Hur var det med jämställdheten?

 
På mitt receptions-jobb blir det lätt några timmar i sträck där jag inte har så mycket att göra vilket har gett mig tiden att börja följa massor av fler bloggar. Bland annat har jag börjat läsa Kissies blogg och den är ärligt talat en av mina "onsdags-favoriter" (aka stora bloggar jag bara läser på onsdagar). Kissie har börjat skriva lite feministiska inlägg och det finns få saker som är så roligt som att läsa de kränkta kommentarerna på dessa inlägg. För är det inte lite kul, när någon gör ett inlägg eller en artikel om "10 saker killar hatar som tjejer gör" eller "Kläderna tjejer vill ha med killar hatar" så ses det som roligt. Klagar du som tjej och kallar det sexistiskt kommer du att få minst tio tillbaka som säger att du är humorlös, en feminatzi eller att Sverige redan är jämställt så du borde sluta klaga. När Kissie skriver ett inlägg om saker hon finner avtändande hos män så får hon hundratals kommentarer om att "men va, var inte du feminist, hur kan du skriva såhär!!" eller "Hur var det med jämställdheten Kissie?!". Alltså, en massa skit om att hon är sexistisk, utseende fixerad och allmänt dum i huvudet - främst av män då. Är det bara jag som finner detta lite komiskt? Att när det görs mot tjejer så är det roligt, när det är mot män är det sexistiskt? Plus att på allt detta sker ju detta mot tjejer hundra gånger oftare. Tänk om alla dessa människor som flitigt kör med jämställdhets-kortet i Kissies komentarfält var lika flitiga på att säga till varje gång någon skrev ett inlägg om "9 avtändande saker hos tjejer"
 
Är även fullt medveten av att nästan hälften av kommentarerna håller på för att de tycker att det är dubbelmoral att hon tycker att det är oattraktivt att killar pratar om vad de ogillar om tjejers utseende medan hon själv skrivit ett inlägg om det. Visst, tycker inte at nån borde kommentera någons utseende negativt men det är väl oundvikligt liksom. Dessutom tycker jag att det är skillnad att skriva ett inlägg på sin blogg och att kommentera på någons utseende specifikt, typ som när folk skrev till henne att hon borde fixa en bättre rumpa när ingen bad om deras åsikter. Det är inte direkt så att hon söker upp folks bloggar och skriver vad hon finner oattraktivt hos bloggaren. Plus att inlägget i sig är en parodi på alla dessa "10 fel tjejer gör i sängen" skiten som jag ser typ dagligen på facebook, vilket folk inte verkar inse. Summan av allt är alltså: Kissie lägger upp bild på hårig armhåla - folk skriver att hon är äcklig, att det är ohygieniskt och att hon borde raka den omedelbart. Kissie skriver att män med gula tänder är avtändande - folk skriver att hon är sexistisk, att de såklart ska få se ut precis som de vill och att hon som feminist borde ta bort inlägget. Skitkul ju, vem var det som var dubbelmoralens drottning sa ni??
 
[gammal inlägg jag glömt publicera]

Kommentarer
Postat av: Boel

Grrrryyyyymt bra inlägg alltså!!

2016-01-05 @ 18:38:58
URL: http://musicwithboelish.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0