när man ser upp till prispengar

Finns det något som skrämmer mig i ridsporten (förutom att folk missbrukar bett och ser hästarna som maskiner) är att det är så ofta - särskilt på ridskolor och dyl. - att de som folk ser upp till är den med mest pengar. Erkänn nu, vi känner alla någon som inte är en direkt stjärna i sadeln men som har föräldrar som köper dyra fina ponnysar, betalar special träningar och de allra dyraste sakerna. Sedan rycks och slits det i hästens mun för att den ska börja på nacken och hästen piskas över hindrena. Går allt bra är hästen världens finaste och ni är oslagbara, går det dåligt slängs tyglarna över till hästskötaren och det svärs och sägs att hästen ska gå till slakt. Låter det bekant? 
 
Tillbaka till ämnet så blir jag rädd när de yngre på ridskolan har dessa som sina idoler och "önskar att de var lika bra som dem". Kommenterar på deras videos som är rent ut sagt kaos att "åh du rider bäst". Vart är ridlärare eller andra och berättar hur det ska se ut? Eller att man kan veta minst lika mycket utan nyaste KL jackan? Jag vet att senast när vi hade Amigo på säva (ridskola) över en sommar så blev jag mörkrädd över hur barnen valde sina förebilder. Det finns så många duktiga tjejer i stallet och även dem tävlar, däremot så saknar dem kanske märkessakerna eller attityden "störst bäst och vet mest". Eller kanske tävlar de inte utan rider bara för att rida men är minst lika kunnig som ridläraren själv om hur hästen ska arbeta korrekt? Däremot är det ju självklart inte lika intressant att titta på någon som hoppar en träningsbana på 80 cm i vanlig t-shirt och en häst klädd i endast sadel och träns än vad det är att se någon kicka en häst fullplockad med utrustning med nöd och näppe över ett 130 hinder iklädd i kingslands senste kollektion - eller hur?
 
Tycker mycket av detta går att koppla till bloggare, också. Finns många bloggare som är större som jag inte alls gillar hur de rider men bara för att de har ett namn, fina saker och fina hästar så är det tydligen idol-vänliga ändå. Bloggare som däremot röker eller dricker och lägger ut däremot - inga bra förebilder och får de även kommenterat på varje inlägg. Är inte det sjukt egentligen? När sedan en video där hästen sågas i munnen hela passet kommer få minst hälften av kommentarerna att "åh ni är så fina tillsammans"? Är det för att det lärs ut att det är okej, för att bloggaren är känd och ofelaktig eller för att de inte vet bättre?
 
Var är alla personer som ska lära de yngre att märkeskläder inte automatiskt kommer göra dig till elitryttare? Eller att det inte är okej att såga ner hästen i form? Att attityden är så viktig och att man får vara beredd på att det kan gå dåligt ibland? Som istället uppmuntrar barnen att ta efter ryttaren i t-shirt med sadel träns och vanligt 3-delat bett? För jag blir rädd när jag ser att folk tror att en bra ryttare måste ha dyra saker, massor av utrustning på hästen, starka bett, hyperaktiva hästar och att hästen går i form såfort den kröker på nacken. Grattis, din förebild är definitionen av "pappa betalar". 
 
självklart får alla ha vilka förebilder dem vill, men tycker fenomenet ovan blir vanligare och jag tycker att det måste ändras. för hästarna och ryttarnas skull.

Kommentarer
Postat av: Neapocalypse och tinkerhästen Clooney -~♥

Håller med!!

2015-03-19 @ 09:21:49
URL: http://neapocalypse.se
Postat av: Amanda & ridtravaren Lilleman

Håller med dig. En annan sak också.. Vi pratade senaste i stallet om det att "små tjejerna" alltid vill vara fina i stallet och ha deras finaste kläder, jackor och så fort något går ur tiden vill dem ha nya kläder, nya grejor.. En av mammorna sa att "när jag var liten tog man den slitnaste tröjan till stallet" eftersom att man just skulle till stallet och inte en modevisning. Nu är det tvärtom.

Svar: Så sant! Visst tycker jag att det är kul med outfits och att matcha men jag har ju också egen häst! Vet ungar som köper egna saker som de har med sig till ridskolan, bland annat träns och bett vilket kan gå otroligt snett om de inte vet storlekar osv!
Josäfin

2015-03-19 @ 09:45:15
URL: http://bagheeraomalley.blogg.se
Postat av: Elin Ringqvist

Håller verkligen med dig sånt där gör mig så himla frustrerad och arg. Jättefina bilder också hehe

Svar: Ja verkligen, hatar att sporten är så ytlig ibland! TACK :D
Josäfin

2015-03-19 @ 09:48:54
URL: http://ringqvistelin.blogg.se/
Postat av: Ida - foto & häst

ÅHHH SÅ HIMLA SANT!!! HÅLLER MED TILL 100%!! Du gör det igen med åsiktsinläggen, bääääääst! :')

Svar: TAAACK <3<3<3 :DD
Josäfin

2015-03-19 @ 10:26:44
URL: http://prinsesc.blogg.se/
Postat av: Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Sjukt bra inlägg. Det är dig man borde ha som förebild!

Svar: TACK! Vad gullig du är :'D
Josäfin

2015-03-19 @ 11:06:58
URL: http://patriciac.blogg.se
Postat av: vanessa

Men det handlar ju i stortsätt om sponsorer. Inget företag vill sponsra någon som skuttar över ett 30 cm hinder som ingen tittar på ändå (som du skrev) men däremot en bana på 130. Det sätter spänning i folk. Man vill se det och det lockar publik. Precis så tänker företagarna. De får betalt för att bära deras kläder. Och som du vet, ridsport är inte särskillt välbetalt tillskillnad med alla dessa utgifter. Och att se en ryttare rycka i bettet är fel. Så klart. Men också lika fel som att en ryttare inte kan behärska repgrimman. Allt kräver träning. och någon stans får man börja. Att ge rätt signaler från en repgrimma på ett hinder blir svårt. Jag själv skulle inte ens kunna föreställa mig att det skulle funka med min heta ponny. Att ge fel signaler går lika väl med repgrimma/hack eller annat bettlöst alternativ som bett.

Svar: Vet inte om du läst inlägget ordentligt eller om du missuppfattat det men vad jag vet så är inte ridskolebarn några jag skulle satsa på för att få sponsorer ;) nejdå, men inlägget handlar mer om att jag tycker att dyra kläder och utrustning blandat med storhets-attityd lockar tills sig fler beundrare som sedan bortser från att personen kanske inte rider optimalt eller snällt. Håller med om att allt såklart kan missbrukas runt hästen även fast det också faller inom kategorin som jag pratar om i inlägget :)
Josäfin

2015-03-19 @ 11:12:47
URL: http://vanessaandersson.se
Postat av: Ida

Åh, Jossan, jag älskar dig, och just efter att ha läst detta så älskar jag dig lite mer :) Tumme upp!!

Svar: Åh vad gullig du är, tack!! :D:D
Josäfin

2015-03-19 @ 11:53:27
URL: http://blackpurpleshadow.blogg.se/
Postat av: Elin

Sjukt bra skrivet, Du är min förebild inom ridsporten. Kan jag låna inlägget och klistra in det på min blogg om jag skriver att du skrivit det ?

Svar: Tack så mycket, gud vad glad jag blir :'D och självklart får du det!
Josäfin

2015-03-19 @ 13:25:01
URL: http://www.elinstrom.horseworld.se
Postat av: bella

alldeles sant det du skriver!!!!
I mitt stall så var det en tjej som alltid hade dyraste kläderna osv osv. Småtjejerna såg upp till henne massor. Själv kom jag dit i linne och ballerinaskor och inte ägde jag någon dyr häst, jag har mina små shettisar!
Gissa vem dom såg upp till? TILLS Tobbe Larsson visade i Ponnyakuten hur man lär en häst att "Snurra" och han sa saker som jag ALLTID säger i stallet och visade i tv ungefär så som jag tränar mina.
Då dög det helt plötsligt att komma fram till mig och min billiga ponny, för vi tränade ju faktiskt likadant som deras stora idol ;)
Tack för ett toppen inlägg! Har inte läst din blogg innan men du har definitivt fått en ny följare!! :) kram

Svar: Haha åh det där med Tobbe Larssons "frihets-dressyr" känner jag så igen! Så sjukt att det bara kan flippa sådär för innan var jag ju "hon som rider utan sadel i jeans och gympaskor" sen blev jag helt plötsligt "Hon som tränar frihetsdressyr" haha! Vad roligt att du tycker det, blir så glad av att höra sånt! :D:D
Josäfin

2015-03-19 @ 14:41:10
URL: http://nouw.com/Shettisbella
Postat av: Jennifer

Detta inlägget fick mig verkligen till att tänka "damn, där har vi en vettig människa"... men det har jag redan förstått att du är!

För att fortsätta kläddebatten så kan jag ju säga att jag själv rider i kläder jag inte är rädd om, de kommer bli smutsiga och de kommer att gå i sönder efterhand. Givetvis äger jag också "finare" ridkläder, men de använder jag oftast bara när det är något speciellt, skulle vilja säga b.la. fotograferingar...men har bevis som motsäger det påståendet. Det skall vara bekvämt!




Svar: men gud tack! :'D Är likadan, ser bara bra ut när någon har med en kamera haha! Skulle aldrig rida med en tröja för flera hundra dock, vet hur lätt de går sönder om man flyger av! :D
Josäfin

2015-03-19 @ 22:49:59
URL: http://jenngoesbananas.blogg.se
Postat av: evie

Kläderna gör verkligen inte ryttaren... sen är jag rätt medveten om hur vi ser ut som ekipage men det handlar inte om ridningen utan mer om en känsla av hel och ren. Sätter ingen onödig utrustning på någon av hästarna och försöker variera bett och bettlöst etc. Sen är jag löjligt förtjust i att färgmatcha men det har ju inte heller med ridningen att göra. Jag hoppas att folk ser bortom det ytliga och ser till ödmjukhet och kvalité i ridningen.

Svar: Är samma, älskar nya saker och att färgmatcha men har aldrig sett någon vidare anledning till att packa på mer saker än man behöver! Håller med om att fler borde se bortom dyra kläder och utrustning och leta efter bättre ridning!
Josäfin

2015-03-20 @ 22:26:02
URL: http://nouw.com/evieastrom
Postat av: Alice

Grymt skrivet! :D Dina åsiktsinlägg är alltid så bra åsikter.

Svar: Åh tackar :D
Josäfin

2015-03-21 @ 09:37:57
URL: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se
Postat av: Emma

Så jävla bra skrivet ! Du om någon är ju en grym förebild!

Svar: Gud vad gulligt du är, tack! :'D
Josäfin

2015-03-22 @ 11:26:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0