mycket snack och lite verkstad?

Något annat som jag tycker är vanligt och lite roligt i just hästvärlden är att de ofta är "mycket snack och lite verkstad", särskilt runt bloggarna. Alltså, de som pratar och tycker mycket, särskilt om någon annas sätt att rida är oftast den som inte visar på någon kunskap när det kommer till kritan. För ett exempel finns det väldigt många NH-bloggare som skriver det ena inlägget efter det andra om hur man ska rida och vad man ska ha på hästen och sedan rider de knappt själva eller så ser det ganska kaotiskt ut. Ofta med kommetaren att det var ett dåligt pass, vi har precis börjat med det här eller att bilderna inte var något bra. De bloggar jag följer som visar film och bild när de rider och skriver att det här tycker jag fungerar bra finner jag mycket mer roliga att läsa, även om de andra inläggen också kan vara intressanta. Självklart behöver man inte vara bäst eller rida, men det är just punkten där man ska rätta andra när ens egen häst är mer spänd när du rider med en grimma på än personen du försöker rättas häst är. 
 
Precis likadant finner man mycket annars också, någonsin märkt att personen som pratar om hur viktigt det är med bra dressyr och att hästen går i form är den som sliter ner huvudet på hästen och har bakbenen i kina? Personen som sedan tävlar höga klasser i dressyr däremot rycker på axlarna och rider sitt pass. Jag har flera gånger fått pikar om hur man måste rida ordentlig dressyr för att hästen ska bygga muskler när min egen häst har både finare hals och trampar bättre utan träns än vad hennes gör när hon rider. Eller dem som skryter om hur högt de hoppar klockrent på träningarna, flyger över 1.30 och pikar gärna folk som hoppar max 50cm med att det minsann bara är markarbete - sedan när man ser dem på tävling där de aldrig lämnar 1meters klasserna så ser allt kaotiskt ut och hästen river varannat hinder för att ryttaren lägger den fel. Finner detta hysteriskt roligt. 
 
Vet inte vad de här inlägget kom ifrån, blev bara lite irriterad på folk som snackar en massa men inte har någon koll. Speciellt då också andra människor ska hålla på och bråka om en gren de inte ens håller på med och uttalar sig på en blogg om nh att de är dumma i huvudet för att de uttrycker sig om att dressyr utan utrustning är äkta dressyr. "Tydligen så är man djurpågare om man använder sporrar och spö!! Vi ska släppa hästarna lösa och se hur dom klarar sig!!" eller "Om bett & sporrar var skadligt skulle det inte användas! Dumt uttalande att skriva det. Jag rider på bett och min häst älskar det, är jag en djurplågare för det??!" Dessa människor vill jag skicka den där "read the book"-gifen till. Inte direkt så att jag skulle gå in på en dressyrbana och börja ränka upp allt som är fel, har inte mycket koll på dressyr alltså. Inte heller klickar jag mig in på en dressyr blogg och skriver all dåligt fakta om bett, vad får jag själv ut av det? Men håller ni med om mitt mycket snack lite verkstads tänk? Har ni några fler roliga exempel på människor ni träffat på som gör på samma sätt?
 
två bilder från januari 2012,

Kommentarer
Postat av: Kim

Så bra skrivet, precis som alltid!! :D

Svar: Tack :D
Josäfin Andersson

2014-05-29 @ 10:07:29
URL: http://kimdahl.webblogg.se
Postat av: Agnes Johansson

Håller med som vanligt. Har fått mycket kommentarer om hur farligt det är att lära sin häst att stegra, vilket jag lärt mina hästar. Sedan ser jag bokstavligen tjejen som klagat på att lära in stegra två veckor senare och bara "Jag har världens finaste häst!!!" och lägger upp en bild på när hennes häst stegrar på kommando. Känner bara

Svar: Åh håller med!! Känner en som verkligen är anti-bett men alltid rider på det ändå, man bah eehh?? Eller folk som pikar andras ridning och rider gräsligt själv, SÅ STRÖRIGT!
Josäfin Andersson

2014-05-31 @ 13:24:55
URL: http://agnesevamaria.blogg.se
Postat av: Agnes Johansson

Oj, råkade skicka kommentaren utan avslut lol. Menar att jag blir så irriterad på dessa double stands, rid med eller utan bett, sko eller ha barfota, tävla eller inte men klaga inte på andra liksom. Fasen, min kommentar blev jätterörig nu :')

2014-05-31 @ 13:30:10
URL: http://agnesevamaria.blogg.se
Postat av: Jonna

Så jävla sant haha!
eller dom som ba: Herregud är du dum i huvet som rider shettis
Jag: Rider honom ibland, ja, skäms inte, han klarar det eftersom vi varierar mycket och inte rider varje dag
Dom: Jaså så du rider inte varje dag är du galen då är han inte tränad??
Man ba hallå vad ska jag göö för att du ska bli nöjd?? >.<

2014-06-02 @ 13:01:43
URL: http://ponnyvalack.blogg.se
Postat av: Jonna

Så jävla sant haha!
eller dom som ba: Herregud är du dum i huvet som rider shettis
Jag: Rider honom ibland, ja, skäms inte, han klarar det eftersom vi varierar mycket och inte rider varje dag
Dom: Jaså så du rider inte varje dag är du galen då är han inte tränad??
Man ba hallå vad ska jag göö för att du ska bli nöjd?? >.<

2014-06-02 @ 13:01:43
URL: http://ponnyvalack.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0