Det här med "Cirkus-Dressyr"?

 
Under Alizees ritt i friends arena så presenterades hennes nummer som cirkus-dressyr. Snacka om att utan att ens försöka vara taskig förminska allt hennes jobb, hennes kontakt med hästen och hennes sätt att rida. Cirkus-Dressyr. Som ett cirkus-trick hon lärt hästen. Här om något borde väl Frihetsdressyr användas, inte av Tobbe Larsson när han leder sin häst från hagen eller rider sin häst med bett i paddocken, utan precis just på denna ritt. För det är ju just vad det är, dressyr i frihet. Inte en cirkus-akt, för hon visar inte upp några trick - hon bara rider. Inte en "annan sorts dressyr" som man sa, för hon gör precis samma rörelser som den vanliga dressyren. Hennes nummer var magiskt och visade mig än en gång varför jag aldrig ska säga att jag håller på med frihetsdressyr, för det gör jag inte. Jag är inte i närheten av det än, att kunna göra dressyr-rörelser utan träns. Inte för att jag var det innan heller, men "rider utan träns" är en perfekt beskrivning på det jag gör. Rida Dressyr är en perfekt beskrivning för vad hon gör, för enligt mig är detta den rätta dressyren. Ju högre upp man kommer desto mindre hjälpmedel ska man behöva, inte tvärtom. Men vi tycker ju alla olika, och tur är det! Annars hade kanske Alizee också hade ridit runt med två bett i munnen på hästen nu för att göra samma rörelsen som hon gjorde med endast en halsring på friends arena. 

Kommentarer
Postat av: Mathilda

Fina bilder! <3 ponnylucky.blogg.se

Svar: Tack :D
Josäfin

2015-12-07 @ 08:13:15
Postat av: Sara

Ibörjan tyckte jag hennes ritt var fin sådär men inget jätte "wow", men sen när hon drog iväg i galoppökning och samlade till en piruett hur lätt som helst slog min haka i marken. Helt mållös!

2015-12-07 @ 09:42:19
Postat av: Alexandra Wirgart

Blir alltid arg på kommentatorerna. De har knappt kunskap om hur en häst ens ser ut.

Svar: men ellerhur?? så mossigt
Josäfin

2015-12-07 @ 14:02:47
URL: http://alexandrawirgart.blogg.se
Postat av: Tuva Björnwall

Så sant!

Svar: TACK :DD
Josäfin

2015-12-07 @ 17:06:22
URL: http://nouw.com/fattagaloppen
Postat av: Alva

Sååå sant!

Svar: TACK :D
Josäfin

2015-12-07 @ 21:04:11
URL: http://alvapalvaz.blogg.se/
Postat av: Angelica

De är ett så himla vackert ekipage!

Svar: verkligen!
Josäfin

2015-12-09 @ 01:39:52
URL: http://angelchanelle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0