Vilken kamera?

Ananoym;
"Hej eftersom du är grym på att fota! så undrar jag om du kan tipsa om bra och hyfsat billiga kameror! Skulle vara jätte snällt! Jag vill ha en kamera som man kan fota i mörka ridhus med. För min kamera när man fotar i ridhuset typ på någon hoppträning blir det bara suddiga bilder. så därför vill jag ha en kamera som jag kan fota på mörka ställen utan att ha blixt på ;) Skulle vara jätte snällt då om du gör ett inlägg med bra kameror ;)älskar din blogg och du är grym :)"
 

Okej, så här kommer ett inlägg med kamera tips dårå.  Är väl kanske en expert på kameror/utrustning för budget pris haha!
Får ofta frågor om min kamera och liknande och jag har då en Canon EOS 600D (hade en 450D förut dock, rip) och i min objektiv
samling hittar vi (mitt älskade) canon 50mm, mitt Sigma 70-300mm, mitt sigma 18-200mm och mitt Samyang fisheye objektiv.
Till det finns även en extern blixt, stativ samt batterigrepp. Det är vad jag har än sålänge, frågan är nu vad du behöver för något!
 
Först och främst kameran; jag rekomenderar startkt att köpa en canon 600D. Jag är super nöjd med den; den är enkel, liten och 
smidig. Den har även en film-funktion och en utvikbar skärm som är perfekt för ego-bilder och vloggning hehe. Nej men jag tycker
att det är en bra kamera för ett bra pris. Det finns nyare varianter nu men vad jag vet är det nog inte särskilt mycket uppdaterat. Satsa
på en billigare kamera och sedan på ett bra objektiv! Vill man inte ha filmfunktion finns det även billigare kameror att köpa såklart!
 
Men nu till det viktigaste: objektivet. Som första systemkamera skulle jag satsa på att köpa endast ett kamera hus och sedan
köpa till ett 50mm objektiv, exempelvis det som jag har som är billigt och bra (runt 1000kr). Jag lovar att det kommer bli mer
värt i längden då standard objektiven man får med (oftast 18-55mm) är ganska.. kassa. Bilderna kommer då bli ungefär
lika bra som bilderna från en bra digitalkamera. Mitt 50mm tar riktigt snygga bilder (de flesta bilderna på bloggen är fotade med det)
och är litet vilket gör kameran smidig att ta med. Det är super för porträtt, macro och allmän fotografering och är ett bra objektiv
att börja med. Alltså: endast ett kamera hus och sedan en 50mm skulle jag tipsa som första kit. Lite dyrare, men så mycket bättre!
 
 
Och till frågan om ridhus är mitt 50mm vad jag använder eftersom att det är väldigt ljuskänsligt. Ett standard objektiv har en bländare
på cirka 4.8(?) medan mitt 50mm har en bländare ner till 1.8 (ju lägre bländare, ju mer ljus släpps in, alltså ljusare bilder) vilket
gör det bra att använda i ridhus! Och även ett tips vid all ridhus-fotografering: följ med objektet ni fotar (alltså hästen) och
håll inte kameran still! Följ hästens rörelser med kameran, håller ni kameran still blir den inställd på att fota något som
står still. Är hästen i rörelse ska även kameran vara det haha! Hoppas ni förstår hur jag menar, fråga annars!
 
Sedan när du vill utveckla din samling av objektiv är ett 70-300mm ett bra val, iallafall om du vill fota hästar! Det är zoom-objektiv
vilket är perfekt vid fotografering vid ängar, ridbanor och liknande. Även detta är bättre att fota med i ridhus än de vanliga standard
objektiven. Själv har jag ett sigma 70-300 som även också är en billigare variant. Det går på cirka 2000.
 
Så, hoppas att detta varit till någon hjälp! Men mitt främsta tips är att satsa på att köpa en biligare kamera och ett bättre objektiv! 
Det kommer löna sig i längde, jag lovar! Själv började jag med att köpa mitt 18-200 som är lite av en blandning mellan ett standard
objektiv och ett 70-300. Det är mer zoom i det men det har även inte särskilt låg bländare, men kan vara ett alternativ, ca 2000kr.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra tips fast själv kör jag nikon ;) Köpte faktist ett fast 50 som "första objektiv." Fick köpa ny kamera och alltihopa när hela gamla kamera/väska/tillbehöver "försvann" mystiskt ;P

Svar: Ja han är rätt häftig, syns i mängden på både gott och ont ;)

2013-06-01 @ 21:54:17
URL: http://xoffbeat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0