netflix insatiable

 
Okej, Insatiable är nog netflix mest omtalade och hatade serie någonsin? Jag är ju en sucker för tonårs-komedier och bestämde mig för att se den trots all kritik efter att de droppat trailern. Serien handlar om Patty som hela livet blivit mobbad för att hon varit tjock. Efter att ha hamnat i en fight med en hemlös man fick hon bara äta flytande föda på hela sommaren och lagom tills hon träffar sin advokat Bob i rättsalen är har förvandlats till en helt normal tjej. Bob som är en tidigare coach för skönhetstävlingar tar henne under sina vingar och Patty bestämmer att den bästa hämden ska bli att bevisa för alla att hon kan vinna hela skiten. Serien har blivit kritiserad för att vara väldigt fat-shaming, iom att trailern sålde serien som att Patty blev smal och alla hennes problem försvann. Den har kritiserats för att vara homofobisk, ge tjejer skeva ideal och vara väldigt triggande. Själv håller jag inte med och gillade faktiskt serien väldigt mycket? Det är en mörk komedi och har en humor som kommer med det, den har fyra lgbtq karaktärer i deras main-cast, en (om något överdriven) bra dialog och var väldigt underhållande. Den har sina brister, ja. Men den är verkligen inte så dålig som folk vill få den att se ut, många av dem har nog inte ens sett den. Den hade verkligen gått bättre med en med rättvis trailer och passar bättre in på "tjej förlorar vikt under sommaren men livet blir inte bättre". Patty får självklart fördelar efter att ha förlorat vikt men den stora storyn är mer om hur livet fortsätter att gå i fel riktning, hur hon fortfarande har ett problematiskt förhållande till mat, hur hon känner att alla utnyttjar henne nu när hon "ser bra ut" och hon känner sig fortfarande inte bekväm i sin kropp. Hon bryter ihop i ett omklädningsrum, vågar inte gå ut med de andra tjejerna och visa sig i bikini och en av mina favorit scener är när hon pratar om att känna sig obekväm i sin egen kropp med en trans-tjej i badrummet. Serien är lite rörig och mörk med dippar ner på djupare ämnen. Den har många bra oneliners, bra och roliga karaktärer, spännande vändningar och är helt enkelt en vanlig dark comedy som använder komedin för att röra på jobbiga ämnen. Sen är jag också inte särskilt lätt-triggad så ska inte tala för alla att när jag säger det, den har ett problematiskt sätt att ibland röra ämnet mat osv men utöver det så hoppas jag att den får en chans till en andra säsong. Första halvan är lite svagare skriven (typ som att de får noonie att verka så creepy-kär i patty? sen är allt annat jättesnyggt skött? wtf) men andra halvan var väldigt underhållande. Har ni sett den och vad tyckte ni?

Kommentarer
Postat av: Louise

Jag kan förstå att folk ger den kritik i dagens samhälle! Dock gillade jag den också lätt att fastna i den 😂😀

Svar: Men håller med! Tyckte att den var underhållande och smårolig och inte mer satir än flera andra serier! Dock så var trailern dåligt gjord så förstod kritiken innan den släppts för trailern var verkligen bara "jag blev smal och livet blev bra och jag ville ha hämnd" typ!
Josäfin

2018-08-17 @ 22:05:39
URL: http://louiseelinore.com
Postat av: Film&serier bloggen

jag har velat fram och tillbaka om det här är något för mig. Den har fått väldigt mycket kritik, men det lutar nog mot att jag kommer ge serien en chans ändå, trots allt som har skrivits om serien!

Svar: Jag tycker ha sett mest kritik innan den släpptes för att trailern var så dålig! Jag tyckte som sagt att den var underhållande och rolig även om den inte var suuuperbra som serie eller går att jämföra med netflix andra serier. Men lättsam och underhållande att se! Gillar du serier som typ scream queens borde du ge denna en chans! :D
Josäfin

2018-08-23 @ 10:17:41
URL: http://filmandserier.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0