saker som sticker mig i ögonen

Något som jag riktigt hatar är när jag hör människor säga att de tycker att en viss person är
snobbig/dryg osv för att den inte låter andra människor rida ens häst. Jag vill rent ut talat spy
på dessa människor. Kanske är det bara för att jag själv är en av dom som är petnoga med
vet jag låter rida min häst men kan säkert tänka mig att exempelvis ridskoleryttare inte älskar
att se andra människor rida på ens favorithäst. För mig känns det som om dessa människor
endast är avundjuka faktiskt, och nu pratar jag i allmänhet haha kan inte tänka mig att många
människor skulle vara så avundsjuka på att inte få rida min lilla tjocka ponny. Men de som har
riktigt fina ex dressyr/hopp hästar de tävlar på och så. Självklart kan jag förstå att de inte vill ha
vem som helst på hästens rygg då! "Åh hon bara tror att hennes häst är finare än alla andras" osv.
 
Som sagt, jag avskyr när andra rider min häst. Är jag med kan jag låta vem som helst
rida men om jag inte är med är jag hur petnoga som helst med vem som får och inte
får. Har självklart en del vänner som jag lätt kan säga att de kan ta och rida ut en 
sväng på honom om de skulle villa rida ut med någon eller liknande. När jag åker bort
har jag ångest i veckor innan jag bestämt mig för att fråga någon om de kan ta hand om
honom. Och något som direkt får mig att vilja skrika är om de börjar med att säga att de
ska börja med ett "lätt dressyr-pass". Nu kanske ni undrar varför jag inte tycker att detta
är okej medan några av er kanske kan förstå detta eftersom att inte ens jag rider dressyr
på min häst. Min häst tycker att dressyr är jätte tråkigt och har inte blivit riden ett dressyr-
pass på flera år. Det känns för mig som om någon skulle ta hand om någons stjärn-dressyr
häst och säga "Vi tar och lär känna varandra & sen har jag bokat en hoppträning på tisdag"
 
Kan ni förstå hur jag menar? Att ta hand om min häst är ungefär att rida ut och busa. Han
är snubblig och jag är alltid rädd att de ska pressa på honom fort på dåligt underlag när han
är loj och han ska snubbla omkull. Jag är rädd att de ska hoppa utan att jag vet och sen 
tvinga honom över hindrena och han kommer hoppa/krasha/gå omkull. Nej men ni förstår.
Han är en väldigt speciell häst och han är riden på ett speciell sätt och jag är alltid rädd
att någon ska göra något bakom ryggen på mig med honom. Mitt sätt går inte ut på att
smälla med spöt och tvinga hästen utan att försöka motivera honom. Och självklart vill jag
att de som ska rida honom när jag inte kan ska försöka göra på samma sätt. Som han är van
vid. Precis som om en dressyr ryttare inte skulle vilja att jag började rida löst och behandla den
som jag behandlar min häst. Eller på samma sätt en hoppryttare inte skulle vilja att man bara
slänger på hästen ett kandar och rider ett dressyr-pass helt random; förstår ni hur jag tänker?
 
Vad vill jag med detta inlägg? Inget alls egentligen. Bara dela mina åsikter eller vad man nu
säger. Hur känner ni? Kan ni låta vem som helst rida era hästar eller får inga göra det? Är ni
personen som som går runt och är bitter på de som har hästar och inte ni och tycker att de är
de hemskaste människorna i världen för att ni inte får rida dem? Eller bryr ni er inte för fem öre?
 
elliot & amigo
 
elin & amigo
 
alex & amigo
 
thea, amanda, sara, rasmus & amigo 

Kommentarer
Postat av: Josefine Pehrson

Bra inlägg :) Jag har också varit skitnojjig med det där. Det har blivit bättre, fast nu är det nästan aldrig någon annan som rider henne. Det är bara två andra tjejer som jag känt skitlänge och litar på som får rida henne utan att jag är med, men det är inte ofta det händer haha.

Hatar såna som rider en ny häst och tror att alla metoder som funkar på dens egen häst funkar på alla hästar.

2013-03-13 @ 21:11:06
URL: http://fantasias.blogg.se/
Postat av: Wilma Seger

Haha är likadan när vänner är med. Visst upp och hoppa men om man ska åka iväg så ba eh vem ska man fråga. Vill inte att någon ska behandla min häst "fel" så det gäller att fråga rätt person. Annars så får ingen rida Tose iaf :P.

2013-03-13 @ 21:43:38
URL: http://Swirya.blogg.se
Postat av: Jossan- Ljusdalsryttare

Har du nån mejl adress där man kan kontakta dej? :)

Svar: [email protected] haha :>
Josäfin Andersson

2013-03-13 @ 22:28:54
URL: http://ljusdalsryttarna.blogg.se
Postat av: Viktoria

jag håller verkligen med dig! Om jag hade haft en häst hade ingen fått rida den, haha. I så fall måste jag ha känt personen under en längre tid och sett personen rida min häst innan jag kan lita på den. Så att man vet att den inte pressar hästen eller använder spöt eller sparkar på för fulla muggar. Man måste kunna lita på den personen och lära känna dennas sätt att hantera hästar, det är verkligen jätte viktigt!

2013-03-14 @ 09:00:37
URL: http://dalahastar.blogg.se
Postat av: Molly Rodin

Har ingen egen häst och blir avundsjuk och lite bitter typ när jag får reda på att någon annan ridit på "min" häst haha. Hade hon varit min hade jag inte låtit någon rida henne, om det inte är så att jag lånar en häst och rider ut med en kompis som rider på min häst. Hade inte vågat låta någon få helt fria händer och göra vad som helst utan hade nog bet någon rida ut min polle några dagar om jag tex varit bortrest.

2013-03-14 @ 15:25:06
URL: http://mollyrodin.blogg.se/
Postat av: Noomie Sundell

Jag är precis som dig! FINALLY har jag hittat en sån person, haha. Just det där att tro, och vara rädd för, att de ska göra något bakom min rygg med Lexx är skrämmande. Många tycker jag är fjantig och paranoid, men jag kan faktiskt inte rå för det... Har sett så mycket skit inom hästvärlden, så vad är det som säger att det inte kan hända mig och min häst liksom?

Svar: Ja men precis! Man har ju sett och hört så mycket hemskt liksom :o
Josäfin Andersson

2013-03-15 @ 08:48:17
URL: http://lexx.blogg.se
Postat av: △ ida.

ÅH SÅ BRA INLÄGG!!! sååå sant! tycker precis samma sak och vill inte heller att någon rider min häst egentligen, bara för vi rider på ett "speciellt" sätt (rider utan mina hälar oftast, tränar på att han ska gå fram när jag använder rösten, repgrimma, halsring och använder spö som en extra hand och petar honom när jag vill att han ska gå fram lite eller tar det på halsen om jag vill att han ska svänga dit eller kolla med huvudet åt ett annat håll) så jag vill verkligen inte att någon ska sitta och banka och piska honom när han inte går fram! (ibland är han i en svacka när han bara är seg haha, och då gör jag saker ist som motivera honom och roliga saker!)
kalle och jag hoppar och rider dressyr (eller ja markarbete hehe) med träns och sadel ofta, men det kommer bli mindre och mindre, (tycker inte det är så jättekul i längden haha, och inte kalle heller hehe, eller jo hoppa tycker han är jättekul!) just nu rider vi det för han måååste gå ner i vikt, han är tjock och måste jobbas. När han sen är i form kommer jag nog lämna träns och sadel på hyllorna, typ varje dag hahaha ;)
även så tar jag ju hand om honom på ett annat sätt (eller ja, du förstår) om inte han vill, behöver han inte, om han är rädd för den saken så piskar jag inte fram honom och blir sur på honom utan jag ger honom en chans att ta det i sin takt och vi går dit tillsammans och kollar, han kan inte longeras för han har ingen respekt för människan i mitten, jag springer inte runt med pisken bakom honom (som andra nog har gjort..) utan jag tar det från ruta 1 och nu håller vi på att lära oss att longering faktiskt han vara kul! och det går framåt varje gång vi tränar :) även så är kalle inte den motiverade ponnyn precis.. det tränar vi också väldigt mycket på och om detta skulle vara i början jag fick honom skulle han inte ens brytt sig att jag kom eller gick eller något, nu bryr han sig direkt och är sååå mycket nyfiknare och personligheten har verkligen kommit fram! och även så när vi rider på ängarna nu förtiden och racear, så bockar han av glädje och typ får damp haha xD han gnäggar t.o.m när jag kommer till stallet eller hagen och ska hämta honom :')
shit hehe, detta blev långt, hehe c:

Svar: OMG haha vi tänker precis lika (och våra hästar måste ju vara tvillingar som blev separerade från födseln haha!)
Josäfin Andersson

2013-03-15 @ 08:52:16
URL: http://prinsesc.blogg.se
Postat av: JONNA - ponnyvalack

Jättebra inlägg!
Känner verkligen igen mig, jag har ju haft Arkus som min egna ända sen jag började rida honom för ett år sen men i höstas bestämde ägaren att han behövde en till medryttare. Jag tycke det var jättebra att avlasta mig lite när jag inte har tid osv. Men när jag har varit i stallet samtidigt som den andra medryttaren blir jag nervös och tänker ''sådär leder man inte, sådär rider man inte'' osv och blir nojig och tycker det är fel. Man må ju få ge det sin lilla tid att låta dom hitta varandra men han är min porslinsponny och jag är så rädd om honom och inget får gå fel..

Svar: Håller verkligen med!
Josäfin Andersson

2013-03-16 @ 10:44:05
URL: http://ponnyvalack.blogg.se
Postat av: amanda

Jag är galet petnoga med vilka som får rida på Brownie, det är bara två kompisar, en tränare och mamma som har fått rida på henne då jag vet att hon över huvudtaget inte fixar att ha en massa olika ryttare på ryggen. Jag hade lite ågren över att åka till Spanien och lämna henne men som tur var så kunde den enda personen jag litar på ta hand om henne. Jag känner ibland att det skulle vara nice med en medryttare men jag skulle aldrig våga ha det och Brownie skulle inte trivas med det heller...

2013-03-19 @ 15:17:09
URL: http://amandahed.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0