nej, det är inte alltid den svenska avundsjukan

 
Något jag stör mig på i ridsporten är att alla har en åsikt om precis allt. Allt ifrån bett, till vilken färg på shabraket som är passande på tävling till hurvida vilken gren det är som hästarna lider minst eller mest av så finns det en åsikt om allt. Dessutom skiljer sig åsikterna så grovt att jag faktiskt förstår varför vi har svårt att hålla sams. Det har gjort till att klimatet i häst-sporten är väldigt tufft; både på ridskolan, på bloggar och allmänt på nätet där du kan lägga upp filmer och bilder med din häst. Din häst är för tjock, du är för lång, den går för lågt med huvudet, den går för högt med huvudet, du har för mycket utrustning eller du har för lite - det slutar aldrig och jag tycker att det är så tråkigt. Att man inte kan acceptera att alla tycker olika och oftast "måste ha rätt" för att kunna sköta sig eget. Men just nu har jag läst igenom så många arga inlägg som ska dra alla som skrivit något negativt om deras sätt att rida i smutsen och det är något jag stör mig så mycket på. Jag förstår att man kan få nog och jag har absolut inte koll på allt som folk får skrivet åt dig, men jag har märkt att många som gör dessa inlägg ser all sort av kritk som hat. Ifrågasätter man varför en ryttare som beskriver sig själv som nästa OS-vinnare rider med graman varje dressyrpass så är man avundsjuk eller en hater. Skriver jag till någon som har problem med att hästen krånglar och drar i bettet att den kanske borde prova ett bettlöst vänder dessa personer det till att jag tycker att den är en djurplågare och so on. Man måste kunna skilja på kritik och hat. Vill du inte ha kommentarer, skriv istället ett inlägg om att du vet om dina brister, att du jobbar på dem och skulle uppskatta att folk inte påpekar det eftersom att du tycker det är jobbigt. Jag lovar att det kommer hjälpa mer än ett inlägg om hur du tränar för den och den eller har vunnit det ena och det andra med avslutningen "haters gonna hate". För ärligt, om du som ägare beskriver din problemhäst och får tips om sjukdommar ni borde kolla efter och svarar "vi har redan kollat upp precis allt och har den bästa veterinären, lägg er inte i saker ni inte vet om" - kan du klandra oss för att tvivla på att du kollat upp precis allt om du vägrar ta emot hjälp? För nej, ibland är det inte bara den "svenska avundsjukan" som knackar på, det kan vara du som uttrycker dig klumpigt och inte vet vad kritik innebär.

Kommentarer
Postat av: a n n i k a

Så fina bilder!

2016-03-09 @ 16:15:40
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Ellen

Bra inlägg och bilderna är som vanligt magiska på din blogg!

Svar: TACK!
Josäfin

2016-03-09 @ 21:32:22
URL: http://ellenshorselife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0