memories are what warm you up from the inside. but they’re also what tear you apart.

 
Idag var jag ledig och idag skulle bli en bra dag. Fick sovmorgon och har chillat, planerade en längre uteritt på eftermiddagen eftersom att det inte blev så mycket ridning igår. Sedan började det regna när jag kom upp till stallet. Jag tänkte inte så mycket på det då utan spelade faktiskt in en video där jag visar upp lite shabrak och skit medan jag väntade på att det skulle sluta. När det lugnade sig tog jag in Amigo och sedan började det regna igen. Genast börjar tankarna om "undra om det hunnit bli lergit, tänk om han håller på och röjer på vägen hem och halkar osv" - såklart. Problemet nu är att den nya hästen river upp banan så att den är oridbar, skulle rida där igår när jag kom upp på kvällen men alltså det är typ stora kratrar i banan? Alla hörn är så gott som kvicksand. Ringde mamma och undrade om hon trodde att det gick att löslongera men bestämde mig för att rida ut ändå. Gick fem steg, Amigo blir rädd för blött hö på marken. Går vidare, Amigo börjar takta för att Costa springer i hagen. Går vidare, upptäcker att grannarna skaffat höns - är på riktigt säkert trettio höns som står mitt på vägen. Började undra hur vi skulle göra och direkt när jag vänder för att reka om andra vägen kanske är bättre så börjar han takta, blåsa upp sig och kasta sig för saker som står där varje dag - grisarna, en blomkruka, när han ser Costa osv. Alltså vi är 10 meter från stallet, och jag känner att det här går fan inte. Och det är så sjukt jävla jobbigt. På våra två senaste uteritter har jag fått leda honom hem. På den ena kom vi inte ens halvvägs iväg innan jag var tvungen att hoppa av. Med mamma är han jättesnäll men själv kommer vi knappt från stallet så alltså måste jag vara problemet. Jag tycker att jag i många fall verkligen försöker ha en jättebra inställning och är hur peppad som helst men alltså det måste väl vara nå jäkla underliggande skit som han känner av. Samtidigt som jag inte vill att mamma ska känna sig tvungen att åka upp så ofta så är jag så tacksam att hon gör det eftersom att så gott som all ridning själv är så otroligt ångestframkallande. Det är verkligen inte kul just nu och då är vi ändå mitt i sommaren - vår annars bästa tid. Men ändå är vi här, kan inte rida på banan för att den är kaos och kan inte rida ut i skogen för att vi är kaos. Fan vi skulle verkligen behöva någon sorts parterapi för att hitta tillbaka. Allt annat går bra, vi har jättemysigt när vi tar promenader och all hantering på marken är lugnt men att inte kunna rida på sin egen häst utan att vara rädd är inte kul längre. Idag var väl ett extra jobbigt bakslag eftersom att jag var taggad på att rida ut och skritta i skogen men vi kom inte längre än gården bredvid. Skrittade vår promenad-runda och det gick helt okej, avslutade med att skritta och trava lite på banan, vågar inte riktigt mer när underlaget är så dåligt. Är bara så himla jobbigt när jag vet hur bra vi kan ha det, hur bra vi brukar ha det. Känns som att vi inte är på samma sida längre. Vet inte ens vad jag vill med detta inlägg men behöver bara få uppdatera och skriva av mig hur det är. Det är inte dåligt hela tiden, verkligen inte. Men ibland när det går riktigt dåligt känner man sig bara så jäkla otillräcklig. 

Kommentarer
Postat av: Sharon

Men åh jag tycker så synd om dig för jag känner också så ibland... inte alls i samma skala som du men vet hur extra jobbigt det är när man själv är jättetaggad och så bestämmer sig hästen för att göra livet så jäkla surt för en just den gången...

Det kan inte vara så att han vet att han kan "hålla på" lite med dig efter som det är du som brukar rida han mer fritt än vad din mamma brukar? Eller ni kanske rider lika dant? Soppan är lite så, hon är snäll med små barn eller de som hon känner inte kan rida så bra men med oss eller hennes medryttare så hoppar hon gärna runt tills vi ligger i backen... Har ni testat att (du och din mamma då) göra samma saker med honom? Asså att ni båda rider ut på han, tricktränar, rider i halsring på banan och så? Han kanske inser att det inte är någon större skillnad tillslut? Låt kompisar rida ut på honom och se om problemet kvarstår? Han kanske börjar sakna sin egna ryttare då... Är han helt omöjlig när han väl sätter sidan till? Vet att man helst undviker att tvinga förbi hästen men ägna dig typ en heldag och att rida ut där han tycker det är läskigt och ge inte upp utan försök verkligen rida förbi det han skyggar för flera gånger... Testat att BARA rida ut hela tiden för att han ska inse att han bara är fånig och att allt ser likadant ut dagarna i ända? Kan du själv merka någon förändring i ditt beteende, typ att du är i stallet mindre än tidigare, att ni red mer i halsring förr eller så? Han kanske försöker signalera något..

Vetefan var jag fick detta ifrån men alltså har läst så många gånger hur trött du är på allt detta och det gör mig så ledsen för jag kan relatera till det och du verkar vara så glad jämt och när något man älskar så mycket som du älskar Amigo blir något negativt och tråkigt så känns det så synd att det jämt ska bli såhär...

Jag hoppas i alla fall att det blir bättre och att ni löser det :) <3333

Svar: tack så jättemycket för din kommentar, betyder jättemycket! ♥ ♥
mamma och jag rider nog rätt lika just nu då båda rider bettlöst, tror största skillnaden är jag jag blivit så rädd nu när jag flygit av / gjort illa mig ordentligt och typ undermedvetet övertänker saker som han känner av - vilket inte gör saken bättre :( känna bara så hopplöst dagar som denna när imorgon kan vara en hur bra dag som helst, blir så jobbigt för psyket när det svajar så stort mellan bra och dåligt. Vi tog ut en hästpratare för att få reda på om det var något speciellt men fick inte fram så mycket som känns hjälpsamt nu tyvärr :/ Ska ju resa bort nu så ska bli skönt med en liten paus, hoppas kunna få nya krafter efteråt! ♥
Josäfin

2016-08-04 @ 20:39:09
URL: http://leggohousr.blogg.se/
Postat av: Anita

Men så jobbigt.. Hoppas det blir bättre framöver. <3

2016-08-04 @ 21:17:57
URL: http://siliiins.blogg.se/
Postat av: Jossan

Men fy så tråkigt med bakslag!
Håller tummarna för er och hoppas att det snart går bättre och att ni hittar tillbaka till varandra igen. <3

2016-08-04 @ 22:39:15
URL: http://josefinas.horselife.nu/
Postat av: Amanda & ridtravaren Lilleman

Hoppas att det blir bättre snart <3

2016-08-04 @ 23:34:06
URL: http://bagheeraomalley.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0