3 saker inom ridsporten jag ej förstår

- Varför folk är så obsessed med att sitta ner i traven?? Jag gör aldrig det längre, halvstår till och med alltid barbacka. Mycket skonsammare för hästen rygg ju, särskilt unghästar?? pls explain?? (obs menar nu främst folk som skriver 77 inlägg och ber om hjälp med att kunna sitta ner bättre för att hästen har en extremt skmupig trav osv. Visst, bra att ni söker hjälp att förbättra men är det inte lättare att bara rida lätt?) (och folk som sitter ner på sina unghästar. pls stop. Särskilt när de är under inridning fortfarande)
 
- Nosgrimmor. Why? Täpper till luftvägarna, är ivägen, klämmer ofta och klaffar igen munnen?? Och argumentet att hästen gapar annars håller inte riktigt, det är väl ändå meningen att du ska rida så mjukt att den inte gapar?? Hur ser du då om du rider så mjukt som man ska om du inte ser att hästen gapar / gör så att hästen inte kan gapa?? VARFÖR
 
- Varför människor som behöver fråga på internet om hästen ser halt ut, går i fel galopp, är bra i hullet, har lagom passande bett osv osv ska ha häst?? Varför äger ni en häst om ni inte vet hur det ser ut när hästen går i rätt galopp?? Eller åtminstode har någon ni kan ta hjälp av / fråga i er närhet?? VEM FRÅGAR PÅ INTERNET OM BETTET PASSAR??
 

Kommentarer
Postat av: Lovis

Jag förstod mig inte på bett, eller hur de skulle sitta så jag slutade använda bett. Hahaha. Men typ så. ;)
Håller verkligen med dig i punkterna! Måste dock förbättra mig med traven känner jag... Så det är bra med lite påminnelser. ;)

Svar: Ja bett är en annan sak jag inte förstår, varför stoppa metall i NÅGONS mun ens? Säger väl sig själv kan man ju tycka! :) Sen menade jag inget dåligt om att sitta ned i traven, ska omformulera punkten! Menade mest när folk undrar hur de ska kunna sitta ner bättre osv. när de har en extremt skumpig häst, känner mest varför ?? Rid lätt istället om du bara skumpar? (:
Josäfin Andersson

2014-10-16 @ 12:01:40
URL: http://hoofsteps.blogg.se
Postat av: Sara

Har hästen en musklad rygg, anpassad sadel och en mjuk och följsam ryttare så tror jag knappast den påverkas negativt av att ryttaren sitter ner i sadeln. Jag rider dessutom bättre på Kejnam när jag sitter ned i traven då jag kan påverka honom mycket mer med vikten och slipper göra det med handen.
Sen måste jag säga att det gör lite ont i hjärtat av att se en spänd häst med en vilt skumpande ryttare som envisas om att försöka sitta ned i traven. Kan ju knappast vara skönt.. Men alla måste ju börja någonstans :/

Svar: Jo men jag förstör varför man gör det men inte varför folk är så obsessed med det! Ser typ 5 inlägg om dagen (blogg/hästforum) där folk frågar efter tips om hur de ska kunna sitta ner bättre i traven för att hästen är skumpig osv! Tänkte mest på sånt, om du inte tycker att det är bekvämt eller funkar osv. varför göra det? Skrev nog lite dåligt på den punkten haha! Sen håller jag med om det sista, gör även ont i hjärtat när folk envisas med att sitta ner när de rider unghästar, speciellt under inridning osv!
Josäfin Andersson

2014-10-16 @ 15:22:53
URL: http://sarabjerk.blogg.se/
Postat av: Alice

Så sant!

2014-10-16 @ 20:51:29
URL: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se
Postat av: Andrea

Synd att jag inte har någon egen häst = risk att bli utslängd
Eller står i ett storstall med galna tävlingsryttare = risk att bli påhoppad och utslängd

Annars hade min blogg vart bombad med såna där inlägg, men kanske är bra ändå, för hästmänniskorna i den här stan blir helt crazy om man har en annan åsikt. Men håller med dig, helt o hållet ;)

Svar: fan vad tråkigt! Står också i samma stall som tävlingsryttare men inte så att de bryr sig om sånt! :( trist att du inte kan uttrycka dina åsikter ordentligt!
Josäfin Andersson

2014-10-16 @ 23:47:21
URL: http://www.andreaadin.blogg.se
Postat av: Erica Svensson

haha tack för detta inlägg! trött på folk som frågar saker på fb.. man kan inte ens undvika att läsa trots att man vill scrolla förbi..

Svar: NEJ BLIR SÅ ARG, vafan det är nästintill "hej, min häst har slitit loss ett ben, borde jag ta ut veterinär??"
Josäfin Andersson

2014-12-09 @ 03:09:21
URL: http://eeckisdonna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0