Detta med betalande medryttare

 
Slänger upp ännu ett inlägg på den nya fräscha debatten i hästvärlden. Vi har flyttat oss vidare från bett till medryttare, nu handlar det nämligen om de borde betala för att hjälpa dig rida din häst. Jag skrev ett inlägg förut om det sjuka resonemanget "men min häst är fin, de är klart de ska betala för att hjälpa mig med den" liknat med "men mitt hus är fint, det är klart du ska betala för att städa det" för ett tag sedan men ska ge mig på ett mer översiktligt inlägg. För mig är en medryttare någon som är i stallet 1-2 dagar i veckan och hjälper till. I mitt fall som hästägare skulle jag aldrig ta betalt för en sådan tjänst. Skulle jag ha en medryttare är det för att Amigo ska få komma ut och ridas i skogen, fixat åt sig och jag får stall-ledigt. Alltså söker jag någon som vill mysa med hästar, andas stall-luft och busa i skogen. För mig är detta en jättebra deal och jag känner inte att någon part vinner extra på det och att det då ska vägas upp med pengar. Att det sliter på häst och utrustning är för mig ett konstigt argument eftersom att man kan tycka att det skulle slitas ändå om det var du som red, eventuellt så slits det ju inte heller alls om du inte rider. Sedan har vi "varför ska någon få ful-rida min häst bara för att den mockar" - inte för att vara den som är den, men du måååååste ju inte ha vems som helst som medryttare. Det är väl klart som fan att man har någon man kan lita på och som man tycker kommer bra överrens med hästen. Jag skulle inte direkt låta någon ful-rida min häst bara för att den betalade direkt. 
 
Däremot så uppfattar jag det som att många ser på en medryttare som typ en halv-fodervärd också? Som hjälper till flera dagar i veckan och då också hjälper till och betalar för hovslagare och typ vaccination. Då kan jag förstå mer att man tar betalt, om medryttaren/halv-fodervärden får träna och kanske till och med tävla på hästen. Isåfall tycker jag inte att det är konstigt att man tar betalt. Bra deal för båda igen, ägaren kanske behöver hjälp ekonomiskt och även de ryttarna som inte har råd med en egen häst får chansen att träna och utvecklas. Eventuellt kan jag se hur ägare vill ha symboliska summor för att det ska kännas mer seriöst men en symbolisk summa på typ 500 spänn är ju sjukt faktiskt. Sedan i min mening är nog halv-fodervärd en bättre benämning på den överrenskommelsen. Kort sagt så tycker jag att många häst-ägare har konstig syn på hjälp. Bara för att du köpt en häst med massor av utgifter så ska ingen heller få rida den gratis, även om den gör dig en tjänst genom att antingen utbilda hästen eller ger dig stall-ledigt. Just detta med att medryttaren ska kunna hjälpa till att utbilda hästen är otroligt spännande, ser det i många "söker medryttare" annonser. Typ att du ska bidra till hästens utbildning, kostar 500 kronor i månaden. Finns så många sätt att vrida och vända på det här. Hur ser ni på detta, hästägare och medryttare?? Skriv gärna en kommentar om hur ni tänker i ämnet!

Kommentarer
Postat av: my

Min hopptränare brukar kunna rida Cooper om jag ska bort över en helg/vecka som är en liten längre period. Då är det snarare jag som vill ge henne något som tack för hjälpen. Eftersom hon är duktigare än mig får jag en finare häst när jag kommer hem och allt sådant.

Jag tycker inte att medryttare ska behöva betala, om man inte är som du säger halv-fodervärd då man kanske hjälper till att betala skoning och liknande. Men att någon ska kanske rida ut i skogen på min häst 1-2 gånger i veckan känns bara töntigt att ta betalt för..

Svar: Men verkligen, typ ta betalt 500 spänn för att man själv ska få "ledigt" ??
Josäfin

2016-02-02 @ 09:26:25
URL: http://monkiapa.blogg.se/
Postat av: Marica

Jag har nyss tagit in medryttare på min häst och det skulle aldrig falla mig in att ta betalt av henne när hon underlättar för mig? Hon ger ju mig stall-ledigt och kan göra annat, varför i hela helvete ska hon betala då? känns ju bara dumt..

Jag har varit medryttare på x antal hästar också och jag har ALDRIG betalat som medryttre, som medryttare hjälper du till MED allt runt hästen och rider den, sköter den...

Som delfodervärd så tycker jag att man kan betala, då delar man ju ändå på hästen, men delfodervärd och medryttare är två helt olika saker, så jag håller med dig!

Svar: Ja men håller med! Ska man betala skonig och försökring och skit blir man ju mer en delfodervärd?? Och ska man betala, max 200 som en symbolisk summa om man vill göra det seriöst??
Josäfin

2016-02-02 @ 15:16:17
URL: http://maricalindberg.webblogg.se
Postat av: Anonym

Tycker inte medryttare ska behöva betala. Är medryttare just nu, och jag betalar inget. Däremot letar jag en ny med lite kondition hehe. Ser allt ifrån 3 dagar i veckan till 2 dagar i veckan för 1200. Håller helt med dig!

Svar: Det är ju sjuka pengar för att man själv ska få lite "ledigt"?!
Josäfin

2016-02-02 @ 16:43:02
URL: http://www.nouw.com/lollz
Postat av: Alma-Lena

Jag tycker du har helt rätt!

2016-02-02 @ 17:58:36
URL: http://barockbloggen.blogspot.se
Postat av: Anonym

Tycker du har helt rätt! Men här i Gbg där jag bor är det dock helt anulunda. Att vara medryttare här kostar runt 1000-2000 kr/månaden. Piss, då jag inte har råd med det, så är fortfarande fast på ridskola som även det är för jävla dyrt här.

2016-02-02 @ 20:41:56
Postat av: Amanda

Jag var medryttare förut och då betalade jag 500kr i månaden vilket är väldigt lite om man jämför med vad det kostar att ha en häst. Tycker inte det är något konstigt att betala för att få rida någon annans häst, jag får ju massa nöje ut av det så det känns självklart att också bidra ekonomiskt :)

2016-02-03 @ 01:00:07
Postat av: Amanda

Jag var medryttare förut och då betalade jag 500kr i månaden vilket är väldigt lite om man jämför med vad det kostar att ha en häst. Tycker inte det är något konstigt att betala för att få rida någon annans häst, jag får ju massa nöje ut av det så det känns självklart att också bidra ekonomiskt :)

2016-02-03 @ 01:00:10
Postat av: Alva

Alltså, såhär tycker jag: ska nån lalla runt i skogen så visst kan de göra det gratis.
Men vill de träna dressyr, hoppning, helt enkelt vara med och bestämma så tycker jag att man får betala ;)
Dels för jag även av erfarenhet fått sms runt 21 på kvällen när en "gratis-ridande" inte orkat åka ut, min senaste medryttare gjorde pållen halt två ggr, gjorde saker utan min tillåtelse, hade sönder mitt träns, osv... Så alltså: det sliter på utrustningen, de tar inte ansvar om det är gratis, de skiter i att hästen "går sönder". Har bara negativt att säga om gratis-medryttare medans de som betalar känner att hästen är mer deras och tar ansvar. Har haft en superbra medryttare som inte kunde fortsätta när jag bytte stall :( hon var inte så erfaren men supergullig verkligen och lärde sig mycket på pållen. Saknar henne vissa gånger när det är trögt att ta sig ut haha! Men nu får pappa ta hand om xet när jag inte orkar/är sjuk osv hahahaha

Svar: Ja men precis, ska det tränas osv så kan man absolut ta en symbolisk summa! Just för att det ska bli seriöst och inte "oj blev sjuk" när det typ regnar..
Josäfin

2016-02-03 @ 15:26:00
URL: http://alvapalvaz.blogg.se/
Postat av: Daria

Jag tror det beror på var man bor och vad man erbjuder för möjligheter. Har varit medryttare till 3 hästar i mitt liv och 2 av dem fick jag betala. Alla 3 var uppe i Stockholm. De jag betalde för hade jag inga träningsmöjligheter med utan handlade om att rida ut i skogen och nått pass på ridbanan. Båda 2 kostade 500 kr i månaden för att rida en gång i veckan och så skulle man dessutom göra en hel del sysslor. Den tredje var gratis och honom red jag minst 2 dagar i veckan upp till 4 eftersom ägaren inte hade möjlighet att rida honom (hade även en till medryttare som red honom 1-2 gånger i veckan alltid ut i skogen). Så med honom tränade jag både på ridbana och red ut i skogen och mockade + fyllde höpåsar dagarna jag var där.
Jag kan förstå att man tar betalt om man erbjuder personen att få rida lektion och skjutsa hästen till nån tävling och om det är något ridhuskort man har som är dyrt som medryttaren utnyttjar.
Har egen häst nu och jag skulle inte ta betalt i stallet som vi står nu i eftersom det blir en del stallsysslor som ingår. Skulle jag däremot flytta till ett stall som har ridhus tror jag nog att jag skulle vilja ha en hundralapp för ridhus är inte billiga.
Bara min åsikt :)

Svar: Håller med! Betalar man extra för ridhus är det ju nästan självklart att medryttaren kan bidra med en slant om den också ska rida i det!
Josäfin

2016-02-03 @ 15:55:27
URL: http://nezz.blogg.se
Postat av: Elin Nilsson Walldén

Jag är medryttare och har varit i några år, kan tänka mig att betala en summa om det går till hyra eller skoning ex, men blev rejält lurad i några år när jag red en ponny som varken var skodd eller stod inhyrd. Visst hade himla kul med den ponnyn, men betalade 500kr i månaden som gick rakt ner i fickan på ägaren + att jag gjorde en massa jobba åt hennes andra hästar. Nää, så utnyttjad tänker jag inte bli igen. En liten summa kan jag tänka mig betala, som jag nämnde i början. Har haft några hästar som jag ridit gratis sedan, eftersom jag 'bara' är lite skogsmulle medryttare. Fick ett erbjudande om en häst där ägaren ville ha 1200kr, eh ska jag betala halva din häst för att få rida någon gång i veckan kände jag mest? Nää om folk vill ha summor upp mot tusenlappen för enbart medryttare så lär dem ju aldrig hitta något, fodervärd är ju däremot en annan sak...

Svar: Men precis, jag skulle kunna tänka 200kr som symbolisk summa för att få det mer seriöst men inte mer om man då inte får typ träna / rida hur man vill halva veckan typ??
Josäfin

2016-02-03 @ 17:41:22
URL: http://nilssonwallden.blogg.se/
Postat av: alex

Jag har alltid betalat/tagit betalt av medryttare. Mest pga av att när dom rider min häst så använder dom både hästen och min utrustning som då slits. Har också haft medryttare som helt plötsligt blir sjuka för att det råkar regna lite ute och det händer inte alls lika ofta om dom måste betala. Så egentligen tar jag inte betalt för att jag är snål eller inte har råd med min häst men skulle något gå sönder eller så när medryttaren har hästen känns det bättre att dom iallafall är med och bidrar varje månad. Hellre än att stå där med trasig utrustning och fundera över vad man ska begära av medryttaren i en sån situation.

Svar: Okej, kan fatta att man kanske vill ta betalt så det blir seriöst, skulle få damp om någon som skulle rida min häst skriver att de blir sjuka i sista sekunden för att det regnar man ba ??!?!?!?
Josäfin

2016-02-04 @ 11:37:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0