skillnaden på en välriden och en tränad häst

 
När det kommer till att jobba utan träns så finns det två olika sorters ridstilar så att säga. Det finns de som har en sådan välriden häst att den
förstår precis vad de menar direkt bara av den anledningen att den är så välriden och känslig för hjälperna och sedan finns det de hästarna som
är lärda på det, precis som vilken häst som helst är lärd på träns. Amigo är den lärda hästen, han är lärd att när jag drar ringen till höger så ska han
svänga till höger, precis som en vanlig häst är lärd med tygel och bett. Vart vill jag nu komma med detta? Jo, det går att lära alla hästar.
 
Att jag kan rida ut i repgrimma (och i vissa fall innan i halsring) är inte bara för att han är en snäll häst eller att vi litar så bra på varandra, utan 
också för att han är lärd till att lyssna på hjälperna för vad jag rider på. Jag behöver inget bett att dra i för i vår värd ger det samma effekt som en
repgrimma. En häst med ett bett i munnen för första gången har ingen aning om att om du drar i det betyder det stopp? Men det blir den sedan 
lärd och precis så är det ju med allt. Vill du kunna rida i halsring men känner att hästen inte är så känslig på hjälperna? Lär den! Visa den 
vad du menar när du drar i ringen, vill svänga och så vidare. Självklart spelar mycket att vikthjälperna och sits mycket roll också, men det
är en bra start att lära in kommandona för halsringen. Stanna, sväng, frammåt osv. Sitter dem så kommer känsligheten för sisten också.
 
Alltså, här kommer mina bästa tips för att lära en häst att bli riden på halsring; för det första, kan du rida hästen på grimma? Ha det på samtidigt som
du har på halsringen. Har du ingen grimma funkar ett hackamore eller liknande lika bra. Sedan testar du om hästen förstår kommandona för
stanna osv först på halsringen. Stannar hästen inte? Fortsätt hålla i ringen samtidigt som du stannar den för tyglarna, så att du ger båda kommandona 
samtidigt. På så vis kan hästen försöka koppla ihop dem, "jaha när hon drar i ringen är det samma sak som när hon drar i tyglarna". Och fortsätt sedan
tills hästen förstår kommandot. Beröm mycket när det gör rätt så att det blir en positiv känsla för hästen när den lyssnar på dig. Upprepa sedan bara.
 
Får jätte ofta frågor och liknande om att rida i halsring och hur man börjar med det, samt många kommentarer som säger att många önskar att
de också kunde göra det och det är inte så svårt som man kan tro (iallafall inte efter ett tag haha) men det är säker en rolig sak för hästen att 
få göra då och då. Fick ju Fanny i mitt stall att prova och både hon och Simba tyckte det var super-roligt! Hoppas att ni gillade inlägget, förstår
ni inte hur jag menar på något får ni gärna fråga, antar att inlägget är lite rörigt haha! Gå ut nu och plocka av tränsen, haha! #vembehöverträns

Kommentarer
Postat av: Maja

Om jag någon gång får chansen att äga en häst så ska jag lätt testa att rida i halsring. Det verkar så roligt av någon anledning c:

Svar: Det är typ den bästa känslan ever!
Josäfin Andersson

2013-10-20 @ 11:46:51
URL: http://twinphoto.blogg.se
Postat av: amanda

Kommer ihåg när jag red brownie i repgrimma... gick asbra att gasa och bromsa, svänga där emot! haha ;)

Svar: Haha så kan det gå !
Josäfin Andersson

2013-10-21 @ 08:26:34
URL: http://amandahed.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0