"ett mästerverk" - sa inte vi

 
Gårdagens kväll: hängde i trädgården med tofu-wook innan bio. Skräckisen HEREDITARY stod på schemat. Vi ser alltid skräckis på bio. Denna film hade fått så mycket hyllningar och bra kritik - såklart vi ska se den!! Efteråt var vi eniga - vi fattade inte grejen? Filmen handlar om "En kvinna som försöker komma över sin moders död börjar sakta misstänka att det något ondskefullt håller på att hända med hennes dotter. Eller hennes son. Eller i henne själv…" - enligt filmbeskrivningen. Håller inte direkt med, kanske efter att ha sett några "hereditary explained" videos men knappt. Hade verkligen förväntat mig mer, inte något en säger ofta efter en skräckis på bio men faktiskt. Har verkligen bara hört bra saker om filmen. Den började bra, psykologisk skräck är ju en favorit, den chockade en galet mycket och var allmänt hemsk. Sedan började den tappa en lite halvvägs och i slutet var jag verkligen inte ens med längre. När den läskiga sammandragningen var så ville jag bara att den skulle ta slut typ. Trodde verkligen att det skulle vara någon sjuk psykologisk twist i slutet som förklarade allt (nog för att jag fattar allt nu efter lite research men alltså det var svagt mot vad de kunde ha gjort. bara små grejer för att göra syftet tydligare) men det kom liksom inte. Inte värt att sitta igenom två timmar för även om första halvan av filmen var jävligt stark.
 
SPOILERS I FORTSÄTTNINGEN SÅ LÄS INTE VIDARE OM DU TÄNKT SE FILMEN (vilket vi dock inte rekomenderar, iallafall inte på bio haha). Så som jag fattat det handlar filmen om att mormorn är med i en sekt och ville framkalla en demon som skulle leva inom hennes släkt. Kult-grejen hade passat in så bra om det varit tydligare. Inte så tydligt att man fattat direkt men med mycket fler hintar! Fattade knappt det när hon hittade Joan i hennes mammas album, det framgick liksom inte tydligt nog innan slutet där allt bara var kalas-spårat. Många smarta hintar om att Charlie skulle bli besatt men att de behövdes en manlig kropp som var lätt att inta dvs att de alla skulle vara lätta att inta och sårbara efter hennes död osv. Men nä, det gick inte hem. Den var lite seg, band inte ihop alla delar förrens i komplett kaos i slutet och var bara allmänt sjuk med en "vad fan har vi nyss sett känsla?". Däremot hade den bra dialoger, sjukt bra skådespeleri och sinnes bra scenografi och bild. Hade storyn skildrats bättre och byggt om så att slutet hörde ihop mer hade jag nog hållit med om att den var ett mästerverk - men jag vill inte behöva söka efter filmens namn tillsammans med explained efteråt för att tycka att filmen är bra. Då att tillägga att jag älskar att se / läsa skumma psykologiska grejer där allt inte är uppenbart, men detta var bara för oklart och rörigt. Har ni sett filmen och håller ni med om att det var ett mästerverk / bästa filmen iår?? Eller kände ni som oss att de där bio-pengarna kunde lagts på något annat, typ en riktigt god drink?

Kommentarer
Postat av: My Nordqvist

Livrädd för skräckfilmer jag hahah!!! Spelar ingen roll vad det är jag blir rädd ändå

2018-08-04 @ 23:27:50
URL: http://mynordqvist.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0