3 vanliga frågor

 
Vilken kamera använder du?
Jag använder en Canon EOS 600D, en superbra kamera för sitt pris och med en smidig vändbar skärm (perfekt för gruppfoton eller vloggar). Den fungerar både bra att filma och fota med och är enligt mig smidig, snabb och okomplicerad. Till den har jag flera objektiv, favoriten är mitt fasta Canon EF 50/1.8 som jag använder till det mesta! Prisvärd och otroligt bra objektiv till porträtt och allmänt. Sedan har vi mitt senaste tillskott, ett Canon EF 70-200/4.9 L USM! Satsade till och köpte ett ordenligt zoomobjektiv men som ändå inte gjorde mig allt för fattig. Supernabb fokus och skrapa bilder - nöjd! Återkommer mer när det blivit testat i ridhus. Sedan har vi Canons standard Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 IS som jag fick med min förra kamera. Fungerar som det ska och används mest till fest / tillfällen där jag behöver komma närmare än 50mm. I min äga finns även ett fisheye, ett sigma 18-200 och mitt nu avlidna sigma 70-300. 
 
Vilket program redigerar du dina bilder i?
Jag redigerar allt som inte kommer direkt från mobilen (redigerar i VSCOcam där) i Adobe Photoshop CS5. Alla bilder jag lägger upp på bloggen redigeras där utifrån olika coloring-mallar som jag skapar, mestadels samma som jag bara lägger till massa skit på. Mina colorings utgår ifrån att man lägger olika lager av färg ovanpå varandra och blendar in dem tillsammans med de olika vanliga funktionerna, curvs ex. Ni hittar några få colorings som jag lagt upp på bloggen HÄÄÄR. Jag gillar att arbeta med färg och går ofta ifrån de vanliga lite när jag redigerar, för det mesta går bilderna i en rosa-aktig ton (som egentligen inte märks förrens man tagit bort den och sett båda bilderna ordentligt). Det finns även massor av colorings att ladda ner som actions på nätet. Actions funkar enkelt så att du laddar hem dem, lägger till dem i photoshop och sedan trycker på play för att den ska starta sin redigering själv. 
 
Vilket program redigerar du dina vlogs / videos i?
Jag redigerar i antingen Vegas pro 10 eller Vegas moviestudio 10. Fanvideos, hästvideos och annat redigerar jag i Vegas pro 10 då den har lite fler funktioner är moviestudio, exempelvis att man kan blända klippen osv. Mina vloggar är dock nästan alltid klippta i moviestudio eftersom att programmet är lättare att köra och eftersom att jag då inte använder blendningseffekterna. Jag jobbar även där med colorings och blandar även där olika färglager samt ofta en dos av curves och . Mitt blogg-intro är dock gjort i aftereffects eftersom att det var en skoluppgift. Jag tror dock att jag skulle kunna göra ett liknande i programmen jag har nu med rätt hjälp ifrån photoshop. Är duktig på att få folk att tro att jag har bättre program än vad jag har på det sättet haha! 

Kommentarer
Postat av: Netti Starby

Vad intressant att läsa och nu har jag lärt mig lite nytt! Kram

Svar: tack själv :D
Josäfin

2015-09-09 @ 23:51:10
URL: http://nettistarby.blogg.se/
Postat av: Tuva Björnwall

Kul att läsa :)

Svar: tack :D
Josäfin

2015-09-10 @ 07:15:38
URL: http://fattagaloppen.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0