"de är inte uppfostrade på samma sätt som vi"

Någon fredag för ett tag sedan hörde jag två tanter prata i kön. De pratade om hur dagens ungdom inte var uppfostrade på samma sätt som dem. Jag var lite sugen på att hoppa in och ba "Oh my god, jag vet!! Ca 75% av alla ungdommar som jag hälsar trevlig helg till säger trevlig helg och ca 75% av alla pensionärer svarar "mm tack" eller inte alls när jag önskar dem trevlig helg." Undrar ibland vad dem hade svarat om jag hade sagt så. För det är ju så, inom service yrket har jag aldrig blivit illa behandlad av en yngre människa, barn som ungdom. Det är mestadels medelålders män och pensionärer som skriker på mig, oftast utan anledning eller för att jag inte förstått vad de menar och inte heller ber de om ursäkt efteråt. Exempelvis tanten som fick för sig att jag stulit hennes bankkort och bestämde sig för att stå och skrika om det vid kassan innan hon fattar att jag säger att hon betalade kontant. Eller en annan som skrek på mig för att hon inte förstod att hon fått en 200-lapp och därför hade ju jag lurat henne på hennes pengar. Eller mannen som skrek ut att jag glömt hur jag ska göra mitt jobb första gången jag skulle sköta ATG systemet själv och inte var lika snabb på att hitta som alla andra. Några av exemplena av händelser som händer nästan varje dag och jag överdriver inte med att många av dem verkligen skriker åt en, igår senast blev jag snäst åt för att tydligen vara inkompetent för att jag inte kunde plocka fram ett paket genom att knappa in personens legitimation. Vet ni vad dessa människor har som gemensam nämnare? De är alltid äldre. Aldrig har jag haft ungdomar som varit otrevliga åt mig, skrikit på mig eller snäst för att jag tyvärr inte kan få fram deras paket utan löpnummer. Högstadie barnen som kommer för att köpa godis på fredagsrasten svarar alltid trevlig helg tillbaka och många vardagar får jag även ett "ha en trevlig dag". Såklart gäller det här inte alla vuxna och pensionärer, många är sjukt goa och trevliga! Men tillbaka till första citatet som sades så måste jag ändå få säga att jag som jobbar inom service är väldigt glad att dagens ungdom inte är uppfostrad på samma sätt som många äldre. 

Kommentarer
Postat av: Beatrice

Så tråkigt! Håller med om dig, det är verkligen tvärtom, det är ofta dem äldre som är otrevliga tyvärr. Tror detta beror ganska mycket på hur dem själva blev uppfostrade på deras tid. Kram :D

2016-03-24 @ 10:52:22
URL: http://beatriicea.forme.se
Postat av: Alma-Lena

Helt riktig iakttagelse!

2016-03-26 @ 07:44:57
URL: http://barockbloggen.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0