när du kan ge komplimanger - en lista.

 
Läste ett inlägg på Kissies blogg om när det var ok att ge komplimanger. Ni kan kolla in inlägget HÄR, men jag tyckte att det var riktigt intressant. Kort sagt så säger hennes inlägg att det kan vara svårt att veta när en ska kunna ge komplimanger nu när det cirkulerar så många debattartiklar om slemmiga kommentarer och vad som tjejer tycker klassas som sexuella trakasserier eller inte. Hon skriver också att hon absolut inte tycker att det är okej på arbetsplatsen men däremot blir hon inte arg av en komplimang när hon är ute och festar. Jag vill ju (utan att vilja skryta jag lovar haha) påstå att folk försöker (??) ge mig komplimanger eller ragga ofta på mig och mina vänner (never forget den gången det tog oss typ en halvtimma att ta oss till baren på götakällare för att Elin blev stoppad var tredje meter!!) ganska ofta. Det beror på, helst vill jag inte ha komplimanger på mitt utseende av okända människor om de inte går direkt efter, haha. Typ som att min hårfärg är snygg, din eyeliner är on point, att en är bra på sitt jobb eller har en snygg outfit. Att säga att jag är sexig, ropa "ey brudar", vissla eller annat skit är aldrig okej om du inte känner mig. Jag vill inte prata för alla tjejer men jag kan nog lova att det är mindre än 5% som tycker att du verkar intressant, cool, sexig eller liknande. De kommer troligen bara tycka att du är ett äckel, så please don't. Komplimanger om andra saker är utseende är mycket lättare att släppa förbi utan att låta som ett creep med alternativa motiv. Typ som "vad smart / rolig / duktig du är" osv. Men när får man det då? I vilka sammanhang?? Jag lägger en liten lista nedanför, men kom ihåg att detta inte talar för alla kvinnor och att det alltid finns undantag. 
 
  • När vi är ute och festar - är väl okej om man kan ta ett nej. För jag är cockblock nummer ett haha. Är du dessutom en sådan som inte hänger kvar och typ förväntar dig en konversation - even better!! HATAR människor som ba "tja brudar har ni en bra kväll" och sen när man svarat lite ointresserat så står de kvar och ba ??? Alltså?? GÅÅÅÅ. Och ropar du på oss när vi går på gatan kommer vi antagligen skrika något tillbaka. Tro mig, tjejer som är trevliga är inte samma sak som tjejer som är intresserade. Ni lär märka om någon vill haffa, tro mig. Att awkward vrida på sig och ta första väg ut ur konversationen är inte en hint att du borde leta upp personen igen.
  • När jag går hem själv på uppsalas gator på natten - nej låt mig vara. Även om killen senaste gången ute själv som ville göra följe till min cykel var okej, snackade de fem metrarna dit och sedan ropade trevlig kväll medan vi skiljdes åt så går jag helst till min cykel själv, tack. Allt som har med att gå fram och starta konversationer eller ge en komplimang är ett big no för mig. Säg något snällt och gå vidare om du måste göra något, snälla. 
  • När jag är på jobbet - det beror på, lär dig läsa rummet. En lätt komplimang, typ som att säga att jag är trevlig, har extra fint smink idag eller så går bra. Att säga att jag borde höra av mig efter jobbet eller säga att du vill ha något från apoteks-skåpet för att sedan säga "nej jag ville bara se din söta rumpa" - NEJ!!! Den senare har på riktigt hänt min kollega, hur slemmigt?? Tro mig, vi får betalt för att vara trevliga - vi raggar inte. När det gäller kollegor så beror det väl helt på vad man har för relation med dem men är ni inte bra vänner eller liknande - kanske låt det gå om det är en väldigt utseende riktad kommentar. 
  • När jag går på stan/gatan/vart fan som helst - mestadels nej. Eller kanske allt nej. Ropa inte efter mig, stanna mig inte eller gå inte bredvid mig och tvinga mig konversera med en helt främmande människa jag aldrig vill se igen. Folk verkar inte fatta vad som är okej eller inte och det är så sjukt? Hur kan människor inte se skillnaden på "TJA SEXY" eller "Vad snygg du är, ha en trevlig dag". Komplimanger är inte bara till för att ragga, och tycker du så kan du hålla dem på tinder. Den ena personen sexualiserar mig utan att jag ens sagt "hej" för att starta en konversation och den andra är trevlig och vill bara säga något snällt. LÄR ER SKILLNAD. Finns inget som är så irriterande som människor som inte fattar när de är fett sliskiga och obehagliga.
  • När man sitter på en bar - mestadels ja, men läs rummet. Tror jag borde skriva läs rummet på kanske alla punkter då de alltid finns olika möjligheter. Men jag tror att när jag och mina vänner sitter på någon bar, pub eller liknande så är möjligheterna störst för en okej konversation. Står jag i baren och beställer, jag kan nog snacka en stund. Vill du / dina vänner slå er ner vid vårat bord är det ok att fråga och så vidare. Vet inte, känns alltid som att folk är mer öppna för konversation på barer. Vi är själva här för att snacka och ta en drink liksom. Kanske också för att många tjejer inte känner sig lika trängda där som på ett fullt dansgolv eller liknande? 
 
Jag vet inte vart detta inlägg tog vägen haha, så ni kanske får ta det med en nypa salt. Men kort sagt om ämnet så tycker jag att det är sjukt hur folk inte kan förstå vad som är en komplimang eller inte. Det är inte en komplimang (iallafall i mina och många andras ögon) att skrika efter en på gatan, att taffsa på någons kropp för att du "tyckte den var snygg" eller tvinga folk att prata med dig på gatan för att du sa något cheesy. Även om du "inte menade något illa" (på riktigt en ursäkt till att folk typ taffsar?? det är på riktigt ett brott, du måste väl fatta det??) så är det inte okej. Du gör människor obekväma och det är inte okej. Våran rätt att känna oss trygga och bekväma måste gå före erat behov att berätta att du tycker att en person är snygg och att du skulle vilja ligga! Dessutom måste folk förstå att i många fall där killar (särskilt på krogen) säger en komplimang för att sedan tycka sig ha rätten till något, typ; jag sa att du är snyggast i rummet så nu måste du dansa / ta en drink / gå hem med mig annars är du en hora. Dvs många komplimanger i krog-sammanhang kommer följas av en förolämpning om man inte är intresserad. Även om du inte är en av dem så måste du acceptera att många män gör så och att du har två val: skriva en kommentar om det och säga att jag är dum i huvudet och borde mördas eller så kan du vara en bättre kille och ta tag i problemet för att göra hela den här jävla grejen bättre för allas parter. Alltså: läs av rummet, tänk "säger jag den här komplimanger för att vara snäll eller för min egen fördel?", tänk "ser hon ut att vilja vara ifred?" samt slutligen tänk ihop ordentligt och gör ett smart val. Tack och hej för mig, respektera kvinnor!

Kommentarer
Postat av: Boel

Det här inlägget är så on point!
Håller med dig till 1000000%!!

Svar: TACK!!
Josäfin

2017-10-03 @ 20:19:41
URL: http://livetsmix.spotlife.se
Postat av: Bella

Jag tycker att det kan vara hur trevligt som helst om ett annat sällskap för en sällskap (haha), man lär känna folk och får helt plötsligt massor att prata om! Dock står jag inte ut med "vill du ha en drink?"-killarna som förväntar sig få något. Man bah ja, jag vill ha en drink, vi kan sitta och prata, men sen vill jag faktiskt att du drar.
Throwback till snubben som följde efter mig utanför krogen och stod utanför min port mitt i vatten, det var verkligen bara otäckt.

Svar: Ja men precis! Umgås gärna men vill inte ha konstiga kommentarer eller påtvingat sällskap när man verkligen inte vill. Ursh, det där sista lät riktigt obehagligt!
Josäfin

2017-10-03 @ 20:55:34
URL: http://nouw.com/bellss
Postat av: Linda

Bra inlägg :-D

2017-10-04 @ 08:30:14
URL: http://lindaviktoria.se
Postat av: Sara Karlsson

Men smart lista!!!

2017-10-04 @ 08:32:19
URL: http://sjkarlsson.blogg.se/
Postat av: Anita

Håller med, smart lista!

2017-10-04 @ 09:25:08
URL: http://siliiins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0