när du skriver att alla ridskolor är bra är du en av dom som skriver att det är okej att skicka ut en halt häst på lektion.

 
Något som jag stör mig på är folk som inte vill se felen i något som de älskar. Visst får man älska, stötta och stå upp för det bäst man vill, men man måste kunna se kritisering av det utan att behöva spy en A4 i någons kommentarsfält. Exempelvis så skrev jag någon gång att Amigo aldrig skulle få bli ridskolehäst och bara den meningen genereade i ca 5 svinarga kommentarer. "Vadå, är han för fin för det?" eller "Vadå, har du något emot ridskolor??" var väl det vanligaste, och ja det skulle jag väl kunna svara ja på. Jag har något emot ridskolor och hästen jag älskar skulle aldrig få hamna där. Jag tycker att ridskolor är jättebra och ger många unga och vuxna chansen att umgås bland dessa fantastiska djur och lära sig att rida, men i praktiken är hästhållningen ingenting jag kan förspråka. Jag pratar inte om alla nu, för självklart har jag inte varit på alla världens ridskolor, men över lag så går hästarna flera pass om dagen (ibland utan minsta lediga dag), alla hästar har ett bett i munnen för att det är enklast så (pigga hästar får ofta ett pessoa på nybörjarlektionerna för att "hållas lugnare" vilket för mig måste vara världens vidrigaste kombination) och ingen häst får något skräddarsytt för att passa den bättre som individ (exemeplvis en häst som inte vill hoppa men som kan och därför tvingas in i någon hoppspecial där den tvingas över hinder efter hinder eller som i Amigos fall som gärna vill vara med och bestämma i passen för att få upp motivationen). Jag förstår såklart varför det är såhär, för att det skulle kräva tid och pengar att ha det på något annat sätt. Men det betyder intepå långa vägar att det är rätt. 
 
Varenda gång jag skriver något negativt om bett kommer alltid någon med kommentaren "bettet är inte skarpare än handen som håller det" men skriver jag att jag tycker att det är fel att hästar ska ha bett under nybörjarlektioner så kommer någon med "men vadå har du aldrig varit nybörjare?!?!" eller "hur ska de annars lära sig?" vilket är helt utanför min poäng. För mig är det helt sjukt att hästarna ska ha bett under nybörjar-lektionerna där ryttarna håller hälften av balansen i tyglarna. Vad exakt är det som de lär sig bättre av att ha ett bett i munnen eller inte? Argumenten för att ridskolorna skulle vara det bästa för varenda häst är så konstiga. Jag ser så många hästar helt utan livsglädje för att de inte är ämnade för att gå dag ut och dag in runt i ett ridhus men skriver jag något om det kommer det någon som minsann ska berätta att deras favorithäst älskar livet och tycker att det bästa som finns är att gå på en fyrkantspår upp till två timmar om dagen. För nej, bara för att du älskar den betyder det inte att den är lycklig. Vissa trivs säker jättebra men det gör mig så irriterad av att få höra "du har nog inte varit på många ridskolor så du borde inte uttrycka dig.." så fort man kommer med kritik. Hästarna mår inte bättre av att du skyddar allt din ridskola gör till 100% utan att ens tänka på att du då håller med om att det kanske inte gör något om den där hästen får hoppa in på ett extra hopp-pass dens enda lediga dag, eller att den andra som inte trivs och bara springer på lektionerna får ett skarpt bett i munnen för att kunna jobba för pengarna, eller kanske spelar det ingen roll om den där hästen som är halt går ett nybörjarpass. Det enda du gör är att hjälpa de organisationer som sätter pengarna före hästarnas välmående. Din ridskola kanske inte har det så (vilket jag också dock tvivlar på, om möjligen är det mycket mindre av det här) men det betyder inte att det är så på alla och att hylla ridskolor överlag till skyarna betyder också att du hyllar dem som svarar "äh han brukar göra så" om en häst skulle börja blöda näsblod under ett pass. 

Kommentarer
Postat av: Evelina Blomqvist

Amen!

2016-03-02 @ 17:56:57
URL: http://evelinablomqvist.se
Postat av: Jossan

Detta är precis vad som gjorde att jag köpte min sköthäst och lämnade ridskolan för gott! Hennes gnista hade verkligen slocknat totalt..

Svar: Åh vad härligt att höra! (att du köpte henna alltså haha)
Josäfin

2016-03-02 @ 21:27:29
URL: http://www.jossanramsin.blogg.se
Postat av: Liene Svärd

sv: Det var det :)

Så fina bilder.

2016-03-02 @ 22:16:06
URL: http://piggigen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Min dressyrhäst hade tävlat upp till msvA innan jag köpte honom, men gillade att busa i hagen och gjorde illa sig titt som tätt i min ägo. Han fick en skada i bakbenen som gjorde att han ,enligt vererinär, inte kunde tränas hårt men mådde superbra av att gå lugnt två timmar om dagen. Så jag sålde honom till min gamla ridskola och han har aldrig mått bättre än vad han gör nu! Han är pigg och glad och känns fräschare än någonsin! Så dra inte alla över en kant ;)

Svar: läste du mitt inlägg??
Josäfin

2016-03-03 @ 07:46:37
Postat av: Alma-Lena

Jag tror en del hästar älskar att vara ridskolehästar som motioneras varje dag och får mycket pyssel. Om ridskolans ledare ser till att hästar och ryttare har det bra och är trygga kan det vara betydligt bättre än att vara en bortglömd privathäst.

Min vision är ridskolor med lugna hästar, kanske mer åt kallblodshållet, likt de hästar många lärde sig rida på som barn i sommarhagar helt utan utrustning när min pappa var barn på 1950-talet.

Om barn lär sig balansera innan de får hjälper att förhålla sig till, exempelvis genom att ha ledare i början eller väldigt väldresserade hästar som lyder ridlärarens röstkommando tror jag vi har ett idealiskt förhållande för alla inblandade.

Min ponny är väldigt röststyrd och många små barn har lärt sig rida av henne. De får från början jobba med små hjälper och lära sig balans med mantag i stället för tygeltag. Jag märker att min ponny älskar sina små ryttare på sättet hon hälsar på dem. Hon gillar också barns pysslande med henne. Hästar som ogillar sådant ska slippa ridskolor. Min äldsta häst är ju privathäst och har alltid varit det men ibland har hon fått stötta upp på ridskolor just pga sin karaktär men då är förstås jag med och de har en ridlärare jag litar på som har samma ridfilosofi som jag.

Däremot är ingen av mina hästar till salu så ingen blir någonsin ridskolehäst, bara läromästare.

Känsliga hästar som Amigo bör inte vara på ridskola anser jag. Det behövs superhästar för ridskolor: lugna, trygga, välutbildade och verkligt människokära. Läste nyss om Härnösands ridskola som kör med lösdrift. På så sätt får man lugnare hästar och eleverna får lära sig hästhållning mer hands on genom att de ska hämtas i hage. Det tycker jag verkar vara en sympatisk lösning för ridskolor. Jag vill nämligen ha ridskolor för alla. Det vore sorgligt om ridning blev en exklusiv syssla för överklassen igen.

Jag tycker ditt inlägg är balanserat. Man måste se till hästar som individer och dessutom är det väl aldrig en lösning att ha skarpa bett och nybörjare tillsammans. Där är en ledare på marken och halsring det bästa

2016-03-03 @ 16:31:18
URL: http://barockbloggen.blogspot.se
Postat av: Anonym

Jo, ridskolor kanske inte är det bästa. Kan bara prata utifrån min egna erfarenhet.Jag rider själv på ridskola och där går hästarna 5 dagar i veckan, alltså har de 2 vilodagar varje vecka och går max 2-3 pass om dagen. Vi gör inte samma saker utan hästarna hoppas, rids dressyr på och vi rider ut mycket, just för att behålla hästarnas livsglädje för att de inte ska tröttna.
Dessutom har de sommarvila från juni-augusti där de bara går och betar och njuter av livet som häst. Sen vilar de på sportlov och har bara enklare aktiviter på påsklov osv.

2016-03-16 @ 10:52:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0