att bli vän med hästen

Super bra ide ju :D 
Jag och en häst jag precis har börjat rida behöver knyta ett band mellan oss för att det ska funka. Finns det nåt annat man kan göra utom att borsta och mysa o så? 
En sak till,har du några bra "övningar/lekar" man kan göra i hagen från marken? :) 
Tack på förhand! ;)
 
Hur kan jag och min häst få mer band emellan oss? (medryttar häst men är som min egen) Jag vill liksom få livs glädjen i honom,han är i sitt 22 år och är lite seg.Roliga övningar och så. (håller helt klart med Elviras inlägg och därför vill jag helt klart göra så i framtiden också om du förstår vad jag menar,altså typ hänga med i det spåret då det var galet klockrent:) tack i förhand! :)
 


Okej, Jag är absoult inte expert på hur man får ett sådant fär fint band till hästen där man kan kommunicera med tankarna osv. Däremot
kan jag tipsa om hur du blir mer kompis med din häst, vilket också är ett band. Jag tror inte direkt på filosofin "vi ska kommunicera som 
hästar kommunicerar" eller "vi måste vara ledaren" och bla bla bla. Jag behandlar Amigo nästintill som jag behandlar vilken vän som
helst (i häst format alltså). Det viktigaste med relationen till hästen tycker jag ska vara vänskaplig. Och tja, inte tvingar du dina vänner att 
alltid göra det du vill? Inte lyssnar på deras åsikter? När jag är med Amigo har jag vissa saker som "det här gör vi på mitt sätt" exempelvis att
han ska stå still i stallgången. Sedan när jag rider däremot får han bestämma mer. Ska vi trava men han hellre vill galoppera får han göra det,
Vill han hellre gå åt det hållet får han göra det. Båda får bestämma alltså, och om jag lyssnar på honom så kommer även han lyssna bättre på mig. 
 
Lekar och övningar från marken man kan göra? Trickträning är ju en sak man kan göra som hästar brukar tycka är roligt. Köp en stor boll och spela
forboll? Bygg en pall och lär hästen gå upp på (Amigo älskar att gå upp på pallar och liknande), bygg om pallen till en vipp-bräda, lär hästen stå till och 
komma in till till dig igen? Gillar din häst att galoppera runt och busa, släpp den lös inne på banan! Lär den backa, springa när du springer, stanna
när du stannar och liknande. Amigo är inte mycket för att busa, utan gillar mer att tänka. Så som enkel trickträning och lätta inövade övningar som att
sparka på saker som bollar och tunnor samt gå upp på saker. Men när vi verkligen övade (2010) (se klipp nedan) så kunde vi både inkalning i galopp
och stanna en armlängd innan osv. Sedan slutade vi och har inte riktigt tagit upp det igen. Lärde ju även in stegra då också men då han blev för
jobbig vid longering och liknande så avlärde jag ju det. Men vill ni lära hästarna det här? Hitta knapparna på vad som får din häst att tagga till! Beröm mycket.
Och innan är det viktigt att ni lär dem att de inte får komma för nära, så när ni är ute och går eller liknande visa att de ska gå en armlängd ifrån osv. Så att
de inte kommer i full galopp och inte vet vart gränsen går. Testa i skritt och liknande och visa - en armläng! Och var jätte noga med det.
 
 
träningar 2010 / början av 2011
 
Hur du vill få en häst att bli piggare på livet? Kan jag kalla mig en expert på det haha? När jag köpte Amigo som fyra år var han nog den
lataste och långsamaste ponnyn i världen. Det kunde ta oss en halvtimma att gå ner till ridhuset (5 minuters promenad) för att han gick så
långsamt och helt enkelt inte ville gå. Matilda brukade försöka jaga honom ut från stallplanen haha! Och nu? Ja det vet ni ju haha. Nej men 
vanlig ridning var ju inte vår grej, och såfort vi slutade och började köra vårt eget race så fick jag en gladare och piggare häst! Jag började lyssna mer
på hästen vilket gav honom mer självförtroende och vi testade mycke nya saker han tyckte var roligt. Prova nya saker helt enkelt! Ta reda på
vad din häst tycker är kul och lyssna på hästen! Galoppera mycket i skogen eller racea med kompisar. Och när du försöker få hästen att gå frammåt
en dag när den verkligen är lat / långsam: var positiv! Positiv energi smittar av sig, och det gör även negativ energi. Att bli arg och irriterad för att den
inte går frammåt kommer bara göra er båda irriterande. Försök racea och tänka "shoho fortare" eller något. Överför positiv energi!
 
Hoppas att detta inlägg varit till hjälp! Har ni mer frågor eller vill att jag ska
förklara ytterligare om något så ställ mer frågor i mitt hjälp-inlägg --> HÄR <-- 
 
random film från de senare åren,

Kommentarer
Postat av: Erika

Så fina, jag brukar också leka med hästar, det är ju jätte skoj :D Fast det kan ju också gå lite överstyr då hästen bockar på en xD

Svar: Haha ja det är det värsta!
Josäfin Andersson

2013-07-30 @ 21:03:51
URL: http://erikarider.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0