Hur du får en uppmärksam häst

"Hur kan man göra för att hästen ska bli mer "uppmärksam" på en?
Min medryttar häst drar gärna iväg när jag leder hon till och från hagen :p"
 


För att få hästen uppmärksam på dig måste du själv visa att du alltid är med och vara väldigt noga. Vill du att hästen ska gå bredvid dig så 
ska den gå bredvid dig. Det gäller att vara nog och tydlig med vad man vill. Samt väldigt tålmodig. Sen finns det ju så många olika definitioner på
"uppmärksam" men en uppmärksam häst för mig är en häst som lyssnar, kanske inte hela tiden, men när man säger till den. Exempel om jag
säger att den ska stå still ska den stå still. Om den sedan går ett steg framåt när den stått still ett tag och man ber den flytta tillbaka dit den stod ska
den sedan flytta sig och inte exempelvis gå rakt över dig. En uppmärksam häst för mig vet även vart du är, alltså den vänder sig inte/går över/på dig. 
 
En övning att göra för att få hästen mer uppmärksam i stallet är att lära den att flytta från sida till sida, framåt och tillbaka. Alltså du flyttar hästen efter
tryck. Vill du flytta den till vänster så börja med att lätt trycka på höger sida, flyttar sig hästen? Beröm. Annars? Börja trycka hårdare och hårdare flera små
gånger tills den flyttar sig. Beröm. Fortsätt att prova framåt, bakåt osv och gör samma sak tills den flyttar sig av att du bara trycker lätt, uppmärksamt!
 
En 'övning' / ett knep jag kan tips om till er som har hästar som i kommentaren "drar iväg" när du leder är att stanna ofta, & ganska fort så att det snabbt
tar stopp. Då blir det mer ett "oj vad hände?" istället för ett "nej jag vill inte stanna". Så var inte rädd att "rycka i" när du stannar och hästen inte
gör det. Inte på ett aggresivt sätt utan mer för att inte behöva bråka i en dragkamp. Lätta direkt när den stannat och beröm. Upprepa tills hästen stannar
utan att du behöver använda grimmskaftet. Drar den iväg nästa gång när du leder den gör du samma sak igen och hästen kommer snart fatta mönstret. 
 
Alltså, för en uppmärksam häst behövs en uppmärksam människa. Var noga med småsaker och visa hästen tydligt vad du vill och rätta den när
den inte gör som du bett den (vet att jag alltid tjatar annars om att hästen ska få bestämma också men vid just markhantering osv brukar jag visa 
hur vi ska göra såvida vi inte tränar / leker på banan eller är ute och går, då kan jag låte hästen bestämma vart vi ska gå osv, men att han ska stå still
i stallgången ex är för att han ska slippa stå uppbunden, men för att slippa det måste han stå still, förstår ni hur jag menar?) Var lugnt men konsekvent
och beröm när den gör rätt. Och om den verkligen skiter i vad du gör när ni ex är ute och går eller vad som, var inte rädd att 'väcka' hästen och göra något 
galet, och att hoppa till eller tvärnita. Såklart funkar inte tipsen på alla hästar, men något vettigt kanske ni får ut av texten! Skriv gärna vad ni tycker :)
 
 
ska försöka filma när jag visar hur amigo bugar och berätta hur jag lärde honom, skulle det vara kul?

Kommentarer
Postat av: Erika

Det skulle va grymt! Filma!! :D

2013-07-30 @ 20:59:26
URL: http://erikarider.blogg.se
Postat av: Melinda

Ja, filma! :)

2013-07-30 @ 21:11:19
Postat av: Jossan

Åh så bra tips! Tack :')
Och ja, filma! :D

Svar: Tack :D
Josäfin Andersson

2013-07-30 @ 21:23:40
URL: http://www.josefinaramsin.blogg.se
Postat av: △ ida.

ja filma!! c: jättebra text!! och finisaaaar!! btw, vart köpte du halsringen? :]

Svar: Åh tack! :DDDen är köpt i en monter på¨GHS så vet tyvärr inte vart den är från :( Önskar jag visste för vill själv ha en till i svart!
Josäfin Andersson

2013-07-30 @ 23:00:31
URL: http://prinsesc.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0