Min häst ska aldrig bli ridskolehäst!

När jag skrev att Amigo aldrig varit ridskolehäst och aldrig skulle bli fick jag frågan om varför. Varför ska Amigo aldrig få bli ridskolehäst? Jag har många anledningar till det uttalandet, dels är det för att han är en väldigt speciell häst. Som yngre fick jag ofta kommentaren att han var "som en ridskolehäst" alltså lugn, lat, snäll och med ingen egna vilja eller idéer. Nu däremot när han fått tillbaka gnistan och bara växer när han får vara med och bestämma så vet jag att den bara kommer att slockna om han hamnar på en ridskola. Det skulle förstöra allt jag byggt upp under alla dessa år på nolltid. Dessutom eftersom att han är så "snäll" skulle han säkerligen också hamna på nybörjarlektionerna - såklart. Vet egentligen inte vad som skulle vara värst egentligen, se nybörjare slita i munnen och skumpa runt eller försöka se någon tinga honom gå dressyr. Ursh, bara tanken får mig att må illa.
 
Och där har vi egentligen anledning nummer ett; Jag tycker att ridskolor lär ut otroligt taskig hästhållning. Självklart behöver det inte vara alla med överlag tycker jag att det är mycket slit i munnen, spark med benen och slå med spöt såfort hästen antingen inte går frammåt, inte går på tygeln eller inte vill hoppa ett hinder. Ridlärare som inte har tid med alla elever ordentligt och därför låter alla nybörjare bara skumpa runt och hålla balansen i tyglarna för att de inte får lära sig hålla balansen själva. Hästar och ponnyer med trötta ögon som inte har någon egen vilja alls, och om dom har det åker det på ett skarpare bett och en hårt inspänd snodd. För ärligt, kan nån verkligen säga att alla ridskolehästar de träffat på verkligen ser ut att älska sina liv?
 
Och därför ska Amigo aldrig få bli ridskolehäst. Jag skulle aldrig kunna ge honom ett sådant liv. Det är min åsikt och den kommer jag stå för hur många som än tycker sig påstå att deras favorithäst på ridskolan älskar att gå runt runt i samma manege dag ut och dag in. Och även och jag tycker om att hänga på Säva så får alla apaiska hästar mig alltid att känna mig lite dåligt. Ni är dock självklart välkomna att tycka annat, men att lämna min vän på ett ställe där han kommer bli tvingad att gå dressyrpass, tvingad att hoppa och helt enkelt tvingad till att göra allt och aldrig ens ges någon valmöjlighet finns inte på min karta. 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna Utterberg

Jag förstår din åsikt och håller med dig, alla hästar ser inte lyckliga ut vid ridskolorna.

Svar: Så tråkigt att de inte säljs direkt när de börjat tröttna, "nej men han är ju så snäll vi måste ha kvar honom till våra knattelektioner" känns så otroligt respektlöst om man frågar mig!
Josäfin

2015-04-29 @ 12:48:30
URL: http://johannautterberg.blogg.se/
Postat av: Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Nu finns det säkert någon ridskola där hästarna mår bra och är glada, men jag håller med dig i ditt inlägg och förstår absolut varför du inte vill att din häst ska hamna på ridskola.

Svar: Precis, håller med!
Josäfin

2015-04-29 @ 14:17:57
URL: http://patriciac.blogg.se
Postat av: Sabina Mannerhagen

Kan hålla med dig lite om det du skrivit i ditt inlägg. Jag skulle aldrig vilja ha min egna häst på ridskola. Nu är det juh så att Capella är en gammal ridskoleponny och gått som det i ca 7 år. 10 år har jag ägt henne nu och hon är mycket gladare ponny, lever och njuter av livet.

2015-04-29 @ 15:51:11
URL: http://sabinamannerhagen.blogg.se/
Postat av: Alice

Fina ni är!

Svar: tack :D
Josäfin

2015-04-29 @ 16:16:40
URL: http://alicelindstrom.se
Postat av: Marica

Tack, tack och tack!! Du tog orden ur min mun! Nog för att jag jobbar på en travskola, ungefär samma som ridskola dock har vi mindre elever och barnen får köra istället föra rida och vi har alltid haft att a och o är säkert och trevlig hantering kring hästarna. barnen lär sig från början att inte dra i tömmarna för det behövs inte och allt där till!

Håller helt med dig och skulle heller aldrig sälja min häst (om jag hade någon) till en ridskola, aldrig.

Svar: Nej, skulle aldrig falla mig in! Känns skönt att så många ändå förstår varför :)
Josäfin

2015-04-29 @ 16:27:18
URL: http://maricalindbeerg.blogg.se
Postat av: Emma Grann Fotografi

Vackra bilder!

Svar: tack :D
Josäfin

2015-04-29 @ 16:50:42
URL: http://emmagrannfotografi.blogg.se/
Postat av: Hannah

Personligen har jag inget att säga om olika ridskolor då jag bara ridit på 3 stycken.
På den som jag rider nu så tycker jag själv att hästarna hålls rätt. Dom går ute dygnet runt om dom inte går lektion (vissa sover oxå inne på vintern om det blir för kallt).
Den hästen som jag rider där just nu är ganska ung och visst, man märker av om han har gått med dom som inte är så duktiga, han är lite stel men han har en sån livsglädje! Jag vet inte heller hur det skulle vara om han skulle gå med alla nybörjarlektioner. Han skulle inte passa som det helt enkelt. Och då tycker jag att det är så synd om vissa hästar som tvingas gå lektioner som dom inte ska gå för att det inte passar hästen.
Personligen tycker jag även att man ska höja åldersgränsen på ridskolor, jag börja rida när jag var 8, det är en bra ålder!
Asso det måste ju nästan vara ett underbarn om dom är 4 och kan rida en häst utan att balansera i tyglarna eller sparka med benen.
Så det är en så sjukt svår sak att säga då alla hästar är så olika och alla ryttare är så olika.
Det finns vissa som har ridit i 10 år men inte kan rida en häst utan att dra den i munnen och sparka den i magen, men samtidigt så finns det ju en massa duktiga ryttare på ridskolor oxå och dom ska man ju inte glömma.
Men för att bli duktig måste man börja som nybörjare och vart ska man annars lära sig rida :/
//Hannah

Svar: Fast om ridlärarna fokuserade mer för att lära barnen bättre horsemanship tror jag att skillnaden skulle bli stor! Är så tråkigt att de istället fokuserar på att lära barnen galoppera än att ta lätta tygeltag. Sen handlade inte texten om att det inte fanns några bra som red på ridskola eller att man inte får vara "dålig" i början utan om att det inte är något liv jag någonsin skulle ge min häst :) Härligt att din ridskola verkar vara bra iallafall!
Josäfin

2015-04-29 @ 17:03:36
URL: http://ryttarnasn.blogg.se
Postat av: natalia

Gud vad den är fin!!

Svar: tack :D
Josäfin

2015-04-29 @ 17:14:27
URL: http://nouw.com/nataliatrojan
Postat av: Ester

Håller med dig! Köpte min häst för snart 3 år sedan från en ridskola där han gått i 13 år,sedan han var 6 år gammal. Han gick ofta med nybörjare eftersom han är precis så som du beskriver, snäll utan egen vilja. Nu när han är pensionär hos oss så får han tillbaka gnistan då och då, men tyvärr inte särskilt ofta eftersom den varit borta så länge. Kommer heller aldrig sälja mina till ridskola och kommer antagligen aldrig rida på ridskola igen precis pga de anledningarna du skriver. Slutade på Säva just för att det var alldeles för stora grupper där man inte fick något utrymme att fokusera på sin egen häst alls, utan alla skulle tvinga hästarna att göra likadant som dom andra. Dock tycker jag många av hästarna på Säva är mer ”egna” och gladare än på de flesta andra ridskolor jag varit på de senaste åren. :)

Svar: håller också med om att säva är bättre än de flesta!
Josäfin

2015-04-29 @ 18:29:35
URL: http://titim.blogg.se
Postat av: Elin

Himla fina bilder! :)

Svar: tack :D
Josäfin

2015-04-29 @ 19:34:11
URL: http://elinbjorkander.com
Postat av: Michelle Petersson

Bra skrivet! Jag själv skulle heller aldrig vilja ha min häst på ridskola. Just den miljön känns inte så trevlig att tvinga in sin häst i. Visst, det finns många ridskolor som har det jättebra. Men de få jag har erfarenheter av är inga jag vill ha min häst på :P
Kram

Svar: Precis, har inte heller fått någon bra erfarenhet av någon, även om jag tycker ridskolan är bra för att vara ridskola känns den inte tillräckligt bra för min häst liksom!
Josäfin

2015-04-29 @ 21:14:42
URL: http://michellepetersson.horseworld.se/
Postat av: Kimmey

Så fina bilder och så fint skrivet!

Svar: TACK :D
Josäfin

2015-04-29 @ 21:20:08
URL: http://bimbolie.blogg.se
Postat av: Stina

Så fina!
sv; Ja men visst är den? Sjuukt god :)

Svar: tack :D
Josäfin

2015-04-29 @ 22:18:04
URL: http://ztinas.spotlife.se
Postat av: Josefin

"För ärligt... kan någon säga att alla privathästar man någonsin mött ser lyckliga ut?" NEJ, det finns hästar överallt som är olyckliga, vare sig dem är ridskolehästar eller privathästar.

Jävligt snedvriden filosofi där.

Välkommen till Oskarshamns Ridklubb, här har vi lyckliga hästar! Och om någon verkar olycklig eller tappat gnistan, blir dem specialbehandlade! Extra ledighet, större box, mer ompyssling and so on.

På våra lektioner har hästarna öronen framåt eller koncentrerat vinklade mot sin ryttare.

Barn sparkar, slåss, spöar och balanserar i tygeln. Därför har vi utbildad personal som lär dem vett och etikett.

Våra hästar är tålmodiga, men dem har fortfarande gnistan och tycker det är roligt. Dem som inte gör det behandlas som sagt ut efter deras behov.

Välkommen till

Svar: Har aldrig påstått att alla privathästar är lyckliga? :)Härligt att din ridskola har det bra iallafall :)
Josäfin

2015-04-30 @ 09:54:49
URL: http://josefins.se/blogg
Postat av: Katarina

Oh, är du från Uppsala? (: Jag vet en fin ponnyridskola där de flesta hästarna går på lösdrift, det är inte så många lektioner och inte så stora grupper. De rider ut ibland också så inte bara att harva runt på ridbanan. Jag tycker det är jättebra att ridskolor finns, alla behöver ju lära sig rida och få prova på att umgås med hästar, men precis som det finns olika bra ridskolor så finns det olika bra ridskolehästar - alla passar inte i det livet medan andra tycker det är tryggt och skönt när det är så inrutat.

Svar: Åh ja, vilken ridskola tänker du på? :D
Josäfin

2015-04-30 @ 10:31:04
URL: http://saganomensaga.blogg.se/
Postat av: Urhästen ✿ En blommig häst

Sunt tänkt!

Svar: tack! :)
Josäfin

2015-04-30 @ 19:58:14
URL: http://urhasten.se
Postat av: Joanna som är hästtokig

Håller med helt! Vissa ridskolor är inget vidare! Den jag rider på är jättebra. Där hoppar man knappt alls så det sliter inte lika mycket (islandshästar, vissa hoppar men det är inte hopplektioner och liknande), de lär ut att ridning och hästar ska vara för ha roligt, hästarna går på lösdrift i stora hagar, använder nästan aldrig spö, bra hästtänk, man lär sig inte bara rida så det är inte man hoppar upp hoppar ner och åker hem, de lär ut mycket fakta, små grupper m.m! :) Synd att vissa hästar på vissa ridskolor får typ 2-3 hopppass och liknande varje dag. Och ALLT kretsar om hur högt man hoppar typ xD

Svar: Åh vad härligt att din fungerar så bra! Och det sista, HA! Vad jag känner igen det hahah "vi fick bara hoppa 50 cm idag, så himla dåligt!!" - rider i en mellanbra grupp, inte någon hoppspecial eller så och har inte en tanke på att hästen ska hoppa hela veckan för att det är fjärde veckan alla ska rida.
Josäfin

2015-05-01 @ 22:37:20
URL: http://islandshasten.webblogg.se/
Postat av: Alice

En av alla mina framtidsplaner är att jag en dag ska ha egen häst och den skulle jag aldrig sälja till en ridskola, så trots att jag själv rider på ridskola förstår jag dig.

Svar: Skönt att du förstår! Var rädd att många som rider på ridskola skulle ta illa upp vilket såklart inte var min mening! :)
Josäfin

2015-05-02 @ 14:52:38
URL: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se
Postat av: Alva Söderlund

Håller med till 100%! Förutom att jag tycker det kan vara okej t ex den där ridskolan med lösdrift, små grupper osv, det kan jag gå med på. Men skulle aldrig vilja att min häst var på ridskola...

Svar: Håller med dig, även om smågrupper är bättre skulle jag ändå inte vilja ha honom där!
Josäfin

2015-05-02 @ 16:46:16
URL: http://alvapalvaz.blogg.se/
Postat av: Katarina

Det är en ponnyridskola utanför Storvreta :) Tror det heter Storängen? Kanske? xD

Svar: Hm nej den har jag nog inte hört talas om tyvärr! :/
Josäfin

2015-05-04 @ 10:54:15
URL: http://saganomensaga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0