måste vi verkligen vara så trångsynta??

Något jag finner intressant är hur vissa hästmänniskor helt dissar någon gren och alla som utöver den. Vi vet alla fördomarna: dressyr människor är tråkiga och snobbiga, hoppryttarna bara flängrider och NH människorna bara klagar på att alla andra är djurplågare för att de använder bett. Därför håller dig dressyrryttarna till varandra, hoppryttarna till varandra och so on. Vad jag inte förstår är varför det finns så få som utövar allt? Eller varför vi alltid måste försöka såga den andras gren till fotknölarna? 
 
Jag själv rider inte dressyr i någon klassisk form, jag gör det utan huvudlag och fokuserar mest på svängar och lydnad. Hoppar gör jag mer än gärna, men också där utan huvudlag. Däreot så har jag vänner som tävlar högt i dressyr och sätter två bett i hästens mun, jag har vänner som tävlar hoppning med både det ena och det andra bettet. Tycker jag att deras hästar ser plågade ut? Inte det minsta. Jag älskar att hänga med på tävlingar och fota och se. Självklart får ryttare som inte kan respektera hästen mig att vilja spy, men det finns också ryttare som får mig att le på munnen på tävlingar. Tävlingar är något jag tror att många hästar tycker är roligt, oavsätt om det är dressyr eller hoppning eller terräng - vad som. De blir extra ompysslade, det är spänning, mycket som händer, andra hästar - jag vet ju själv hur Amigo är en riktig diva och älskar att visa upp sig. Sedan finns det ju hästar som tycker det är mindre kul förståss.
 
Nu ska jag inte sidetracka dock, men vad jag vill komma fram till är att man inte måste sortera sig i något fack. Vi borde försöka vara vänligare mot varandr och kanske till och med försöka lära av varandra. Jag är likadan med alla människor - jag ogillar ingen innan den gett mig en anledning till det. "Så du rider dressyr, vad trevligt! Din häst ser väldigt fin och glad ut!" - "Åh du är en NH-tränare, ehh ja jag gillar inte riktigt hur du rycker hårt i grimmskaftet för att tillrättavisa hästen". Försår ni min poäng? Vad jag själv ogillar är när människor är respektlösa mot hästen; rycker den i munnen/sparkar/slår när den stannar eller liknande, ger två olika signaler samtidigt och sedan blir arg när den inte förstår, provocerar den för att få den att krångla så att du ska se ut som en duktigare ryttare osv. Det vanliga jag brukar ta upp. Gör du inget av ovanstående? Ja varför ska jag då ha ett problem med dig för att du inte har samma tänk som jag?
 
Kort sagt; jag vill väl mest påpeka att vi är rätt trångsynta ibland vi hästmänniskor. Vi behöver inte hålla med om allt. Jag tycker att det är onödigt med bett men står i samma stall som en ryttare som tävlar i hoppning och är väldigt bra vän med en ryttare som tränar dressyr på högre nivå. Vi är väldigt bra vänner iallafall, för jag känner inget behov av att säga åt dem att bett är dåligt och de känner inget behov av att säga åt mig att jag borde ha ett.
 
våren 2012.

Kommentarer
Postat av: Josefine - Utlandssvenskan

Håller med. Det är ju skillnad på dressyrryttare och dressyrryttare osv.

Svar: ja men precis!
Josäfin Andersson

2014-04-05 @ 16:38:00
URL: http://yohseefeen.blogspot.se
Postat av: Elin

Väldigt klokt skrivet!

Svar: Tack :D
Josäfin Andersson

2014-04-05 @ 17:12:49
URL: http://kackellackan.blogspot.com/
Postat av: ・゚♥ ✞ ✧:* Neapocalypse - coolaste hästbloggen i världen *:・゚♥ ✧* ▲

Bra inlägg! ♥

Svar: Tackar :D
Josäfin Andersson

2014-04-05 @ 22:18:12
URL: http://nattstad.se/neapocalypse
Postat av: Sofia Krantz

Verkligen jätte bra skrivet! Håller verkligen med. Jag själv är inget fan av bett, men jag dömer ju inte folk efter vilken "gren" dem sysslar med eller deras utrustning utan HUR dem gör det. Det går självklart att rida bra på bett utan att plåga hästen men det betyder inte att alla rider bra på det. På samma sätt så går det att rida riktigt dåligt på båda halsring och andra bettlösa alternativ.
Men hästmänniskor är bra trångsynta alltså.

Svar: Håller helt med!
Josäfin Andersson

2014-04-06 @ 13:29:20
URL: http://sofiakrantz.webblogg.se
Postat av: Andréa

Mycket bra!

Svar: Tack :D
Josäfin Andersson

2014-04-07 @ 15:25:30
URL: http://andreab.blogg.se
Postat av: Klara

Superbra inlägg!!

Svar: TACK :D
Josäfin Andersson

2014-04-08 @ 20:41:38
URL: http://skogsmullen.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0