sluta komma med ursäkter för att ni rider med bett.

 
Något jag stör mig på är människor som ska försöka vara bra personer och smyga med sina åsikter. Exempelvis "jag är inte rasist men röstar på sd för jag vill inte ha invandrare här" eller "Ah men min häst går inte att rida utan bett". För nej att säga "jag är inte rasist" betyder inte att du inte är det. Är så trött på alla ursäkter som ska göra felaktiga beteenden rätt. Nu vet ju ni flesta som läser min blogg att jag inte hatar alla som rider med bett men jag tycker ändå att själva bettet är fel. Men vad jag hatar är ursäkterna. "Min häst trivs med bett", "den går inte att rida utan", "det är inget för en het hopphäst" eller att "jag har faktiskt ambitioner" håller inte. Först: ingen häst älskar bett. Jag hatar det uttrycket. Skulle jämföra det med människor som älskar tandställning men även då är det något man själv valt och de är för en sak som finare tänder, inte så att andra kan kontrollera dig. Sen det där med ambitoner betyder bara att du tycker att tävlandet är viktigare och att det helt enkelt kan vara värt att stoppa metall i hästen mun några timmar om dagen för att en ska nå ens ambitioner. Går en het-hopphäst att kontrollera med bett kommer den med rätt skolning att göra det utan också. Den kunde inte bettets signaler från födseln utan det är något den lärt sig svara på. Och att det inte går betyder bara att du inte har tid eller orken att läggar ner på att skola om den ordentligt. Alla de ovan är helt okej också, det får alla välja som de vill men jag hatar att höra ursäkter om att det "inte går". Det är helt okej att inte vilja men då gör man det också för att man inte vill, är intresserad eller orkar. Man vill rida klassikt alltså. Så säg det, sluta försök förfina det hela efter att du sett en film på bettets effekt eller liknande. Går att jämföra med att vara vegetarian, jag önskar jag var vegetarian men även om jag försöker dra ner på kött osv så är jag för självisk för att sluta. Ursäkten här låter något liknande som "jag önskar jag vore vegetarian men jag kan inte för kött är så gott." Alla kan - du är inte osjälvisk nog att göra det bara. 

Kommentarer
Postat av: Hannah

Du tog orden ur munnen på mig. Superbra inlägg! Kram <3

Svar: tack! :D:D
Josäfin

2015-09-29 @ 20:33:43
URL: http://hannahrylander.spotlife.se
Postat av: Sara - Sarahini på instagram

Jag skulle aldrig få för mig att säga att det inte går att rida utan bett.
Men jag har heller ingen ambition att rida med halsring eller liknande, jag tävlar i hoppning. Jag älskar tävlingsvärlden och mina hästar verkar också lyckliga. Trots att jag trycker in metall i deras mun ;)
Jag kommer aldrig tro på att bett är det samma som smärta för hästen. Ett väl passande bett tillsammans med en stabil och mjuk hand är det som är viktigt. Jag är lika trött på "ert" tjat om att bett är detsamma som djurplågeri.. Eller hur "ni" nu väljer att formulera er.
Jag älskar mina hästar och skulle aldrig göra något som skadar dem.

Svar: läste du hela inlägget? (:
Josäfin

2015-09-29 @ 21:07:27
Postat av: Julia

håller helt med dig sara! :)

2015-09-29 @ 23:08:45
Postat av: linah

men guuu va fint!! <3

Svar: tack :D
Josäfin

2015-09-30 @ 11:57:37
URL: http://nouw.com/linaheve
Postat av: Amanda & ridtravaren Lilleman

Superbra inlägg. Ambitioner för mig handlar inte heller bara om just tävling. En kan väl få ha som ambition att rida i halsring..? Ambition betyder ju att arbeta uppåt, att uppnå något/ett mål.

Jag har mer och mer börjat rida LM utan bett, dels för att jag tycker att han inte verkar trivas ordentligt med de bett jag provat (bara gapar och "skakar" på huvudet) däremot vill jag gärna att han också ska kunna gå med bett då jag gärna ner att han tävlar dressyr i framtiden och där får en tyvärr inte tävla utan bett som i hoppning. Men funkar det inte så funkar det inte, så enkelt är det :)

Svar: Håller helt med! Ambitioner är ju individuella för var och en! Tror många hästar uppskattar iallafall en blandning! Precis som min stallkompis säger när vi bara ska ut och skritta i skogen och alltid då red på hackamore / repgrimma på sina tävlingsponnys "varför stoppa in ett bett i munnen när det ändå inte ska användas" haha :D Är tråkigt att dressyren inte har något bettlöst alternativ att tävla med dock, hoppas du hittar ett bättre alternativ som han trivs att tävla med isf!
Josäfin

2015-09-30 @ 18:35:21
URL: http://bagheeraomalley.blogg.se
Postat av: Sandra

Säger det igen: Jossan for president! Alltså du sätter inlägg efter inlägg, klockrent, klokt och genomtänkt! Undanflykter är bara för människor som sätter sitt eget nöje före hästens välbefinnande!

Svar: TACK!
Josäfin

2015-10-02 @ 15:31:27
URL: http://scoccosfideli.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0