varför kallblod inte är hopphästar.

Självklart kan alla hästar bli vad man vill att det ska bli. Men något jag kan störa mig på är när folk försöker göra dem till något dom inte är. Exempelvis folk med tyngre hästar som vill satsa i hoppning - jättebra och roligt att du sticker ut osv. MEN! Att sitta och planera att "vi kan ta oss hur långt som helst och satsar på SM" känns väldigt fel mot hästen. De hästarna är inte avlade för att hoppa - VILKET (innan nån hinner påpeka vilken hemskt dum människa jag är) såklart inte betyder att de inte kan hoppa, vafan min häst är inte avlad för att springa trav men det betyder som fan inte att den inte kan trava. Med inte avlade för att hoppa menar jag att de inte har samma rörelsemönster vilket kan försvåriga samt att de är mycket tugnare. Tänk er själva vilken belastning det måste vara att landa från en 130 hinder i vanliga fall med ett nätt halvblod, lägg sedan till några kilon för grövre ben osv, även om hästen är i toppform. 
 
Vet inte hur jag ska formulera mig utan att det ska låta fel och negativt men jag tycker bara att det är orätt mot hästen. Tycker att det är jätteroligt att se grövre hästar som nordsvenskar och fjordningar på tävlingar, men stör mig så in i bomben på inlägg som skriver om "varför ser vi inte nordsvenskar på högre klasser" och massa tjat om hästrasism. De finns helt enkelt inte i högre klasser för att de 1, ofta rids fel - vilket gör dem "lata, sega, långsama, tunga" osv. 2, oftast inte tävlar i hoppning pågrund av vikten och risken för att förstöra leder och ben och som nummer 3, för att ryttare som satsar på hoppning vill ha en häst som är lämpad för det. Visst kan du ha en otrolig nordsvensk för det som hoppar för kung och fosterland, men det är därför du inte ser kallblod hoppa i medelsvårklasserna. 
 
Amigo är en rätt så tung häst ändå, han har lite problem med lederna i kotorna och därför skulle han aldrig kunna bli en hopphäst på riktigt, hur mycket han än älskar att hoppa. Förut kunde vi inte komma över ett 30 centimeters hinder ordentligt och nu hoppar vi banor på 80 i halsring utan problem, det är jag nöjd med. Vi hoppar hemma på hobbynivå, dra ut på några mindre tävling vore kul igen - men det räcker så för mer kommer inte gå. Vill jag tävla i hoppning får jag köpa en större häst, och så är det. Skulle aldrig jonglera med min bästa väns hälsa för att bevisa att vi kan, för frågan är inte "kan vi" utan "borde vi". Någon som förstår vart jag vill komma?? Tycker bara att det känns fult att försöka göra hästen (eller någon för den delen) till något den inte är. Jag vet att alla hästar kan hoppa oavsätt ras, men vissa kanske inte borde just pågrund av hälsorisker. Jätteroligt med kallblod som får visa vad de går för, men sätt inte målen vid veterinärräkningen för att bevisa att ni också kan. 
 

Kommentarer
Postat av: Neapocalypse och tinkerhästen Clooney

Väldigt viktigt inlägg tycker jag! Bra sagt. <3

Svar: Tack! :D
Josäfin

2015-06-23 @ 23:03:09
URL: http://neapocalypse.se
Postat av: Jennifer

Med tanke på att jag själv rider ett kallblod och "tävlar" så tycker jag inlägget är riktigt intressant.

Det är viktigt att ha mål, men givetvis ska man inte sätta dem för högt. Man märker oftast vad som är "lämpligt" att ha som slutligt mål , men tyvärr tar drömmarna över för en del ryttare ibland...

Kan ju dra mina slutliga mål när jag ändå håller på och ifall de uppfylls får framtiden utvisa, men med tanke på vart i utvecklingen hästen är och kan jobba sig upp till så är de inte orimliga:

* LA i dressyr (åtminstone prova på, är bara förvänd galopp vi "fattas" i nuläget)

* 90 cm i hoppning (Är på god väg, men behöver mer rutin. Den förra ägaren tävlade 90 cm med henne)

Det finns så mycket mer än tävling för den delen också, och det hoppas jag att fler förstår.

Svar: Låter ju som jättebra mål! Tror många kallblod kan gå upp mot LB i hoppning med rätt ryttare osv. Blir bara så ställd när många som har kallblod klagar på att de syns för få i höga klasser??
Josäfin

2015-06-24 @ 00:25:03
URL: http://jenngoesbananas.blogg.se
Postat av: Amanda & ridtravaren Lilleman

Anledningen till att de inte finns i de högre klasserna inom hoppning är ju för att de allra flesta inte klarar det?! Hur svårt ska det vara att förstå att alla hästar inte är lämpade för alla sporter.

Har ju själv en varmblodstravare som många ofta är lite "rasistiska" emot för att det lite "udda" och "travare kan inte galoppera/hoppa/böja fint på nacken".
Jag håller mig inte till någon norm om att bara halvblod kan hoppa, men man måste vara realistisk. Målet är att tävla 1 meter hoppning med Lilleman och det känns definitivt inte omöjligt eller som ett orealistiskt mål för med rätt träning kommer vi att komma dit.

Kallblodstravarna är ju oftast lättare i sin typ och storlek än en bruksnordis och jag blir alltid glad och tycker att det är kul när jag ser udda raser på tävlingarna men som sagt, en måste vara realistisk och tänka på hästen också.

Svar: Håller helt med! Härligt att höra någon med en travare som faktiskt tänker som du, många av dagens ridtravarmänniskor är ju ute efter att bevisa att den är som vilket halvblod som helst och då känner jag mest varför skaffade du inte ett halvblod? Tycker att travare är jättehärliga och fina hästar, synd bara att de så ofta blir förstörda av okunskap och för hög press
Josäfin

2015-06-24 @ 10:24:33
URL: http://bagheeraomalley.blogg.se
Postat av: Jessicaa

Tycker det är ett pyttelitet fel med texten. Nordisar är kallblod, ja! Men tycker du ska använda ordet nordis istället för kallblod. Min ponny går också under "gruppen" kallblod och han är new Forest, och han har i alla fall kunnat hoppa riktigt högt ;)

Svar: Juförsig sant men tycker att det framgår lite av texten att det är de tyngre kallbloden jag menar ! (visste dock inte att new forest ponnyer var kallblod?? haha lär sig nya saker varje dag! Min kompis NF var också en storhoppare :)
Josäfin

2015-06-25 @ 06:53:44
URL: http://www.elinjessicaborg.blogg.se
Postat av: Urhästen ✿ En blommig häst

Jag tycker inte att argument som "Tänker kallblodens tunga kropp och ben som ska ta landningen", etc, osv, osv. Det går nämligen att vända åt andra hållet som "Tänk er varmblodens nätta kroppar ta landningen, trycket, på leder, lätt skelett", och så vidare och så vidare.

Däremot håller jag med om att man inte ska förbruka en hästs hållbarhet för tidigt. Man ska se till hästens intressen och åsikt, samt hållbarhet. Både i vad historik och framtid kan säga.

2015-06-25 @ 23:06:46
URL: http://urhasten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0