FOTO GUIDE #hästar

Snabbt inlägg till vilka bilder jag tycker man ska sträva efter när man
fota hästar i rörelse! (hoppar över skritt, skritt bilder blir till 99% aldrig bra haha)
 
TRAV;
detta är lite av ett exempel på en "perfekt" trav bild. Benet längst ut ska vara fram då
det gör att hästen ser mjuk och lösgjord ut vilket jag tycker ser bäst ut på bild.
 
 Det ser även snyggt ut även om hästen inte skulle gå i direkt form, dessa bilder tas
även gärna i hörn eller på böjt spår för att hästen ska se ännu mer lösgjord ut.
 
En bild med närmsta benet rakt fram kan också vara ett alternativ, som dock automatiskt kommer
att göra så att hästen ser lite stelare ut eftersom att den inte ser särskilt böjd och lösgjord ut.
 
 För ja, vi kan nog alla hålla med om att bilder med fumliga ben ser rörigt och osmidigt ut.

GALOPP:
 en bra galopp bild tas när hästen är påväg "upp" vilket gör att den ser lätt och pigg ut. Ser även
snyggt ut. En bra galopp bild i denna rörelse ser bra ut även om hästen inte går på tygeln.
 
 en galopp bild som ser ut såhär gör att hästen ser ilte lång ut, men fungerar.
 
bilder likt denna gör att hästen ser tung och flack ut, vilket ger ett osmickrande intryck. Amigo har en speciell galopp som är
svår att fota eftersom att den är väldigt lång och därför är det viktigt att veta hur man ska fota för att framhäva den bäst. 
 
 
Det är alltså mina bästa tips till vilket rörelse-mönster man ska sträva efter när man fotar. Självklart behöver man inte tycka att just
dessa rörelser är snyggast på bild heller, smaken är ju olika! Tipset jag kan ge är att ni lär er hur er kamera knäpper sina bilder
och sedan tränar på att fota den rörelsen ni vill ha. Tryck inte ner knappen på måfå utan se bilder framför er och planera. NU har den
benet längst ut rakt fram *KLICK*. Ungefär. Jag gör så med varje foto och oftast blir dem som jag vill. När jag fotar nya hästar
kan det vara svårt ibland innan man lärt sig fota deras rörelsemönster dock. Själv har jag lättast att fota ponnyer då jag inte fotat
så mycket storhästar som till 90% har ett annat rörelsemönster. Sen är det olika mellan dressyr/hopp och liknande. Tycker även
att trav-bilder är lättare att få bra än galopp, då galoppen nästan alltid har olika mönster och tempon + oftast går i en lite snabbare hastighet.
 
Alltså; lär dig hur kameran knäpper, se bilden framför sig och vänta, samt öva öva öva! 
Vad tycker ni? Är detta bra tips? Är något oklart så skicka iväg en kommentar!

Kommentarer
Postat av: Josefine ♥

Bra tips! :)

Svar: Tack :D
Josäfin Andersson

2013-06-26 @ 20:11:11
URL: http://stylebyjosses.blogg.se
Postat av: Maja ~ Ryttarinnornas

Bra tips! Jag behövde verkligen lite tips, så nu hoppas jag att mina bilder blir lite bättre i alla fall :)

Svar: :DD
Josäfin Andersson

2013-06-26 @ 20:27:15
URL: http://ryttarinnornas.blogg.se
Postat av: Tilde

superbra tips! Jag har aldrig ens tänkt på det där med benen i traven.. Bara att det blir finast om ett av frambenen är rakt ut/fram men aldrig att just det yttersta! Tack :)

Svar: Haha varsågod! Glad att jag kan vara till hjälp :D
Josäfin Andersson

2013-06-26 @ 23:15:31
URL: http://tiildew.webblogg.se
Postat av: Nelly

Bra tips! ^^

Svar: Tack :D
Josäfin Andersson

2013-06-27 @ 01:44:08
URL: http://justanothermortal.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bra tips!

Svar: Tack :D
Josäfin Andersson

2013-06-27 @ 08:43:49
Postat av: Ebba

Superbra tips! :)

Måste bara fråga. Vad använder du dig av för kamera och objektiv? Dina bilder är så grymt fina! :D

Svar: Jag har en CANON EOS 600D och lite olika objektiv, fotar mest med mitt canon 50mm eller mitt sigma 70-300 :D
Josäfin Andersson

2013-06-27 @ 10:27:37
URL: http://engstom.blogg.se
Postat av: Lotta

Skulle va kul med mer fototips som nu, du e ju så duktig ! :)

Svar: Tack! :D
Josäfin Andersson

2013-06-27 @ 17:50:04
Postat av: Moa Ramstedt

Bra tips :) men planerar du och tar i rätt ögonblick eller använder du nån burst-funktion, liksom många bilder snabbt efter varann? Eller tycker du den/sån funktion inte funkar av nån anledning? ^^

Svar: Jag knäpper alla bilder själv och håller sällan in och tar serie-tagning då kameran ofta inte klickar i samma takt som hästen rör sig. Jag sitter alltså och KLICK KLICK KLICK KLICK själv haha :D
Josäfin Andersson

2013-06-28 @ 00:12:32
URL: http://cabri.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0