garanterat inte var bara ögonblicksbilder eftersom det var upprepade bilder på samma ekipage som såg likadana ut.. det är skrämmande. Här har dom en bästa vän med hjärta av guld som följer oss i vått och torrt, och de behandlar hen som skit. Jag blev illamående av bilderna. Än mer illamående av alla "försvarande" kommentarer. Hur fan kan man försvara något sånt? Hur fan rider människorna egentligen? När man ser sånt här är det inte konstigt att så många tycker att ridsporten är djurplågeri. Med ridsporten och de medel vi använder kommer också ett stort ansvar att använda det på ett rätt och schysst sätt, det är grova medel, och att missbruka de på det här sättet, ja det är djurplågeri. Att folk gör på det här sättet förekommer i alla discipliner, jag blir förbaskad att man då smutskastar en hel sport. Som "det är mycket värre i hoppningen", eller vad fan som helst i den stilen. Det är likadant i alla grenar, men det är långt ifrån alla i de grenarna som rider på det sättet. Smutskasta de som rider så, inte grenen de utövar. Punkt och slut.

Av mina år på tävlingsbanorna kan jag däremot säga att, iallafall på hoppfronten, så blir det BÄTTRE. Man ser allt färre och färre som rider på det här sättet. Här för någon vecka sedan var jag på en tävling med ett 60-tal ekipage, och av de 60 såg jag endast 4-5 ekipage som slet och drog. Det är såklart inte okej, men jag vill poängtera att det utvecklas till det bättre och att det är skönt att se. Fortsätter det så så kanske det nästintill försvinner.

Sedan blir jag också upprörd över att man inte klassar "lösridning" som "riktig ridning". Det om något är väl ridning? Där sitter man utan några som helst medel annat än sin egen kropp och styr med hjälp av vikt och skänklar. Det är mer "riktig ridning" än att sitta med alla dessa bett och tjosan intryckta i hästen och slita och dra. Det är inte ridning.. Det är inte det det går ut på. Nä, om man slutar rida för att vinna och istället fokuserar på hästens välbefinnande så kommer vi alla kunna galoppera runt ute i skogen med bara en halsring. Välmående och glada hästar som är positiva till ridningen är det absolut bästa framgångskonceptet och också nyckeln till en snygg och ärlig seger på tävlingsbanorna! Vem vet, SvRF kanske tillslut tillåter lösridning även på tävlingsbanorna om alla börjar tänka så?

Svar: Håller verkligen med !
Josäfin Andersson

2013-08-15 @ 23:57:35
URL: http://idabarsks.blogg.se/
Postat av: JennyM

Ett bra inlägg tycker jag..

sv; Tusen tack :) Visste är det fint?! Eskadron är det :)

Svar: Tack :D
Josäfin Andersson

2013-08-16 @ 02:28:24
URL: http://jmdressyr.se
Postat av: Lisa

Bra skrivet! Håller verkligen med dig fullt ut, är det okej om jag kopierar det och länkar dig? Vill verkligen dela med mig av det! :) Men nu ska jag hämta en kaka, vi hörs! ;)

Svar: Självklart! :)
Josäfin Andersson

2013-08-16 @ 08:25:17
URL: http://lisalignell.blogg.se
Postat av: Maja

Sjukt bra inlägg! Nu borde folk tänka om lite hoppas jag :P

2013-08-16 @ 10:02:37
URL: http://twinphoto.blogg.se
Postat av: △ ida.

SÅ JÄVLA SANT!!!!!! så bra inlägg looooooove it

2013-08-16 @ 13:12:56
URL: http://prinsesc.blogg.se
Postat av: Linnéa

Till att börja med så håller jag med dig fullständigt, jag har även väntat på att få ha någon som håller med mig i det här. Jag är väldigt ny när det kommer till att rida utan sadel och att rida tränslöst vågar jag inte än på grund av att jag är så ny och inte har kunnat öva än. Jag har sedan jag började rida för nio år sedan (är sexton och har ingen egen häst) ridit så som mina ridlärare sa till mig, och jag har haft ett par stycken. En grej som jag har lagt märke till när jag har analyserat min ridning och det mina lärare har lärt mig är att alla har ugnefär samma sätt när det kommer till hur man ska vara mot hästen. Man ska inte vara rädd för att "ta hästen i munnen" eller att använda spön eller skänklar, något som jag redan i tidig ålder tyckte var fel.De betedde sig som om hästen inte har någon känsel alls i varken skinnet eller munnen. Jag har haft långa diskussioner med mina två senaste ridlärare om huruvida man ska använda spö eller inte (på det sättet vi lär oss) och om den policyn att man inte får rida utan. Jag har alltid fått dåligt samvete när jag har använt spöt på hästen och när jag kom på en omväg runt att inte använda spö så fick jag skäll.
Jag tror det är en stor anledning till att så många rider och tänker så inom hästvärlden, för om vi får lära oss något redan i tidig ålder, långt före det att man börjar analysera och tänka själv istället för att lyssna blint på det läraren säger, så sitter det i resten av livet. Jag hoppas bara att fler börjar tänka själva i stället för att göra utan att tänka. Jag tycker också att fler ridskolor och ridlärare borde låta eleverna testa på alla eller i alla fall de flesta av de olika inriktningarna inom hästsporten i stället för att bara rikta in sig på hoppning och dressyr.

Ps. Jag vill tacka dig för att du var den som fick mig att vilja lära mig mer om barbacka-tränslös ridning och tänka utanför ridskolans läroplan. Jag har fått en sköthäst nu och kan därför börja träna det med henne. Du är en stor förebild för mig på grund av det sättet du rider på och jag hoppas att du fortsätter med allt i samma stil.
Med vänliga hälsningar Linnéa

Svar: Åh tack! Vad glad jag blir :'D Lycka till med din sköthäst!
Josäfin Andersson

2013-08-16 @ 19:13:21
URL: http://solove.blogg.se
Postat av: Amanda Gidlund

Grymt inlägg Jossan! Där satt den :)

2013-08-16 @ 20:04:04
Postat av: alva

Superbra skrivet! Tänker likadant som dig och försöker alltid få det så bra för hästen som möjligt. Hoppas dom som tycker hästar bara är ett tävlingsredskap verkligen tar sig tid att läsa det här inlägget och få sig en tankeställare innan dom går ut till stallet och rycker i munnen på sin häst! Usch för dom säger jag bara...

2013-08-17 @ 15:48:29
URL: http://alvadrommar.wordpress.com/
Postat av: Jossan

Så sant!

2013-08-17 @ 19:01:31
URL: http://www.josefinaramsin.blogg.se
Postat av: Erica



Bra skrivet, långt men grymt bra. Nu är jag med värd en kaka ;-)

hihi

2013-08-18 @ 09:19:07
URL: http://icusen.blogg.se
Postat av: elin

Jag rider antingen med bett eller hack och är mest intresserad av dressyr på mitt fullblod.jag försöker alltid ta små hjälper, och rida så sunt som möjligt, och jag hat en perfekt tränare som proppsar för det vilket passar oss perfekt. Viste har han fått ett ryck i munnen någon gång när vi hoppade i början då han blev otroligt stark och drog, men då bytte jag till hack helt enkelt, sa till honom och visade utan att han fick ett ryck eller hårt drag i den känsliga munnen, efter de funkar de utmärkt med bett!

2013-08-18 @ 09:53:36
Postat av: Mikaela

Mycket bra skrivit :) Jag själv är ganska långt från "NH-människa", men jag tror ändå på att det ska finnas harmoni mellan häst och ryttare. Jag rider dressyr och strävar efter att ha kul tillsammans med min häst. På min ponny har jag ett enkelt tredelat tränsbett som jag vet att min häst trivs med, annars hade jag inte suttit kvar många sekunder om han känt obehag.
Min massör rider western och dressyr på sina hästar och hon är "NH-människa" ändå. Hon rider sina hästar med sån otrolig harmoni och det är endast med sina vikthjälper.

Svar: Men precis? Blir så arg när folk säger "men det är bara för att du är en nh människa" - va?? Ska inte alla vilja rida med så lite hjälper som möjligt??
Josäfin Andersson

2013-08-18 @ 09:56:36
Postat av: Anni

Blir så arg när folk uttrycker sig så korkat som "ja, det kanske blir lite ryck och slit i munnen på hästarna, men kolla på tex hoppning, där ser det ännu värre ut!!"
Eeh, jaha? Så bara för att det finns andra människor som uppträder lika respektlöst mot sina hästar rättfärdigar det ditt eget dåliga beteende? eller inte.
Isåfall skulle ju alla kunna säga likadant. Den som våldtar kan ju förvara sig med att det faktiskt finns dem som mördar. Osv osv.
Idioter finns det i ALLA discipliner, oavsett. Men JAG som person och ryttare kan ju åtminstone se till att själv bete mig vettigt mot min häst, det är ett steg på vägen. Och istället för att bli arga och skulle ifrån sig borde man istället se det positiva - vi kommer inte att kunna "rädda världen" och avskaffa spö och sporrar och skarpa bett över en natt, men vi kan iaf så ett litet frö hos människor. Alla som utövar sporter tillsammans med hästar strävar ju ändå mot samma mål, och vi vill väl alla våra hästars bästa?

Jag rider själv på ett liiiiite skarpare bett när jag hoppar, men skulle aldrig få för mig att samtidigt använda spö/sporrar. Vad är tanken med att både förstärka bromsen OCH gasen? Verkar i mina ögon totalt idiotiskt.
I övrigt rider jag nästan enbart bettlöst, vilket var gjort under med min extremt stressade och otrygga häst.

Svar: Precis!
Josäfin Andersson

2013-08-18 @ 10:59:15
URL: http://teamoveson.blogg.se
Postat av: Anonym

Så jävla rätt! Jag håller med dig till 500%

2013-08-18 @ 11:14:44
Postat av: Sanna

Så bra skrivet!

Ögonblicksbilder talar om för en sekund, snälla hästen kanske gapade till precis när bilden togs utan att ryttaren gjorde någonting men att de sen ser ut som att ryttaren drar i munnen på hästen. Nej usch!

Svar: Tack!Ja men precis? Håller med!
Josäfin Andersson

2013-08-18 @ 11:29:41
URL: http://stallsackum.blogg.se
Postat av: Lisa

TAAACKKKK!!! Du bor i Uppsala va? Är det därför du är så klok haha, nej men jag blir så trött på allt det här snacket om "ögonblicksbilder". Såå bra inlägg!! Så skönt skrivet också, detta gjorde min dag.@

Svar: Haha yes, eller ja ca uppsala iaf hehe :D Tack!
Josäfin Andersson

2013-08-18 @ 11:40:21
Postat av: Linnea

Bra inlägg! :) men skulle inte inte du kunna göra ett inlägg om lös ridning? Tror flera skulle tycka det var intressant.. om inte annat lär dom blinfångade av din skrivstil", du skriver bra och det är lått att förstå) ).. :)

Svar: Jo har faktiskt gjort flera små inlägg samt en video! Kan länka videon om hur jag rider i halsring om du vill :D- http://www.youtube.com/watch?v=QAGVQ_BU69M
Josäfin Andersson

2013-08-18 @ 11:57:23
URL: http://linneajolanki.blogg.se/
Postat av: JennyM

Så jäkla bra inlägg! Tack för det :)

Svar: Tack :D
Josäfin Andersson

2013-08-18 @ 13:04:59
URL: http://jmdressyr.se
Postat av: Alma

Jag var praktikant hos en westerntränare för många år sen (ja, för 6 år sedan). Han var väl inte världens snällaste, och när jag fick hoppa upp på den "bästa" hästen i stallet, som hade där för träning, så säger han till mig "försök att inte använda tyglarna, så du inte förstör munnen på honom", för att 30 minuter senare själv slita till i munnen på hästen när han "inte lyssnade".

Jag tycker mig se allt mer "dåliga" ryttare överallt, och ett tag klassade jag mig dit själv. Jag försökte inte göra saker ordentligt, och även om jag inte drog och slet hästarna i munnen så var jag inte mjuk på handen heller. Jag befann mig i gränslandet, tills jag en dag fick nog av att rida halvdåligt jämt och tog tag i saken!
Tålamodet tröt många gånger, men för varje framsteg jag och hästen gjorde desto mer ville jag kämpa för att bli bättre.

Varför vill inte alla det? Be the best you can be.

BRA inlägg :)

2013-08-18 @ 13:08:03
Postat av: Josefine

Du har ju absolut en poäng!
Roligt skrivet också!

Svar: Tack :D
Josäfin Andersson

2013-08-18 @ 15:22:24
URL: http://yohseefeen.blogspot.se/
Postat av: hanna

Åh vad bra skrivet! :) jag har aldrig förstått hur man kan rida så "hårt". Kanske för att jag är van vid min medryttar häst som man bara kan använda vikthjälper på för annars blir hon jättesur haha. Men helt ärligt så anser jag att dem som rider bäst är dem som kan rida utan utrustning utan problem.
Kram!

Svar: Precis! Har en vän i stallet som har en väldigt välriden häst och jag fick henne att testa att rida i bara halsring på henne och de kunde rida på som vanligt, för hästen lyssnade lika bra. DET är en välriden häst! Är bland annat en tävlingshäst i hoppning, :)
Josäfin Andersson

2013-08-18 @ 15:44:25
Postat av: Paulina

Super inlägg!

Svar: Tack :D
Josäfin Andersson

2013-08-18 @ 16:33:42
Postat av: Linn

Fin blogg! Allt bra? :)

Grymt inlägg!

Svar: Tack :D
Josäfin Andersson

2013-08-18 @ 22:22:44
URL: http://linnhagstedt.se
Postat av: Louise

Förstå precis vad du menar, tog över min systers ponny när hon var för gammal för att rida ponny och jag för gammal för att rida b-ponny. Han var då 16 år och hela sitt liv gått med starka bett, vilka duster vi haft, jag som hängt i ett 2-delat pelham och gallskrikit pga att jag inte kunnat stanna med en ponny som inte bryr sig ett skvatt och jag nu, 3 år senare rider runt överallt i repgrimma eller halsring. känner inte ens skillnad längre på och jag rider med bett eller inte. För MIG är det en självklarhet att hjälperna ska vara så små som möjligt och "hjälpmedlen" så få och snälla som möjligt, tyvärr tänker ju inte alla så.

2013-08-18 @ 22:40:35
Postat av: Betty

Bra där Josäfin!
You go!

Svar: Tackar! :D
Josäfin Andersson

2013-08-18 @ 23:48:54
URL: http://mirakelbetty.wordpress.com
Postat av: Agnes Johansson

Måste bara säga att du är en jävligt bra förebild! Har inte träffat på någon som kan skriva så bra, men ändå vara intressant och kul. Du SKA ha en medalj.

Svar: Haha aw tack! :'D
Josäfin Andersson

2013-08-19 @ 09:02:18
URL: http://agnesjohanssson.blogg.se
Postat av: Emelie

Håller med! Ni vet ju själv hur en ögon blicks bild kan se ut...

2013-08-19 @ 13:02:11
URL: http://bodenponnysar.blogg.se
Postat av: Johanna

G R Y M T inlägg! :') <3

Svar: Tack!
Josäfin Andersson

2013-08-19 @ 21:37:46
Postat av: Lollo

Bilderna är från ranch horse classic där det finns ryttare och hästar på alla olika nivåer.
Western SM däremot hålls i oktober och dit måste man kvala för att komma med. Tycker inte man ska blanda ihop en enligt mig ganska ”flummig” tävling med ett SM.

Svar: Fick höra att det var från SM och skrev därför som jag fått höra. Mina åsikter står dock, liten tävling som SM så tycker jag detta inte är ok + att jag fortfarande tycker att sm tävlingar i de flesta kategorier har (några) förfärliga ryttare och allt för snälla hästar :)
Josäfin Andersson

2013-08-20 @ 15:32:25
URL: http://westernlollo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0