"söker någon som kan sko min häst, den har så fina hovar att jag tar 2000 kronor i betalt för att du ska sko den."

Det finns massor av komiskt hästfolk. Här om dagen ramlade jag över en annons där de sökte någon skulle kunna hjälpa dem att vidareutbilda sin häst. Låter väl rimligt och bra att man söker hjälp? Dock så ville då denna människa ha betalt för hjälpen. Jag ba, va?? Blir hel mållös, vilka människor det finns! "Hej min häst behöver utbildas, det kostar 1500:- för sig att hjälpa mig". Någon som tycker att personen i sig gör rätt - vänligen förklara! Vill så hemskt gärna veta! Är det för att "hästen slits" eller för att "du lär dig säkert något av min outbildade häst också" eller bara "du får ju rida"??
 
För att koppla till medryttar debatten där ypperligt många tycker att medryttarna ska betala för att hjälpa dig med hästen så känner jag lite samma sak där. "Hästen slits ju" - fast det hade den ju gjort annars också, skillnaden är ju bara att du fått skippa dig lediga dag med läxor eller fest eller vad som. Själv kan jag inte förstå hur man kan kräva betalt av någon som gör en en tjänst och tar hand om hästen när du inte kan eller vill ha ledigt. Och du har väl ändå tagit in en medryttare för att hästen "ska slitas" annars hade du ju bara kunna låta den vila varje gång. Finns inte på kartan för mig, men sen vet jag ju också inte om det varit annorlunda om jag hade en fin tävlingshäst. Vill medryttaren tävla och träna, kanske får rida hur mycket den vill är mer rimligt för mig att man kanske vill ha lite betalt, eller om man endast söker medryttare för att man har problem med pengar. En liten summa varje månad för att det ska kännas seriöst kanske också är en anledning? Är lite kluven.
 
Hur känner ni om detta? Både folk som vill ta betalt för att man ska utbilda ens häst och om folk som tar betalt från sina medryttare? Just det översta tycker jag är skamlöst! Känns lite "kom och städa mitt hus, det kostar dig 1000 kronor och då får du se alla mina fina möbler och min fina trädgård". Ingen skulle väl nappa på det? Känns lite pompöst att påstå att du som utbildare kommer såklart lära dig något på min underbara fina häst, tycker ni inte? Många hästägare har ju förmågan att hissa deras hästar till skyarna och bräka på om hur långt de kommer kunna gå för att de tagit sig över ett 130 hinder. Men nu ska jag sluta babbla, vad tycker ni om allt detta?? Svara gärna i kommentarerna! 
  

Kommentarer
Postat av: Sara Fryk

Jag tycker det är rätt så konstigt att man är tvungen att betala för att rida till / vara medryttare på någon annans häst. Det är ju inte direkt en ridskola man går till. Jag fick 50 kr / gång för några år sedan när red till en lite ostyrig b-ponny. men jag har aldrig behövt betala för att få rida. det är min åsikt dee :)
kram!

Svar: Verkligen! Håller med dig :D
Josäfin

2015-06-04 @ 19:19:35
URL: http://www.nouw.com/sarafryk
Postat av: Alice

Håller med dig!

2015-06-04 @ 19:55:57
URL: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se
Postat av: Jennifer

Kommer ihåg när jag letade medryttarhäst för snart 5 år sedan,de flesta skulle ha betalt och eftersom de låg på ställen med längre avstånd skulle även resorna kosta en hel del och på den tiden hade jag bara studiebidraget...

Svarade på en annons om att vara medryttare på en äldre travare som mest skulle ridas ut i skogen /ta lättare pass på banan (stod inget pris och var i närheten) men damen ifråga säger sedan att hon ska ha 800:- i månaden för att jag ska rida, mocka , fodra osv 3 ggr/veckan där hon även skulle bestämma dagarna.

"No fucking way,då får jag väl vara utan häst ett tag" tänkte jag.

Efter ett par månader lägger jag själv upp en annons på hästnet där jag söker medryttarhäst. Jag skrev vad jag kunde, hur min fysiska situation såg ut (längd, vikt m.m) och vad jag letade efter. Hade faktiskt inte alls några större krav mer än på att det skulle vara gratis / max 200:- och att det i alla fall skulle gå och träna ett lättare dressyrpass på den.

Efter ca 1 vecka får jag ETT enda mail, damen som skriver har två nordsvenskar och vill inte ha något betalt. Stallet ligger dessutom bara 2 mil härifrån och bussen går till och med förbi min busshållplats så att jag slipper byta inne i centrum.

Tanken var att testa ett tag för att se om kallblod verkligen var något för mig, tänkte helt enkelt att de borde vara tunga och lite svårarbetade och att lilla då spinkiga jag inte skulle klara av styrkan i dessa även om jag suttit i vagn bakom en under körkursen på gymnasiet tidigare.

Här sitter jag idag med en väldigt trevlig och go nordis med hög ridbarhet som gillar att göra det mesta och som faktiskt skiljer sig ifrån min tidigare uppfattning (dock har andra nordisar jag ridit varit tunga och stumma, men det har väl med att de går mycket som"prydnadshästar" att göra) :)

Svar: åh vad roligt att höra att det löste sig iallafall! :D men fy fan för dom innan, vafan ska du betala för att jobba i stallet!? pinsamt dåligt!
Josäfin

2015-06-04 @ 20:29:19
URL: http://jenngoesbananas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0