förlåt för att jag är ung, dum och vill stå upp för mina & andras rättigheter.

Åh satan vad arg jag blir. Läste nyss en krönika från expressen om hur demostranter och sabotage mot SD förstör vår demokrati och hur vi ungdomar inte verkar ha någon aning om vad demokrati ens är. Att alla har samma rätt att tala. Men vi då, vi dumma ungdomar? Har inte vi vår rätt att tala om hur VI vill att vårt land ska se ut i framtiden? Hur vi inte vill ha rasism och främlingsfientlighet i riksdagen? För flera år sedan demostrerade människor för alla människors rätt att rösta och demostrerade för att alla skulle behandlas lika och ha samma demokratiska rättigheter; nu är vi plötsligt ett hot mot demokratin för att vi vill behålla det så? Precis så känner jag när jag läser texten, även om jag vet att det inte är precis samma sak. Tar så illa upp för att få skit för att vara ungdom och stå upp för vad jag tycker är rätt.
 
Självklart menar ju nu inte att det är okej till våld och annat osv, syftar på kvinnan som ska ha blivit slagen när hon tog med sin son för att träffa Jimmie under ett tal - absolut inte okej! (sen kan man ju diskutera om hurvida man ska dra in en 7 åring i politiken då han knappats vet vad politik ens är). Visst behöver man inte föra massor av liv heller men samtidigt så står han ofta på helt allmänna platser och där får man ju vara om man vill - inte så att demostranterna bröt sig in i en hyrd lokal där han skulle tala utan detta skedde på allmänna gator. Jag gillade själv idén om de som stod tysta och bara vändre ryggen mot för att visa vad de tyckte. Ska han få stå och sprida sitt främlingsfientliga budskap ska vi också få stå på allmän plats och uttrycka våra budskap.
 
Visst, jag är inte dem mest insatta i politiken. Jag har inte ens ett parti som jag gillar. Men jag kommer gå och rösta iallafall för att motverka att partier som dessa någonsin ska få vara med och styra landet jag bor i. Är jag ett hot mot demokratin för det? Hon skriver i sin krönika att åsikter ska få brytas fritt, men min åsikt då? Hon skriver mycket om hur vi borde mogna till och lära oss veta bättre. Att vi är ett hot för att vi blir upprörda över SD:s posters på tunnelbanorna och för att vi inte uppskattar att få en SD valsedel i brevlådan. Vi är ett hot mot demokratin alltså, själv undrar jag var alla hemska okunniga vänster-extremistiska ungdomar var när Hitler tog makten, med demokrati.
 
 
ni kan läsa krönikan här, skriv gärna om jag typ missuppfattat helt eller något haha.

Kommentarer
Postat av: Alice

Du kanske inte är insatt i politik, men du är smartare än många som är det. Blir också arg på detta och håller med dig!

Svar: Haha tack!
Josäfin Andersson

2014-05-20 @ 20:20:36
URL: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se
Postat av: Johanna

Håller med dig till 100%!!

2014-05-20 @ 22:22:30
URL: http://overklighet.blogspot.com
Postat av: emiza

Håller med

2014-05-21 @ 07:28:55
URL: http://eemiizas.webblogg.se/
Postat av: Lovis

True words have been spoken! Håller verkligen med dig! Blir så upprörd över detta!

Svar: Jag blir så arg!
Josäfin Andersson

2014-05-21 @ 10:11:53
URL: http://hoofsteps.blogg.se
Postat av: Carro

Jag är både för och emot. Gillar verkligen inte SD och vad dem står för men tycker ändå att krönikören har en poäng b.l.a. med att vuxna brevbärare inte ska värdera andra människors post. Varför väljer de då inte att inte dela ut sossarnas valpropaganda? Eller varför inte skippa att dela ut Fi's blad för att man själv inte är feminist?
Att stå på torget och vända ryggen emot Jimmy Åkesson tycker jag var en superbra protest! Däremot när folk kastar vattenballonger, skriker och förstör så är det inte längre demokrati. Delar du inte deras åsikt - gå där ifrån. Att de tycker annorlunda ger dig inte rätt att förstöra för dem. Krönikören säger inte specifikt att personer som tycker illa om SD är hotet. Det är istället dem som aktivt förstör för och inte kan acceptera människor med andra ideologier.

Svar: Håller med om att brevbärarna inte ska neka någon sin post, och självklart är det ju inte okej att kasta saker på folk. Dock så tycker jag att folk har rätt att yttra sina åsikter när han nu ska tala på allmän plats. Hade han haft det i en förhyrd lokal däremot hade jag inte tyckt att det var okej :)
Josäfin Andersson

2014-05-21 @ 10:52:56
URL: http://packedinplastic.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0