Jag skäms för er.

Vet ni vilken sorts häst-människor som verkligen får mig att bara vilja spy? Dessa häst-människor som medvetet jävlas med sina hästar för att de tycker att det är "coolt". Alltså att de kickar den lite extra i magen och sedan rycker i tyglarna på samma gång för att få hästen att kicka, resa sig eller bli allmänt stressad för att de ska se svårare ut och för att ryttaren då ska se bättre ut. Själv har jag svårt att se den ryttaren som bra när de sedan skriker "min häst var galen idag, jag kunde knappt kontrollera den!" när man sedan vet att den ex ridskolehästen alltid är super snäll annars.
 
Har aldrig fattat själva grejen med att alla vill ha en häst som är "svår" och sedan dessutom skryter om det. Själv skulle jag hellre skryta om att jag har en välriden häst som de flesta kan rida utan problem eller att jag har en häst jag kan rida lite extra bra för att den går lugnt och fint med mig eller liknande. Jag får nämligen inte känslan "gud vad bra hon är som rider den hästen" när jag ser den lugna hästen stå stressad och sparka utan mer "vad gör hon som rider den där hästen för fel eftersom att den sprakar så mycket??" Vilket låter mindre positivt enligt mig.
 
Jag säger ofta att Amigo är en lugn häst många kan rida på och får då ofta kommentaren "äh men han är ju så lätt" med en väldigt negativ klang. Förstår verkligen inte vad problemet är. Om jag får säga det själv så är Amigo en väldigt väluppfostrad och välriden häst (oftast haha). Då inte på samma sätt som vanliga ridhästar naturligtvis utan mer att han svarar för små tryck, ex så svarar han lika bra på repgrimma som på träns. De gånger jag ridit ut i halsring har han svarat lika bra på den, och då har vi ändå galoppracat i backar några gånger. Hade inge problem med att släppa ut Rasmus som inte ridigt förut på ett fält med repgrimma som exempel för att jag vet att min häst svarar bra. 
 
Så det får mig verkligen att må illa när jag ser folk behandla sina häster så respektlöst. Och allt endast för att få några ynger eller okunniga personer att tänka "wow att hon vågar rida den hästen". Är det kommentarer man vill ha? Och efter att ha behandlat hästen sådär har de även mage att sedan "skryta" om hur duktiga de är på att rida för att de "klarar av hästen så bra". Detta är ju bara helt jävla sjukt.
 
För nej, jag tycker inte det är coolt att din häst kickar för att du drar i tyglarna och sparkar till den. Jag tycker inte att det är coolt att ni lyckats stressa upp en häst genom att jävlas med den. Och nej jag tycker inte att ni är en duktig ryttare för att du sedan straffar hästen för att den stressar/kickar/stegrar när du själv stressat upp den. Nej, jag tycker att ni är pinsamma. Ni har inte den minsta känsla för hästar och jag skäms för er. Ni är anledningen till varför hästsporten går utför för och detta är bland det värsta och respektlösaste jag vet.
 
Nu ska jag även vara tydlig och säga att denna text inte är menad till folk som busar med hästarna och att de då blir pigga och lägger in bocksprång eller liknande utan de som medvetet hetsar hästarna tills de blir irriterade eller stressade för att sedan kunna skryta om att den rider en "svår häst som kickar och stegrar mycket". Vill även säga att jag verkligen inte rider bäst i världen heller och att mitt sätt är det enda rätta.
 
Däremot skulle jag aldrig jävlas med min häst så mycket att den blir irriterad/arg/osäker bara för att jag försöker få mig själv att ses som en bättre ryttare. Den här texten kanske låter hård men jag tycker faktiskt att detta beteende är helt oacceptabelt. Känner du dig träffad kanske du borde tänka på hur du behandlar din häst? Jag tycker det är viktigare att ses som något som behandlar hästen bra än någon som "rider svåra hästar".
 

Kommentarer
Postat av: Maria- JumpingForLife

Klockrent!

2013-05-02 @ 21:34:35
URL: http://jumpingforlife.blogg.se
Postat av: Alexandra

En som håller med här! Jag tycker det är mer imponerande när en häst som ofta slänger av/bockar verkligen trivs med en ryttare och ändrar sig totalt och inte ens tänker tanken att bocka. Då gör man något rätt!

Svar: Precis :D
Josäfin Andersson

2013-05-02 @ 21:37:41
URL: http://alexisen.blogg.se
Postat av: Denice

Sv: Tusen tack! :D

Och sen kan jag inte säga annat än att jag håller med dig, jösses en sån sann text och vissa personer jag känner ploppade genast upp i huvudet tyvärr .. Mycket "coolare" då att ha en välriden häst som alla kan rida för att man har lyckats göra ett bra jobb med den! Är det okej för dig om jag länkar texten på min blogg? :)

Svar: Kul att du håller med! Och självklart får du länka den på din blogg haha :))
Josäfin Andersson

2013-05-02 @ 21:52:07
URL: http://deniceskoglund.blogg.se
Postat av: amanda

Jag håller med dig till 100%! Jag kommer ihåg när jag hade min förra ponny som bara kunde stanna och stegra sig för att hon inte ville gå framåt och jag tyckte bara det var sjukt PINSAMT. En häst gör ju fan bara så om den inte trivs med något och man funderar genast på vad som är fel. Nej jag blir fan galen på sånt löst folk! Skäms själv bara jag rider på mitt äpple-pelham ibland då jag själv tycker det ser så illa ut när människor sitter och sliter i sina stackars hästars munnar. Hur svårt ska det va att fatta att man faktiskt kollar mer på de som rider på välridna hästar än de som är upptriggade?

Svar: Kunde inte sagt det bättre själv!
Josäfin Andersson

2013-05-02 @ 21:57:27
URL: http://amandahed.blogg.se
Postat av: Tilda

Håller verkligen med dig! :)

2013-05-02 @ 22:12:19
URL: http://ponnikanin.blogg.se
Postat av: Evelinn Bladström

Vilken bra text! Jag håller verkligen, verkligen med dig! :)

Svar: Kul att du håller med :DD
Josäfin Andersson

2013-05-03 @ 13:33:20
URL: http://evelinnbladstrom.blogg.se
Postat av: my

Håller verkligen med dig!

2013-05-03 @ 15:12:29
URL: http://monkiapa.blogg.se/
Postat av: Maja - ryttarinnornas

Jag håller med dig. Ser inte någon mening i att reta upp hästen. Det känns bara onödigt och ryttaren blir ju inte bättre på något sätt för att den retas med hästen.. :P

Svar: Håller verkligen med !
Josäfin Andersson

2013-05-03 @ 16:00:22
URL: http://ryttarinnornas.blogg.se
Postat av: Liza

Bra skrivet !!!!!! Förstår verkligen inte grejen med att skryta om att man har en svår häst ? skryt hellre om att du har en snäll och lydig häst liksom. För det är väl det som visar att man gör ett bra jobb !

Svar: PRECIS!
Josäfin Andersson

2013-05-03 @ 23:26:42
URL: http://lizaspawnies.blogspot.com
Postat av: Emma Jakobsson

Haha så sant! Undrar hur många som tog åt sig nu alltså? ;) Är hästen stressad eller bråkig så är det för mig ett tecken på att det brister någonstans, vanligtvis i kommunikationen och samspelet. Håller verkligen med dig, det finns inget cool med att göra hästar svåra, något som däremot är respektingivande är väl när någon tar över en svår häst som någon annan har förstört och jobbar den lugn, DET är ballt!

Svar: kan inte göra annat än att hålla med ! :D
Josäfin Andersson

2013-05-04 @ 13:59:05
URL: http://Qarab.blogg.se
Postat av: Emma

Sant! Skit bra skrivet!

Svar: Tack :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 09:04:12
URL: http://fames.se/emmaniklasson
Postat av: Thea

Bra inlägg, håller verkligen med dig.

Kolla gärna in på min blogg.
//Thea

Svar: Vad kul att du håller med :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 11:47:27
URL: http://theas.webblogg.se
Postat av: Esther

bra skrivet :)

Svar: Tack :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 11:52:58
URL: http://teamheej.blogg.se
Postat av: Jolin Berg

Så himla sant!!

2013-05-05 @ 11:58:55
URL: http://jolinberg.se/
Postat av: Malin

Jävligt bra inlägg asså!!

Svar: Tack :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 12:02:53
Postat av: Sarah

Jag håller fullkomligt med dig, du tog orden ur mun på mig!

Svar: :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 12:14:30
URL: http://sarahgotz.blogg.se
Postat av: Molly

Helt jävla sant! Blir så trött på dom människorna... Dom sparkar och hästen vill framåt sen rycker dom i tyglarna för att det ska stå stilla. Har sett många som gör så, vissa för att hästen ska verka galen och vissa för att straffa. Men hästen förstår ju inte vad dom menar, förs ska den framåt i full fart men innan den hinner iväg så ska den stå still. Stackars hästar... Och sen slänger dom på diverse martingaler och hjälptyglar, starka bett och sporrar. Om man kan rida med sporrar och hästen behöver det bettet så är väll det fine. Men man ska inte försöka få hästen att bli en galning, blir ju bara hemskt...:(

Svar: Håller så med!
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 12:17:31
URL: http://Mollies.blogg.se
Postat av: solefi

Hej, håller med dig med det du skrev MEN det finns svåra hästar.
Tex min ponny han är verkligen en läromästare han kan men man måste kämpa, och det har jag gjort! Han måste se om det går att slippa det jobbiga och bara göra sånt som han tycker är roligt. Jag har ramlat av honom 5 gånger på ett pass. han kan sticka och han bockar och stegrar sig och kan vara en rodeohäst ibland men det är inget fel på honom och jag rider honom på ett bra sätt. Jag har mina sätt att få honom sluta och det är att sätta fart på honom i galopp! Men när han vet att jag bestämer så slutar han. Där handlar det INTE om att jag gör så att han ska bocka och hålla på.
Han har alltid varit så och kommer alltid vara,han är en av världens goaste häst snäll i ALL hantering och om man inte kräver något av honom så är han perfekt! Vi har ett sånt sjukt starkt band mellan varandra gör allt för sin ryttare att inte åka av om jag tappar balansen när han kommer fel på ett hinder och stanner eller kanske hoppa och om jag inte är berädd och stannar NÄSTAN alltid om man åker av honom.
DET FINNS SVÅRA HÄSTAR UTAN ATT DET ÄR RYTTARENS FEL OCH DOM KAN VARA VÄLUTBILDADE ÄVEN OM DOM BUSAR
OCH KANSKE IBLAND ÄR DUMMA!

Svar: Har aldrig påstått att det inte finns svåra hästar? haha :)
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 12:19:34
Postat av: Emelie

Känner mig verkligen inte träffad... Hittar ingen jag vet som gör så heller direkt. Men finns många exempel av det här! Folk vill verkligen ha mycket uppmärksamhet, men sedan finns det gränser. Jag skulle skämmas om jag inte hade "normal" kontroll över min häst...(har ingen egen)! Folk borde bara snacka skit och "hen kan inte ta hand om sin häst", alla är i grunden hästar, vissa är lite dummare i skallen än vissa, men farliga mot oss, det är inte deras påhitt liksom! Så sjukt när folk förstör hästar asså... Grrr

2013-05-05 @ 12:21:14
URL: http://lindblad.blogg.se
Postat av: Lina

Word! Blir heller inte imponerad när jag ser en ryttare som sitter och flänger, sliter och irriterar en häst vilket leder till att den protesterar. Däremot blir jag istället väldigt imponerad av ryttare som kan rida heta, temperamentsfulla och nervösa hästar på ett sätt som gör att dom istället ser ut som väldigt lätta att rida :)

Svar: Precis!
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 12:32:15
Postat av: Elsa

Håller med dig helt! Men tänk såhär..: Du tar med din kompis till stallet för första gången för att kolla på tex en hopptävling. Tror du att hen kollar mest på hästen som går lugnt och fint på framridningen och sedan hoppar lugnt och säkert runt banan. Eller på han som lyckas sitta kvar när hästen rusar runt som en galning, och sedan hoppar banan med snäva svängar och typ 50 centimeter över alla hinder. Vem tror du att den oerfarne sedan ser upp till?

Svar: Ja men det är ju precis det jag menar! Det är bara helt sjukt ju! :o
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 13:06:10
URL: http://theelsa.devote.se
Postat av: Vilma :)

Santsant, det är klart att man inte ska göra så mot sin häst men sen finns det ju hästar som stressar upp sig utan anledning (alltså utan att det är ryttarens fel), det gör min häst men hon har ju lite fullblod i sig haha :)
Sen har hon också börjat bocka och sparka bakut nu på äldre dar men det gör hon bara vid uteritt och hopping som hon älskar så då vet man att hon gör det för att hon är glad :)

2013-05-05 @ 13:08:49
Postat av: Mirra - NH och hoppryttare

Sant!

2013-05-05 @ 13:18:15
URL: http://mirramarika.blogg.se
Postat av: anna

håller verkligen med solefi där! min ena häst är jätte fin sålänge man inte kräver att hon ska göra något, men såfort man ska börja jobba så börjar hon stegra sig eller vägra gå fram eller så bara springer hon iväg från en! det är ett problem hon har, inte som jag gör att hon får för hon gör likadant med alla!! men visst jag håller med dig! jag hade mycket hellre villat att hon alltid gick bra och att man kan ta med sig lite mer okunniga människor och låta dem rida, men de går inte för så fort man tar in henne i en paddock vet hon att nu ska de jobbas och då blir hon så! och visst jag tycker det är kul att se hur mycket hon ändå har förändrats sedan jag fick henne till nu då de faktiskt ser riktigt bra ut i slutet av ridpassen och de hade jag aldrig fått sett om hon var så välriden från början men visst några ridpass blir man så jäkla trött på henne!

2013-05-05 @ 13:19:57
Postat av: Madeleine

Sant, sen är det ju otroligt mycket skillnad om hästen slår för att den är uppretad för att man kräver av den eller om man bara retar den. Har ridit några hästar som sparkar efter skänkeln istället för att svara på den, då är det ju inte jag som retar upp liksom om du fattar, haha.

Sen är det ju skillnad om man har häst med mycket överskotts energi som bockar och busar istället för att jobba.

Så tycker att en del är rätt sen en del är åt skogen haha. Den hästen jag rider är otroooooligt välriden, dock är hon rädd för de andra hästarna i ridhuset och sticker iväg eller kör några bocksprång. Det är ju inget jag gör utan det hon själv känner haha :)

2013-05-05 @ 13:23:50
URL: http://bymaddie.blogg.se
Postat av: Anni

Håller med till 100%!
Jag strävar varje dag efter att få mina hästar så pass lydiga och välridna att vem som helst ska kunna sitta upp och rida dem på ett vettigt sätt. Jag vill att mina rundor på tävlingsbanorna ska se snygga och prydliga ut, istället för att flänga omkring i 200km/h med livet som insats. En häst som är "lättriden" är för mig en häst som fått en korrekt utbildning och blivit skolad på rätt sätt.

Svar: Word!
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 13:50:04
URL: http://teamoveson.blogg.se
Postat av: Jenny

Håller med håller med vet många som gör så 100 % rätt. Sen att en häst är het är en annan sak... Tkr jag!

2013-05-05 @ 14:00:30
URL: http://jenny.weride.se
Postat av: johanna

hästen jag tävlar är vad man kan kalla "svår". men han är gudomligt snäll och alla kan hoppa upp och rida en sväng utan att han hittar på några större hyss än att byta varv när han känner för det. problemet, eller det som jag faktiskt tycker är charmen, är att han är "icke självgående" (inte lat, han gillar att arbeta men det ska ske på rätt sätt) och kräver mycket ridning, men man får inte bli för hård och han är väldigt känslig för ryttarens humör och sinnesstämning. han skulle ALDRIG protestera om du är på honom för mkt, men däremot kan han knäppa av totalt och bara gå i sin egen värld... dessutom har han exteriören emot sig och det är tyvärr väldigt få som kan rida honom i en korrekt och fördelaktig form, jag kan det men det är för jag ridit det lilla livet och tränat ihop med honom i snart 5 år, vi har blivit ett team och det är precis det jag tycker om med honom: man måste samarbeta. aldrig beordra, man talar om "jag vill göra en sluta; följ med mig nu, det blir kul!" :) många vill tyvärr bara "trycka på knappen" så händer det, han är inte en sådan häst, men för varje vecka blir han mer och mer lättriden och allt fler börjar kunna rida mer avancerat på honom. DET gör mig stolt, att jag ihop med mina tränare gjort min vän mer ridbar och användbar som ridskolehäst. :)

2013-05-05 @ 14:12:05
Postat av: Emmy

Håller med.. Skrev ett inlägg om det tidigare i år. Att det gör en så irriterad, för man ser ju hur verkligheten är på riktigt och så ska man behöva lyssna på skrytet. Haha, känns så fattigt på något sätt att ens komma på tanken att skryta om hur hästen hade en dålig dag, när det var pga ryttaren det hände!

Svar: Men precis!
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 14:22:54
URL: http://mliandersson.se
Postat av: Emma

Riktigt kloka ord, wow så bra skrivet!

Svar: Tackar, kul att du håller med! :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 14:33:30
URL: http://emmasjuls.blogg.se
Postat av: Emma

sjukt bra skrivet.. håller verkligen med dig! :)

Svar: Vad roligt! :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 14:54:32
Postat av: Myran

Håller med =) Däremot vill jag inte låta någon rida min häst av andra anledningar men inte för att hon är för svår =) Skitsnäll häst som vem som helst kan sitta på men självklart svår med andra saker. Som alla =)

2013-05-05 @ 15:07:13
URL: http://myranmagnusson.se
Postat av: Amanda

Håller helt med dig! Men det finns vissa SVÅRA hästar. Jag rider en häst som går på ridskolan. En klubbhäst. Men hon har inte fått gå några lektioner nästan för att hon vart för stressad med olika ryttare och svår för vissa. Jag har ridit henne ett tag nu och det går bättre. I början kunde hon kicka och ställa sig när man skulle göra något hon inte ville. Ett riktigt sto med andra ord. Det går fortfarande inte att rida den hästen med styrka utan det måste göras med teknik och samarbete.
Det är klart att man inte vill att hon skall sparka eller tycker det är coolt att rida hästen som gör det. Men det är riktigt bra när man lyckas sitta på henne och hon bara sparkar enstaka eller ingen gång under passet. Så texten stämmer inte riktigt enligt mina åsikter. Men en riktigt bra text och tror många kommer få sig en tankeställare!

Svar: Som sagt; har väl aldrig sagt att det inte finns svåra hästar haha? Kul att du håller med iallafall, och lycka till med hästen :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 15:21:19
URL: http://aniklasson.blo.gg/
Postat av: Noomie Sundell

Äntligen någon som skriver precis så som jag tycker också! Sånna ryttare är så jävla sorgliga!

Svar: Verkligen!
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 15:23:28
URL: http://lexx.blogg.se
Postat av: JuliaW

Så sant! Bra skrivet, verkligen!

Svar: Tackar :D Kul att du håller med :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 15:23:53
URL: http://juliawester.horseworld.se
Postat av: Eliiiiiiin

Som endel skriver finns det ju hästar som är speciella och svåra utan att man retar upp dom, men då antar jag att dom som rider sånna hästar har som mål att tillsammans bli så samspelta att man överkommer problemen man har och att hästen blir lugn och harmonisk? Håller iaf, som du vet, precis med dig Josse!!

Svar: jamen preciiiiis !
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 15:31:31
Postat av: elin

Håller mer dig! Usch, man tänker ju inte "åh vad cool hon/han är" sedan tycker jag personligen att det är roligare att rida svårare hästar och det är inte alla som kanske inte gillar den typen av hästar heller.
Men håller med dig!

Svar: Precis!
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 15:53:34
URL: http://elinfalk.horseworld.se
Postat av: Johanna och Victoria

Bra text, jag gillar svårridna hästar endast för att jag vill ha lite extra jobb att kämpa med, det är kul enligt mig liksom, vill absolut inte visa att dem är "svåra" eller "krångliga" utan det är bara för att jag tycker det är kul liksom! haha :)

Svar: fråga: vad är en svår häst då? :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 15:55:55
URL: http://johannaavictoriaa.blogg.se/
Postat av: Vera ♡

Gud va bra skrivet, min ponny bockar ofta av glädje när vi e ute och det är ju bara för att han är glad men det är ju såklart inget jag vill att han ska göra!

Han jobbar som handikapp häst vissa dagar och då MÅSTE han ju vara lugn så då springer han av sig med mig och då kan de hända att vi drar på lite mer, då jag vet att jag sitter kvar men det är ju en helt annan sak än att medvetet stressa fram bakutsparkar och stegringar!

Tycker att ditt inlägg var riktigt bra!
Kram

Svar: Tack! Kul att du håller med :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 15:57:02
URL: http://vera.weride.se
Postat av: Evelina Petersson

Bra skrivet. I mina ögon är det inte svårt att rida en häst som bockar och stegrar sig, det är svårt att rida en häst till att verkligen arbeta om den är svår. Vi har alla olika styrkor och svagheter i vår ridning men alla kan bli duktiga på att hålla i sig medan det krävs känsla för att kunna påverka hästen med sin ridning :)

Svar: Bra kommentar! Håller vekligen med :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 16:03:43
URL: http://pevelina.blogg.se/
Postat av: Alva

Sant :)
Kika gärna in hos mig! Kram

2013-05-05 @ 16:24:11
URL: http://alvac.webblogg.se
Postat av: Jonna

Håller verkligen med dej, bra text som kanske får dom att tänka till lite!

Svar: Tack! :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 16:37:32
URL: http://munsborodarragh.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Håller med dig! En häst som sparkar eller stegrar med ryttare på, det är ju helt klart ryttarens fel, eller iaf ägaren, fel sadel eller fel ryttare, hästen är ett underbart djur. Som känner exakt ryttarens humör. Mer o mer ryttare försöker rida " tillgjort" man ska rida som man alltid gjort o vara sig själv då blir st bäst för alla!

Svar: Bra sagt!
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 16:46:52
URL: http://mimmi.nilsson.blogg.se
Postat av: Alice

Ojojoj vilken klockren text!!! Håller med dig såå exakt!

Svar: Kul att du håller med! Haha ger mig hopp för hästfolket haha :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 17:18:56
URL: http://classicalpony.blogg.se
Postat av: Elin

Jättebra inlägg!! :)

Svar: Tack! :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 17:21:31
URL: http://exist.bloggplatsen.se
Postat av: sanna

Så sant skrivet! Hemskt, vad är det för mening liksom med att stressa upp hästen för att verka cool? Nej usch!
Håller helt och hållet med dig! :)

Svar: Vad kul att du håller med!! :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 17:29:52
URL: http://stallsackum.blogg.se
Postat av: Astrid Hjelm

BÄSTA INLÄGGET JAG LÄST PÅ LÄNGE!!!
är så jävla less på dessa häst folk i bland, det är sorligt att se hur snobbiga snor ungar drar i mun på hästarna samtidigt som dom ber dom att galoppera framåt och hur dom fläng rider och allt handlar bara om att vinna! Ditt inlägg är så läs värt, riktigt bra! :)

Svar: Kul att du håller med!! :DD
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 17:35:00
URL: http://astridhjelm.horseworld.se
Postat av: Emma

Helt sant! men det finns svårare hästar. men dem hästarna kan vara lätta för någon annan. Man ska ALDRIG straffa en häst, slå eller sparka osv.. det är inte hästens fel om man river, blir utesluten eller avslängd. det beror på hur ryttaren rider, hur ryttaren timar allt osv. man kan inte tro att hästen går där den ska bara för att.

Svar: Bra skrivet!
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 17:41:44
URL: http://www.fossisemma.blogg.se
Postat av: Lina Green♡

Jättebra skrivet!!! Folk fattar inte att det är deras egna fel , aldrig hästen!

Svar: Ja men precis!
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 17:57:28
URL: http://linaoshandy.blogg.se
Postat av: Malin

verkligen! förstår precis vad du menar och håller fullständigt med.

Svar: Gud vad roligt att du håller med! :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 18:36:42
URL: http://rosamallan.blogg.se
Postat av: felicia

Jag håller med till en viss del men sen finns det hästar som faktiskt blir olika beroende på vem som sitter på. Så är min islandshäst och med andra vänder hon på en femöring och går långt och försiktigt men med mej blir hon väldigt stark och drar väldigt lätt på. Jag tror att det är för att hon vet vad hon kan göra med mej eftersom jag har ridit henne i 3 år. Men visst känns det jobbigt när man ser andra rida henne och klara av henne hur lätt som helst men sedan när jag rider henne blir hon stark och bara drar så man nästan springer igenom alla hinder :)

Svar: Måste dock säga att många (jag iallafall) ser stor skillnad på någon som rider en pigg och het häst och någon som jävlas med en häst :)
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 18:44:50
URL: http://feliciakvist.horseworld.se
Postat av: Andrietta

Klockrent!

Svar: Tack! :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 19:30:41
URL: http://andriettajosefin.horseworld.se/
Postat av: Elin

Jag är stolt över att kunna säga att jag skulle våga sätta upp mina 5-7-åriga elever på min häst utan att ens oroa mig! Hästar SKA vara lugna, snälla och väluppfostrade!

Svar: Precis så ska det vara tycker jag! :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 19:55:41
Postat av: Madde

håller med dig men det finns svåra hästar.

Svar: Har inte sagt att det inte finns svåra hästar? Haha :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 20:56:33
URL: http://maddeforsberg.horseworld.se
Postat av: Maja. :)

Helt jävla klockrent, håller med dig till 1000% gud äntligen någon som tycker likadant som mig, tack.

Svar: Åh vad kul att du håller med! :DD
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 21:12:00
URL: http://nattstad.se/Majaanderssoon
Postat av: Klara Forsström

Håller med dig till 100% !:)

2013-05-05 @ 21:30:54
URL: http://dancinghorses.blogg.se
Postat av: Tova

Hur bra som hällst. man framstår bara som pinsam, men om na därimot skulle sätta sig på ridskolans galnaste häst och sedan få den att gå helt okej annan sak. jag förstår precis vad du menar och fick fram det på er super bra sätt.
10/10 poäng till dig!

Svar: Håller verkligen med, bara pinsamt ! :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 22:06:40
URL: http://tovamarianastanz.blogg.se
Postat av: Klara

Håller med helt! Det är ju isf mer att skryta med (inte för att man ska skryta kanske, haha) om man har en häst som folk vet är svår men som går lugnt och snällt med den personen, inte tvärt om ;)

Svar: Ja men precis! Blir mycket mer imponerad av sånt :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 22:42:50
URL: http://klaratoll.blogg.se
Postat av: Wilma

Jag håller med dig helt å hållet. Men sen finns det hästar som är speciella ändå, tex min kompis B ponny, jag och hon är dem ända som klarar av att rida ponnyn, för han blir lätt stressad och börjar stegra osv så man får ha MYCKET tålamod om man ska rida honom. Men annars har du en poäng i de du skriver :)

Svar: Kul att du håller med, men har väl aldrig skrivit att det finns speciella/svåra hästar? Haha :D
Josäfin Andersson

2013-05-05 @ 23:05:25
Postat av: Stinastina

Håller helt med! Min förra ponny var riktigt jävlig, men jag grät bara och tyckte de va pinsamt för jag inte klarade av honom.
Samma sak med min nuvarande häst, han ser väldigt lätt och lugn ut. Men det är för att jag rider honom så. Får ofta höra "han är så lugn och tråkig", tills dom själva hoppar upp och han får en orkan i huvudet och blir helt okontaktbar. Jag tycker det är coolt att kunna rida dom lugna fast dom egentligen är lite hetsiga :)

Svar: Men precis! Håller verkligen med dig :D
Josäfin Andersson

2013-05-06 @ 05:42:29
Postat av: My

Tack för det!

Får jag länka den? :)

Svar: Självklart :)
Josäfin Andersson

2013-05-06 @ 06:31:33
Postat av: Olivia - TheWayToSuccess

WORD! Sjukt bra skrivet!!!!
Skulle också vilja börja rida med halsring, vart fick du tag i din och hur gjorde du när du introducerade den? :D

Svar: Åh vad kul! :DJag köpte min på göteborg horseshow faktiskt i en random monter haha, men ett grimmskaft du knyter funkar lika bra (använde det innan) Och jag började med att rida med repgrimma på honom (vilket funkade jätte bra) och sen började jag rida med ripgrimma + halsring. Hur man börjar med bara halsring kan jag bara tipsa om att man tränar mycket stanna och svänga endast i skritt först och liknande. Har även lärt min häst att svänga för spö och liknande, har faktiskt en video med tips på hur jag rider, kan länka den nedan! Haha hoppas du förstår :D

http://www.youtube.com/watch?v=QAGVQ_BU69M
Josäfin Andersson

2013-05-06 @ 07:35:51
URL: http://thewaytosuccess.blogg.se
Postat av: Felicia Lennartzon

Jag håller med dig helt, men så finns det ju även hästar som faktiskt är svåra. Jag red en häst på ridskolan som ställde sig rakt upp bara man tog i henne och då reds hon på hack. Hon var även väldigt stark och bara sprang och sprang.

Svar: har aldrig sagt att det inte finns svåra hästar haha, men kul att du håller med i hur jag tänker :D
Josäfin Andersson

2013-05-06 @ 10:40:37
Postat av: Mercedes

Bra skrivet! :)

Svar: Tack :D
Josäfin Andersson

2013-05-06 @ 10:54:20
URL: http://photobelle.blogg.se
Postat av: Linn Ingvarsson

Kunde inte sagt det bättre själv!

2013-05-06 @ 11:06:37
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Johanna

Känner sååå igen mig! (asså inte att jag gör så). Har en tjej jag brukar rid ut med, å efter två min börjar hon trava, med komentaren"Han är sååå pigg kan inte hålla inne honom" elr "det är han som vill". Sedan sitter hon och trycker in skänklarna i honom å börjar "han vill galoppera!" Det har gått så långt att man måste säga till henne för hon inte ska skena iväg efter 5 min utan uppvärmning -_-

Svar: Men åh! Fy vad töntigt och drygt :o
Josäfin Andersson

2013-05-06 @ 11:31:51
URL: http://klaraojohanna.devote.se
Postat av: Anonym

Kunde inte ha sagt det bättre själv!!

2013-05-06 @ 13:25:33
Postat av: Rackemarie

Det bästa omdömet man kan få om sin häst! Att den ser "lätt" ut eller känns "lätt" att rida. Då vet jag att jag gjort ett bra jobb med den. Ryttare som inte VILL arbeta bort sina hästars/ponnyers istadighet ger jag inte mycket för. Och en sådan där ryttare som måste briljera med en "överpigg" häst i skogen skulle inte jag rida ut med någonsin. Heder åt alla som inom olika discipliner strävar efter att ha säkra välridna hästar. Övriga kan väl ta anställning på rodeo eller liknande kanske ;)

Svar: Håller verkligen med!
Josäfin Andersson

2013-05-06 @ 15:18:42
URL: http://rackemarie.bloggagratis.se
Postat av: Emelie

Du har så j*vla rätt....
You took the words right of my mouth.
MYCKET bra skrivet *ge nobellpriset* HAHAHA, nej men du har sjukligt rätt.
//Emelie

Svar: Haha kul att du håller med :DD
Josäfin Andersson

2013-05-06 @ 16:15:38
URL: http://www.chicoslife.weebly.com
Postat av: Anna Carlsson

Jo, jag känner lite likadant. Jag vill verkligen ha en SNÄLL häst. Välutbildad, trevlig. Folk kollar nästan snett, som att det är något fel på mig. Man ska vilja ha en svår häst, det är coolt något "extra". Sen tycker jag ofta folk ska flika in på diverse bloggar när dom tävlat/tränat. " Ja men han är ju svår ibland också". Tycker det är en tråkig utveckling, förr ville man ha en snäll och välutbildad häst. Sen att stressa hästarna till att bli mer "svåra" är bara löjligt. Klart man ska få busa med sin häst, men då ingår inte stenhårda skänklar som bankar, dragande i munnen, piskrapp utan bara lek och skoj.
Sen kan jag ju flika in, jag har haft en mer eller mindre lite problemhund i många år. Hade jag vetat hur mycket jobb det var, hade jag nog inte valt honom..

Svar: Bra skrivet!
Josäfin Andersson

2013-05-06 @ 19:18:45
URL: http://amithril.blogg.se
Postat av: Sanna

Riktigt bra skrivet, hållet helt och hållet med dig!

2013-05-06 @ 22:05:10
URL: http://sannawahlgren.horseworld.se
Postat av: Anonym

Jättebra skrivet!:)

2013-05-07 @ 08:55:03
Postat av: Inez

Superbra skrivet!! Det är mycket coolare att kunna rida sin häst bra på ett lugnt och bestämt sätt än att hålla på och stressa omkring och dra den i munnen och kicka till den i sidorna. Blir så förbannad när människor inte har respekt för hästarna -.- älskar din blogg! :D

Svar: Håller med dig!
Josäfin Andersson

2013-05-07 @ 10:37:03
Postat av: Sandra

You speak the words of my mouth out, awesomness!

2013-05-08 @ 15:56:57
URL: http://sandraledin.blogg.se
Postat av: Camilla

Oj, jag har inte ens hört talas om eller ens kunnat föreställa mig att det finns sånt folk...
Jag har inte sett något sånt under de 4-5 år jag ridit på ridskola, men det låter ju helt sjukt!!
Man skulle ju annars bli imponerad om någon rider en häst som brukar vara stressad och som är jättelugn, jag skulle aldrig bli imponerad av nån som rider en häst som bockar unt och håller på, nej jag håller helt med dig!
Visste som sagt inte ens att det fanns såna människor... Ibland blir man verkligen överraskad om hur konstig mänskligheten är, nej usch, bra att du tog upp det!

Svar: Helt sjukt faktiskt! Tänker de inte alls på hästarna liksom?!
Josäfin Andersson

2013-05-08 @ 18:52:44
URL: http://hestisfestis.blogg.se
Postat av: Mia

Bästa jag läst på länge!
Så jäkla klockrent!

2013-05-15 @ 08:22:25
Postat av: △ ida.

åh så jävla sant!!! bästa inlägget jag har läst i hela mitt liv typ!! + alla dina andra åsiktsinlägg ;) Kunde inte sagt detta bättre själv, så jävla sant!!!
Oftast är det så med min ponny, han är verkligen jättesnäll och välriden (oftast då hahah, vi har våra damp hehe) Och om jag typ säger att ja vi ska ut och racea i skogen eller ja du kan få testa honom om du vill, då får jag ofta tbx, ja men han är ju så lätt, han är ju så slö m.m m.m. "Han är ju så slö" går mig på nerverna så jävla mycket. Slööö??? pfft, ska jag visa er eller? Samma sak på hoppningen om jag hopptränar, ibland säger de så "Idag är han ju inte slö, vad har du gjort Ida?!" "Idag så spjutar han ju på mer och är inte slö" m.m m.m, och jag bara "-.-'" Blir så jävla less på det och varje gång, ja du, tar du ut honom på ett fält ska du fan få se på annat. Han är en otroligt tygg ponny och en bäbis skulle kunna rida ut och galoppera på honom typ, men bara för han är lätt så är han absolut inte slö, det är typ de, om de är lätta så är de slöa och då är de inte snabba, INTE SANT. På hoppningen så behöver han dock en som han litar på om man ska hoppa högre höjder (menar då typ 80cm och uppåt). Sen så är det ju en viss skillnad, de som säger detta om honom har varit med från början när jag fick honom, han hade ingen kondis, inga muskler typ och var väldigt tjock, så han orkade inte och var inte speciellt pigg eller något, men nu när han har byggt upp kondis, musklat upp sig och inte är tjock (eller ja, haha, det är han ju fortfarande, men absolut inte så.. :'D) så är han en helt annan ponny!
Men jag är väldigt stolt över att min ponny är välriden och väluppfostrad :)
men, BÄÄÄÄÄSTA inlägget asså!!!!

och btw, måste bara fråga, vilka shippar du, stelena eller delena? :'DDDDD och vilka mer shippar du i TVD? :'DDD

Svar: Men precis! Hästen är väl för fan inte "lätt" för att den inte skenar 24/7??!
haha jag shippar väl delena, men jag hatar elena och tycker inte hon förtjänar nån! haha men Caroline & Tyler shippade jag också :> haha :D
Josäfin Andersson

2013-05-15 @ 08:38:44
URL: http://prinsesc.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0