alla i Sverige är fan inte rara och gulliga heller.

 
Kan jag bara få ta ett inlägg och blogga om flykting katastrofen som rullats upp överallt den senaste veckan? Har pratat lite om det i ett par vloggar men kände att det var dags att skriva ett inlägg nu också. För jag blir så glad, arg, frustrerad och rent ut sagt förbannad på samma gång. Folk flyr hit från krig, en bild på en död pojke som spolats upp på stranden visas runt och fulla båtar ses komma vajande över haven som tar miljontals människors liv. Fattar ni ändå att vattnet är säkrare än landet de flyr från? Folk har verklingen stepped up their game och hjälpt till och det gör mig så glad. Vad som gör mig motsatsen från glad är alla jäkla troll som inte kan hålla käften. De drar SD-kortet om att den döda pojkens pappa kommit hit och riskerat sin sons liv för att få nya tänder. Klart att de gör det, finns ju inget som gör det svenska rasisterna så arga som icke-ariska svenska människor som får saker gratis!! Så självklart sprider de att han satte sin familj på båten för att få gratis tänder, när i själva verket han blivit torterad av IS som drog ut alla tänder innan han flydde. Istället för att bli berörda över att döda barn spolas upp på stranden ska de skriva om hur bilderna är fejk, hur vissa inte alls flyr krig och att vi andra som bidrar bara blir rånade på pengar för att vi är dumma nog att tro på dessa "snyft historier".
 
Som jag läste på Linn Olssons blogg: "alla är inte så rara och gulliga som de ser ut". Det kokar i mig. Är dom allvarliga när de säger sådanna saker? Nej, jag är inte så naiv att jag tror att precis alla som vill hit flyr från krig, att alla som kommer hit längtar efter att arbeta eller är världens bästa människor. Men helt ärligt, hur många som bor i Sverige längtar efter att arbeta och är världens raraste och gulligaste människor?! Uppenbarligen inte du, som tycker att andra inte ska ha samma rättighet att vara lika shitty som du beter dig. Visst kan jag bli upprörd av historier av invandrarmän som vägrar att ha kvinnliga tolkar, vägrar ta kvinnor i hand osv. Men visst fan blir jag lika upprörd över vanliga svenne-män som inte ser något fel i att inte anställa en kvinna pågrund av hennes kön eller som inte vill handla av en tjej för att de tror att hon inte besitter kompetens. Båda personerna gör mig arga, men inte som fan vägrar jag ta emot manliga kunder för att tio av hundra varit otrevliga svin? För ärligt, 90% av personerna som skriver sådan här skit verkar inte vara några trevliga personer, så varför ska ni få bo kvar här om de andra inte får komma hit för att det finns en möjlighet att några är precis lika otrevliga som du?
 
Jag kan ta att folk inte vill att folk ska komma hit. Alla har rätt till sin åsikt och sålänge du har sakliga och korrekta argument så kommer jag att respektera din åsikt. Sålänge du inte skiter på alla som faktiskt vill hjälpa till. Vad jag inte kan ta är okunskap. Det pinsammaste jag vet är människor som ska sprida massa rasistisk propaganda och inte kan källkritik. Jag har ett exempel tidigare i texten, "han riskerar sin familj för nya tänder". Personer som delar sidor som avpixlat, friatider och nyatider och sedan skriver till folk som hjälper till att de är naiva och inte borde tro på allt de hör - fattar de inte hur pinsamma de utger sig att vara? Jag blir mörkrädd. Det står klart och tydligt att Sverigedemokraternas framgångar grundar sig i främlingsfientlighet och att folk behöver någon att skylla sina miserabla liv på men jag tror att stor del beror på att människor aldrig frick lära sig källkritik i skolan. Vill du imponera på mig som Svergiedemokrat? Lär dig din sak! Ge fakta med ordenlig grund för dina åsikter och varför du röstar på ett parti med nazistiska rötter. Att SD inte är rastister har man ju hört, men aldrig argument varför. Jag fullkomligt hatar folk som utger sig för att inte vara rasister men sedan kläcker ur sig så mycket smörja om att "muslimerna kommer ta över landet och att vi som inte slänger ut dom nu kommer ångra oss en dag". Stå för att du fucking är rasist istället för att vara en ryggradslös smygrasist som är lika feg som personer som protesterar mot homosexuella äktenskap med skylten "gud hatar homosexuella" istället för "jag hatar homosexuella". Kort sagt du behöver inte vilja ha hit alla, du behöver inte älska invandrare eller hjälpa till. Men håll käften och låt oss andra göra det vi kan för att rädda liv.
 
 
Blev faktiskt inspirerad av Linn Olssons inlägg till att skriva ett faktiskt bra inlägg (alla de andra innehåller bara svordommar och caps typ haha), inte många punkter jag håller med henne om men detta är något som vi står på helt samma punkt om. Såg förresten att hon lagt upp min kommentar på instagram, blev lite fundersam när jag hade massor av notiser på instagram när jag inte postat något men visade sig vara vänner som taggat mig i kommentarerna haha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0