His Dark Materials (guldkompassen böckerna!!)

 
Ännu ett serie-tips rullar in och denna är en som jag verkligen sett fram emot! His Dark Materials är en serie baserad på guldkompassen-böckerna, som jag ÄLSKADE när jag var yngre. Kommer faktiskt inte ihåg många detaljer - vilket nästan gjorde serien bara ännu bättre! Serien (och böckerna, tips för er som älskar att läsa!) handlar om Lyra som är en 11 flicka som växt upp på Jordan collage efter att hennes farbror lämnat henne där då hennes föräldrar dött i en olycka. En dag kommer Lord Asriel (Lyras farbror) för att visa en upptäckt för rådet och Lyra stannar kvar för att tjuvlyssna. Hennes farbrors upptäckt och forskning går emot rådet och hans resa till norr för att fortsätta kommer bli en farlig resa. Lyra ber om att få följa med men blir kvarlämnad på Jordan samtidigt som hennes bästa vän plötsligt försvinner. Ryktena säger att så kallade "Gobblers" kidnappar barn och tar dem norr vilket snart sätter Lyra på en egen resa mot norr - för att hitta och rädda både Roger och hennes farbror. En spännande fantasy-serie med en hint om multiuniversum med en våghalsig och starkviljad ung tjej i spetsen - vad mer kan en önska?? I detta universum de lever i har även alla människor en såkallad "daimon" vilket är en del av deras själ förkroppsligat i ett följedjur. Som ung kan djuret ändra form och senare när barnet går in i puberteten tar ens daimon fast form av ett djur som alltid håller sig nära. Spännande och välgjord serie som jag verkligen ser fram emot fler säsonger av! Ett måste för fantasy-fans också, så kika in den!!

Kommentarer
Postat av: Celine

Har tänkt se denna så länge, men lyckas aldrig avsluta den? Haha!

Svar: Har du läst böckerna ?? Haha kan tänka mig att den är lite rörig annars! Jag blev toookfast haha :D
Josäfin

2020-02-07 @ 21:39:41
URL: http://nouw.com/celinelundqvists
Postat av: Carolina

Åh jag minns Guldkompassen med Nicole Kidman som huvudroll när jag var liten. Dem lade ju ned även fast att det var givet att det skulle komma en tvåa, vilket jag blev sjukt besviken över! Men nu har de istället kommit ut med en serie istället ser jag, så kul :D
Vart har du sett den här serien? Finns varken på viaplay eller netflix.
Tusen tack för serietipset :D <3

Svar: Tyckte att filmen inte gjorde böckerna rättvisa så tips tips om denna isåfall! Och Tror den redan är beställd för 3 säsonger?? HBO är det som har serien! Du kan nog också hitta den på putlockers. mn
Josäfin

2020-02-08 @ 09:12:40
URL: http://knaset.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
I'm awsome

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0