frågor: börja med halsring?

 
Hej! Jag har precis börjat följa din blogg och undrar hur du lärde Amigo att ridas i halsring? Har du några bra tips eller liknande? //Hanna 
Svar: Jag började med att använda repgrimma mer och mer och red sedan med den och en halsring samtidigt. Först trodde jag att det skulle bli svårt att lära honom använda repgrimma men det gick lätt som en plätt! Halsringen lika så och redan tredje passet tog jag av repgrimman och galopperade runt utan sadel eller träns - en magisk känsla! Måste dock påpeka att jag då var i rounpen, en cirkelformad bana som inte är så stor. Större yta = svårare att svänga och styra osv. Vi red lite smått så ett tag med eftersom att vi inte hade någon bana att träna på så blev det inte så ofta. Men det gav oss också tid att träna på basic-sakerna om och om igen tills de satt. Exempelvis istället för att ha en stor ridbana att göra vad vi ville på så övade jag mycket volter, stanna och backa samt framdelsvändningar och gå upp på saker. Satte upp tunnor jag skulle runda osv. Så det kan vara ett tips; alltså att börja på en mindre bana, ha en grimma (rep eller inte, båda funkar) på ibörjan så att du kan ge extra signaler, inte gå för fort fram och att alltid ha någon med sig ifall man inte har världens lugnaste häst (som Amigo var då). Hoppas att du fick något vettigt svar? Fråga bara annars om det är något specifikt!
 
 
Så fina bilder som vanligt när man kikar in här :) Du ska inte utveckla / avancera er själva eller gör du det? Vad gör ni då? Det är givetvis helt okay att inte göra det heller så klart :)! / Therese
Svar: Just nu rids han ju inte, men annars så avancerar vi inte så mycket just nu. Vi övar på som vanligt och trimmar som vilken hästmänniska som helst egentligen (förutom att vi visst glömde tränset i stallet). I hoppningen tränar vi banor och linjer och annars övar jag mycket volter och arbetar mig uppåt i dressyrprogrammen. LC kan vi i sömnen nu. Däremot har jag tänkt börja avancera lite när vi sätter igår. Han ska då skrittas 10-15 minuter per dag först och tja jag tänker inte rida ut ensam på Amigo just nu när han stått hundra år om man säger så, dessutom är detta i mörka äckliga november. Så de gånger jag inte får med mig någon kommer jag att skritta på banan och försöka lära in lite smått att ridas utan halsring också! Så det är väl där vi är just nu, avancerar inte så mycket än sen får vi se hur träningen utan halsring går. Annars rider vi på som vanligt, övar oss på att rida ute i naturen utan träns, hoppar banor och att få fram tryck i stegen! 

Kommentarer
Postat av: N A T H A L I E

Kul att läsa och dina bilder är underbara!! :)

Svar: TACK :D
Josäfin

2015-10-16 @ 10:43:49
URL: http://nathalie.vione.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0