"ursh vilken djurplågare jag är nu tihi"

 
"Vad skulle jag ha gjort, tagit av sadel och träns och slängt på en halsring och riskerat min och min hästs liv?" - Hur ofta hör man inte den här kommentaren i samband med "våga visa att det är normalt när hästen gapar"-inlägg? Okej, nu gav jag dessa ett överdrivet namn men ni förstår poängen. För ska jag sammanfatta vad jag får ut av dessa inlägg med att man ska våga visa upp bilder där man kanske drar hästen i munnen för att den är pigg, stark, busig eller liknande. Jag har full förståelse för att det händer, jag vet ju själv hur det är, och självklart tycker jag att man ska få lägga upp precis vad man vill utan att folk ska behöva kommentera det med hatisk inställning. Men just alla dessa som skriver inlägg i sådan nedvärderande ton MOT folk som inte tycker att dessa bilder ska normaliseras är sådant jag stör mig på. Det når inte bara de som hatar. För det är klart att det händer och att man kanske måste säga stopp ordentligt ibland - men jag tycker inte att det ska ses som normalt att slita någon i munnen. För att ta ett exempel blev det rabalder för något år sedan efter en bild på en häst som slets ordentligt i munnen under ett ärevarv. "Men lägg av hästen vann ju, den kan ju inte må så dåligt!" "Men det är ju ett ärevarv, klart hästen drar och man måste visa vem som bestämmer!" samt massor av liknande kommentarer, att det var okej att slita hästen i munnen för att den var på ett ärevarv. För har man vunnit så är ju ca allt okej sålänge hästen inte blöder från munnen. "Men vad skulle han ha gjort, slängt på en halsring och inte haft någon kontroll alls och dött?". För ja, antingen så tycker man att det var helt normalt att någon blev dragen i munnen med metall eller så vill man att folk ska dö? Känner att inställningen är tråkig och lite ignorant. Förstår tydligt att man kan bli trött på att folk klagar, men att driva med alla som tycker att hästar borde slippa bett genom att  på skämt skriva "titta vilken djurplågare jag är nu tihi" känns för mig bara konstigt. Det är inte direkt så att du motbevisar någon, du bara skriver att du tycker att det är fullt normalt och inte gör något att du blev tvungen att slita din häst i munnen för att få stopp. 

Kommentarer
Postat av: Julia Forsbacka

Jag förstår verkligen vad du menar. Jag förstår varför dessa människor reagerar som de gör - ingen vill att andra ska se det som om de misshandlar deras hästar, vilket de antagligen inte gör. Sen borde det inte normaliseras alltför mycket. Visst att det finns några bilder där hästen gapar och vill rusa (har själv såna bilder liksom) men om det händer ofta kanske det är någonting att kolla upp. Att bli dragen hårt i munnen alltid är liksom inte någonting trevligt direkt..

2016-02-26 @ 08:50:18
URL: http://forcebacka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0