Vilket huvudlag?

"Vilka olika huvudlag skiftar du mellan? Hack/bettlöst/halsring? Hade varit intressant att läsa lite om, tycker du är väldigt duktig som vågar kommunicera från ryggen utan bett -finns det någon speciell anledning eller är det självklart att du gör det just för att du kan? :)" - Emma
 
 
Halsring är det jag skulle säga att jag använder för det mesta eftersom att det är det jag tränar med på banan. Förut kunde jag rida ut i halsringen även (såklart när någon annan följde med och gick som säkerhets-åtgärd) men eftersom att han är rent ut sagt galet dampig ute nu så håller vi oss utan. Jag gillar halringen bäst eftersom att tekniken är roligare och Amigo tycker bäst om det. Det märks eftersom att han svarar bättre på den hjälpen och blir även mer taggad på att arbeta eftersom att det ger honom en viss frihet som han måste sköta under ansvar.
 
 
Bettlöst träns eller sidepull använder jag ibland när jag känner för det. Båda är gjorda så att de ger samma effekt som att rida i en vanlig grimma ungefär, tränset ska dock ge signaler i ett tryck under huvudet men tyckte inte det gav någon skillnad plus att när man tog i tyglarna så åkte sidostyckena ut och fladdrade = irriterande. Så jag satte om det. 
 
 
Repgrimma är vad jag ridit klart med i annars. På banan, i ridhuset, ute i skogen osv. Jag har kanske ett dussin stycken i olika färger och tjocklekar. Ett grymt underskattat huvudlag enligt mig. Amigo har alltid svarat bra på repgrimma och har lätt att förstå. Nu vågar jag dock inte rida ut på det om vi inte ska ta det lugnt eftersom att det lätt kan bli flängit om han drar på i skogen (som sagt har han blivit galen). Eftersom att det inte direkt sitter så fast under huvudet känner jag att det kan bli lite problem med stoppknappen - dock endast nu. Har aldrig haft problem med det förut och jag hade bra kontroll på honom när vi racade på stubbåkrarna i höstas. Jag skulle säkert kunna rida ut med det nu också, vill dock inte prova eftersom att det är en väg med bilar man måste rida längs för att komma till skogen.
 
 
Och slutligen hackamoret - som är vad jag kallar "uppbetsling" eftersom att det är mycket starkare än de ovan. Dock tar jag endast i en av tyglarna när han drar iväg för att inte trycka för mycket på nosryggen. Används alltså nästintill bara vid uteritter och få andra tillfällen. 
 
Som ni märker är alla alternativen ovan bettlösa eftersom att jag förespråkar det. Om jag var en häst skulle inte jag vilja ha ett bett i munnen och därför använder jag det inte. Tycker däremot att man får göra som man själv vill i den frågan, har alltså inget emot bett. Min mamma rider Amigo på bett (eftersom att han tydligen är okontrollerbar annars haha?). Dock har jag lika bra kontroll på honom utan - om inte bättre eftersom att det är vad han är van att ridas på. Exempelvis så svarar han bäst på halsring eftersom att det är vad han är mest van vid och gillar bäst. Annars skulle han på banan gå ca likadant på allt, bett eller ej. Vad har ni på era hästar? vad varierar ni mellan?

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Jag köpte det bruna fina bettlösa tränset och red jämt på det tills Amigo fick något som vi trodde för tillfälligt ryck och hoppade o skuttade o småstack varje uteritt därav träns varje gång nu. Känns säkrare och mer kontrollerat och särskilt på vägen med bilar. Kul att han är pigg men vore kul med en avslappnad uteritt med vettlöst snart igen:))

2014-03-12 @ 19:11:59
URL: http://orsundsbrofarg.blogg.se
Postat av: Matilda - tonårsliv i rullstol

Kör oftast bettlöst med Bella, då med sudepull. Inte vågat testa hack då jag tycker det känns för starkt (kör ju så blir annan vinkling på allt). Repgrimma eller så har jag inte testat men funderat på det..
Småttingarna har jag inte vågat mig på bettlöst ännu, även fast jag tror det skulle uppskattas!

Svar: Repgrimma tycker jag är superbra! Helt klart värt att provas :D
Josäfin Andersson

2014-03-12 @ 19:27:55
URL: http://skogsrusset.se
Postat av: Johanna

Jag rider med bett, men har tänkt prova bettlöst någon gång snart. Vet dock inte vad, ska låna av vår inackodering men kommer inte ihåg vad hon har haha! <3

Svar: Vad kul :D
Josäfin Andersson

2014-03-12 @ 19:41:31
URL: http://overklighet.blogspot.com
Postat av: Lovisa

Jag rider med bett på banan + tävling/träning. På uteritter har jag hackamore och ibland på banan. Halsring har jag testat att rida med vilket gick super så den ska jag rida med ibland, då för skojs skull :))

Svar: Vad roligt! :D
Josäfin Andersson

2014-03-12 @ 20:16:21
URL: http://looviisaar.blogg.se
Postat av: Hanna

Jag har de senaste åren börjat tänka på hur sjukt det egentligen är att man styr hästen genom munnen. Vem kom på det från början liksom!? Haha! Jag tävlar dressyr och där är det ju bett som gäller tyvärr, men hemma brukar vi ofta köra på halsring som funkar minst lika bra att rida dressyr med egentligen.

Svar: Åh vad kul att du rider med halsring hemma men ändå tävlar, galet coolt!
Josäfin Andersson

2014-03-12 @ 20:23:36
URL: http://hannnss.blogg.se
Postat av: Jennifer

Har försökt rida bettlöst (repgrimma) men det har tyvärr inte funkat hundra bra... stoppknappen existerar knappt och då måste man ta sikte på staketet för att få stopp på henne...dock endast i galoppen. Allt handlar om träning och jag försöker lite då och då för att så småningom avveckla det mer och mer (förutom i skogen där hon hetsar som en galning).

Rider som mest på ett vanligt tredelat tränsbett, men varierar med ett rakt applemouth emellanåt.

Svar: Roligt att du har provat iallafall! Bra skrivet :D
Josäfin Andersson

2014-03-12 @ 20:44:36
URL: http://jenngoesbananas.blogg.se
Postat av: Jossan

Vart är det bettlösa tränset (bild 2) köpt? Eller är det ett vanligt träns du gjort om? :)

Svar: Min mamma köpte det på göteborg horseshow för några år sedan, vet tyvärr inte vad stället hette :(
Josäfin Andersson

2014-03-12 @ 21:08:30
URL: http://www.josefinaramsin.blogg.se
Postat av: Emma

Vilka najsiga bilder! :D Sjlv rider jag bara i repgrimma och sidepull. :P

Jo öresten, hur gör man så att man har massa grejer nedanför inlggssidan, alltså där nere? :)

Svar: Åh vad najs :D- Menar du lägst ner på min sida? Det är en footer, alltså en kod som gör att du kan lägga in en bild där :)
Josäfin Andersson

2014-03-12 @ 21:20:28
URL: http://emmaomelros.blogg.se
Postat av: ida foto. ♛

Kör på samma som dig! Halsring, bettlöst (typ egengjorda och sidepull och sånt hehe), repgrimma och hack. Just nu använder jag nog mest repgrimma, när vi är ute och rider och så (dock hack när de är damp ute med kompisarna, på ängar osv hehe, på sommaren brukar jag använda repgrimma oxå, nu är de ju galna när de är så pigga hahahah :'DDD) och när vi hoppar oxå, även halsring då (ibland så är det bara nej i halsring, han typ svänger vad han vill och bara vänder, jag bara ooookej haha, men tränar på det, ibland går det great och ibland mindre bra hahah). Samma med Kalle och halsring, han blir typ mycket mer taggad och sånt för han blir mer "fri" och det älskar han, även när vi är ute och går, sällan jag går med honom med grimskaft och håller i honom, bara för att han inte gillar det och jag orkar inte tjafsa, får även en mycket gladare och piggare häst då när vi är ute (ibland för pigg då hahahaha), han blir så nöjd när jag litar på honom och han får ta ansvar ;)

Svar: Känner precis samma :D
Josäfin Andersson

2014-03-12 @ 22:00:47
URL: http://prinsesc.blogg.se
Postat av: Emma

Kloka tankar! Knäpp som är tycker jag verkligen alla discipliner verkar spännande även om jag håller på mest med hoppning och dressyr, men jag hade verkligen velat testa western. För styrmedel tycker jag "less is more", men samtidigt rider jag på vanligt tränsbett alt. hack och inte friare så borde kanske testa lite nya grejer!

Svar: Håller verkligen med dig! :D
Josäfin Andersson

2014-03-14 @ 11:57:37
URL: http://emmategler.se
Postat av: my

Vill börja rida i repgrimma eller något eller testa men min häst är ju halvt galen när han känner för det så att jag knappt får stopp med bett så :p Men måste testa någongång iallafall :D

Svar: repgrimma tycker jag är superbra! testa att sätta det under/över ett träns så har du en nödbroms, eller prova på en bana/ridhus :D
Josäfin Andersson

2014-03-15 @ 14:49:42
URL: http://monkiapa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0